چرا ظریف فارسی حرف نمی زند

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم آباد گفت که “ظریف به فارسی صحبت نمی کند که مردم بدانند چه می کند.” البته این خیلی خوب است که ظریف به فارسی صحبت کند، ولی باید چه بگوید؟ حکومت، با موافقت رهبر و نظر همه مسئولان کشور غنی سازی را متوقف کرده که بتواند جلوی جنگ و تحریم را بگیرد، همه مسئولان هم می دانند که راه دیگری نیست. رهبر هم این را می داند. کسی هم نمی تواند کار دیگری بکند. از طرفی همه اصرار دارند که غنی سازی متوقف نشده و دولت هم باید بگوید متوقف نشده، این موضوع را چطوری به فارسی باید گفت. اصلا چرا باید گفت؟ قرار است مذاکره ای بین ایران و بزرگترین دشمنش صورت بگیرد که هم ما کوتاه بیاییم و هم به همه بگوئیم ما کوتاه نیامدیم، اصولا همان موقع که دلاور هسته ای دویست تومن بسته ای فریاد می زدیم، همان اشتباه بود. حالا این را چطوری به فارسی بگوئیم؟ البته خیلی خنده دار است که وزیر خارجه نتواند به فارسی حرف بزند، ولی زیادی خنده دار است.

 

پخش زنده رئیس جمهور با تاخیر

روحانی رفت رسانه ملی که رئیس آن به رئیس جمهور سابق گفته بود « صدا و سیما خانه شماست» و هر وقت دلش می خواست با ننه اش حرف بزند دوربین را می بردند دفترش و هرچه دلش می خواست در پخش مستقیم می گفت، بعد این یکی رئیس جمهور می خواهد با مردم حرف بزند، همان مدیر همان رسانه ملی اجازه پخش مستقیم نمی دهد و دو ساعت در برنامه او تاخیر اتفاق می افتد. یعنی فی الواقع کل حکومت در تلاش است که دولت خودش را نابود کند، وقتی هم که یکی مثل زیبا کلام پیدا می شود که از توافقنامه ژنو دفاع می کند، شوخی شوخی که چه عرض کنم، جدی جدی او را دستگیر می کنند و بعد با وثیقه آزادش می کنند. به عبارت دیگر قوه قضائیه، اکثریت مجلس، شورای نگهبان، سپاه پاسداران و غیره دست به دست هم داده و تلاش می کنند دولت را براندازی کنند، ولی دشمنان کشور اعم از آمریکا و اروپا و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان سعی می کنند کشور را حفظ کنند. البته موضوع خنده داری است، ولی زیادی خنده دار است.

 

مجلس سه مصوبه دولت سابق را باطل کرد

فکر کن در سفر شهرستانی خراسان دولت احمدی نژاد در دویست دقیقه صد مصوبه تصویب کرده بود که حالا معلوم می شود که نود درصد این مصوبات اجرا نشده، لامروت یکی دو تا هم نیست. تا وسط حلق مان هم رفته. چه کنیم؟ الآن هم هشتاد درصد وقت دولت و مجلس باید صرف این بشود که مصوباتی را که یک مشت دیوانه نوشته اند و یک مشت کم عقل تصویب کردند، باطل کنیم. البته وقتی که یک ماشین را از ته دره در می آوری و می گذاری لب جاده، دهها نفر خسته می شوند و کلی کار انجام می شود، ولی نتیجه اش این است که تازه می رسی به نقطه صفر، یعنی واقعا خنده دار است. اصلا چرا ما کم می خندیم نمی دانم.

 

رسائی و کرزای

این آقای رسائی طوری حرف می زند انگار خودش بیل گیتس است و قدرت تشخیص اینکه کار کرزای بهتر است یا کار جلال طالبانی دارد. و طوری از منافع ملت دفاع می کند، انگار امروز اولین روزی است که ما روی نازنین آقا را رویت کردیم و تا همین دیروز نمی دانستیم که سالها ایشان توی مجلس از صد تا بدتر از کرزای دفاع کرده بود. رسایی گفته “کرزای بهتر سبد کالا توزیع می کرد.” یعنی هر چه فکر می کنم که چطوری می شود به کلمات صادره از کلاغ ورپریده مذکور نخندید نمی فهمم. واقعا که اوضاع مان خنده دار است. و اصلا نمی فهمم چرا ما اینقدر کم می خندیم؟ بخصوص این که طبق آمارهایی که تازه منتشر شده است، گفته می شود دولت احمدی نژاد هر شش روز یک تخلف مالی بزرگ می کرد. من نمی فهمم این اتفاقات وقتی رخ می داد، آقای رسایی کجای مجلس نشسته بود و اصولا چرا این کلاغ آن موقع نمی پرید به دولت؟

 

شیری در شکاری

البته که باید میان ایران و آمریکا رابطه برقرار شود و بهترین نوع رابطه هم این است که ما با آمریکا جنگ نکنیم. اگر جمله من بدیهی است، و باز هم آن را می نویسم به این خاطر است که برخی فرماندهان نظامی کشورهنوز متوجه نشدند که ما نمی توانیم هم با آمریکا رابطه داشته باشیم و هم این کشور را نابود کنیم. حداقل باید به ۳۳۰ میلیون نفری که در آمریکا زندگی می کنند هم نمی خواهیم ترحم کنیم، بخاطر چند میلیون ایرانی هموطن که همه شان هم لازم نیست نابود شوند، باید به آمریکا فرصت داد. باید فرصت بدهیم تا خودشان را اصلاح کنند و حالا که ما نمی خواهیم خودمان را بسرعت اصلاح کنیم، آمریکا این کاررا انجام دهد. من از آقای فیروزآبادی خواهش می کنم حداقل بخاطر مسلمانان این کشور، بخاطر نوام چامسکی، بخاطر جنبش نودونه درصدی ها رحم کند و یک فرصت دیگر به آمریکا بدهد. من قول می دهم دیگر نه اوباما حرفهای قبلی اش را تکرار کند و نه جان کری و نه هیچ کس دیگری. سردار پهناور اسلام فیروزآبادی گفته که: “ملت ایران در نیروهای مسلح به عنوان سربازان ولی امر، آمادگی کامل دارند تا هر گونه فتنه آمریکا را خاموش کرده و تهدید کننده را پشیمان کنند.” البته ایشان توضیح نداده که وقتی می گوید نیروهای مسلح، دیگر ملت ایران این وسط چکاره است؟ ملت ایران که نمی تواند فتنه خاموش بکند، فوقش می تواند فتنه ایجاد کند. اگر بنا باشد ملت ایران هم فتنه ایجاد کند، هم خاموش کند که تداخل وظیفه می شود. می شود مثل سرداران سپاه که می خواهند بادادن مانور دشمنان را بترسانند بعد درجریان مانور خودشان هی به شهادت می رسند. پس فعلا بی خیال ملت ایران، سردار فیروزآبادی جمله را به این صورت اصلاح کند که نیروهای مسلح به عنوان سربازان ولی امر، آمادگی کامل دارند. دست شان درد نکند، مگر چیزی شده؟ البته ما هم شنیدیم که آقای جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته که گزینه نظامی هنوز روی میز است. آقای فیروزآبادی هم با همه وزنش افتاده روی میز و دارد هی با این گزینه ور می رود. ده برادر من! ور نرو. شما تا حالا ده تا دکمه اشتباهی زدی هی مراکز خودمان را منفجر کردی. اصلا من نمی فهمم گزینه نظامی چه ربطی به فتنه دارد. اگر منظور از فتنه همان اعتراضات انتخاباتی است که پرونده اش جداست، باز قاطی کردی. سردارادامه داده که “آمریکایی ها اخیرا دچارخطای بارزی شده اند که ملت انقلابی ایران را با گزینه نظامی تهدید می کنند.” من نمی فهمم که کجای این کار خطای بارز است، بالاخره سپاه می خواهد آمریکا را نابود کند یا نه؟ ایشان ادامه داده که: « بهتر است آمریکایی ها در چارچوب توافق ژنو همان روش دیپلماسی را دنبال کنند و با زدن حرف های سبک و بی مایه راه را برروی مذاکرات نبندند.” خلاصه داستان این است که سردار فیروزآبادی از آمریکایی ها خواسته که از ملت انقلابی ایران بترسند و با ایران مذاکره کنند. وگرنه چه اتفاقی می افتد؟ طبیعی است که ما می زنیم فک آمریکا را پیاده می کنیم. الآن فرصت دارند تا چند ماه که نمی دانم چقدرش گذشته، که با ایران توافق کنند. سی سال است دارند هی لج می کنند. ده توافق کنید دیگر. حالا هی شما نخند، واقعا این وضع خنده دار نیست که یک حکومت تلاش کند دولت خودش را نابود کند، ولی دشمنانش جلوی او را بگیرند؟