اتهامات اخلاقی به مخالفان؛ رویه جمهوری اسلامی

نویسنده
جلال یعقوبی

» فانتزی‌های جنسی بازجویان

مهدی خزعلی دیروز در سایت خود خبر داد که مدیرمسئول سایت صلح‌نیوز در دردادسرای فرهنگ و رسانه تهران، ضمن عذرخواهی از او و محمد نوری‌زاد متعهد شده است که اخبار جعلی غیراخلاقی درباره این دو نفر را از سایت خود حذف کند. بر اساس سند منتشر شده در سایت مهدی خزعلی مدیر سایت صلح‌نیوز “ضمن عذرخواهی و طلب حلالیت از دکتر مهدی خزعلی و محمد نوری زاد بابت انتشار چندین خبر سراسر کذب و غیر اخلاقی علیه آنان، اعلام نمود که اینجانب سفر بودم و در جریان انتشار این اخبار کذب نبوده‌ام و مدیر سایت این اخبار کذب را منتشر نموده است و متعهد شد که ضمن حذف تمامی اخبار کذب نسبت به جبران و تکذیب موارد معنونه اقدام نماید و تکذیبیه‌های صادره از افراد مورد اهانت واقع شده را در سایت صلح نیوز منتشر نماید.”

در روزهای گذشته سایت صلح‌نیوز اخباری جعلی و غیراخلاقی در مورد منتقدان و مخالفان وضع موجود از جمله مهدی خزعلی و محمد نوری‌زاد منتشر کرده بود. گفته می شود این سایت که گفته می‌شود توسط “امیرحسین طاهرخان”،یکی از نزدیکان محمدرضا فقیه، رئیس پیشین سازمان هلال احمر و از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، اداره می‌شود، با انتشار اخبار جعلی و غیراخلاقی در مورد مخالفان می‌کوشد وجهه سیاسی آنان را تخریب کند.

 این شیوه‌ خبرسازی در ادامه سیاست بهتان‌زنی به مخالفان است که در جمهوری اسلامی مدتهاست رایج شده است. به نوشته محسن کدیور در این شیوه “هرچند دروغ حـرام است ولی گاه «مصلحـت» اقتضـا می‌کند که به آنها «تهمـت» زده شـود و بـرای مفتضـح شدنشان، کارهای زشتی که نکرده‌اند، به آنها نسبت داده شود، تا مردم متدیّن عوام، از آنها فاصله بگیرند و تحت تاثیر آنان واقع نشوند.”

سایت صلح‌نیوز تنها یکی از سایت‌هایی است که با حمایت های حکومتی و با هزینه پنج تریلیون ریالی “جنگ نرم” مشغول تولید اتهامات اخلاقی و جنسی علیه مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی است. مشابه این سایت کم نیست. برای نمونه سایتی به نام رادیو دیروز مدتهاست که مشغول انتشار اتهامات اخلاقی علیه روزنامه‌گاران شاغل در رادیو فردا است. در اخبار منتشر شده توسط این سایت، شماره شناسنامه و کارت ملی و تاریخ تولد و دیگر اطلاعات شناسایی افراد در کنار جعلیات مختلفی قرار می‌گیرد تا مشخص شود که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی از این سایت حمایت می‌کنند. گرافیک این سایت تقلیدی از گرافیک سایت اصلی رادیو فردا است. همچنین مدتی است سایت جعلی دیگری به نام بی‌بی‌سی فارسی نیز راه افتاده که آنهم دقیقا مانند سایت اصلی بی‌بی‌سی طراحی شده است. این سایت با دامنه ir ثبت شده است. در ایران امکان ثبت دامنه اینترنتی با این پسوند تنها در اختیار نهادهای رسمی است و بعد از دریافت مدارک هویتی و احراز هویت، ثبت‌ سایت ممکن می‌شود. به این ترتیب هویت ثبت‌کننده این سایت جعلی چیزی پنهان نیست و مشخص است که با حمایت نهادهای امنیتی به کار خود ادامه می‌دهد. انتشار اخبار جعلی درباره خبرنگاران شاغل در بی‌بی‌سی فارسی از وظایف ثابت این سایت است. سایت دیگری با عنوان رسانه ایران وظیفه انتشار اخبار غیراخلاقی درباره همه رسانه‌های مخالف را یک‌تنه بر دوش دارد. این سایت با شعار “تاملی در رسانه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان” مشغول به کار است.

از دیگر سایت‌های امنیتی ـ نظامی در ایران که وظیفه مقابله با جنگ نرم را برعهده دارد و این کار را با انتشار اخبار جعلی اخلاقی علیه مخالفان پیگیری می‌کند، سایت بولتن‌نیوز است. برای نمونه، در آبان ماه سال ۱۳۹۱ که اعتصاب غذای نسرین ستوده در اعتراض به ممنوع‌الخروج شدن دختر خردسالش آغاز شده بود، این سایت با انتشار گزارشی تحت عنوان “ پشت پرده زندگی نسرین ستوده” اتهامات زیادی به او وارد کرد. این سایت در گزارش خود نوشته بود: “ستوده پس از دستگیری طبق شگرد پیش و پا افتاده‌ منافقین دست به یک انتحار اخلاقی می‌زند و طی یک سناریو از یکی از ماموران زندان درخواست عمل منافی عفت می‌نماید و در همانجا وی را تهدید می‌نماید که در صورت عدم اجابت خواسته‌اش، ادعا خواهد کرد که کارمند زندان قصد تجاوز به وی را داشته ‌است. که این توطئه شوم و منافقانه ستوده به دلیل وجود دوربین‌های مداربسته در محل، خنثی شده و وی به خواهش و التماس می‌افتد تا مسئولان قضایی این موضوع را به فراموشی بسپرند. گفتنی است که این سناریوی کثیف پیش از این توسط علی‌اکبر موسوی‌خوئینی(جاسوس سازمان سیا و موساد) نیز تکرار شده بود که باعث رسوایی وی می‌شود.”

گزارش بولتن‌نیوز بلافاصله توسط سایت باشگاه خبرنگاران جوان بازنشر شد و اعتراض‌های گسترده‌ای به دنبال داشت. در آن زمان سایت “بازتاب‌امروز” که هنوز تعطیل نشده بود، خطاب به رئیس صدا و سیما نوشته بود: “برادر ضرغامی! اگر جای شما بودیم، از خجالت رسوایی های باشگاه خبرنگاران می مردیم!”

بازتاب‌امروز پرسیده بود که آیا اتهامات اخلاقی مزبور حد شرعی ندارد؟ و “آیا مسئولان صداوسیما ناراحت نمی‌شوند از اینکه اتهامات اخلاقی هولناکی که درمورد تعدادی از مدیران و مجریان مشهور این سازمان مطرح است، در رسانه‌های گروهی با ذکر نام و عکس آنها منتشر شود؟”

انتشار اخبار غیر اخلاقی درباره مخالفان روشی جدید در جمهوری اسلامی نیست. برای نمونه در سال ۱۳۵۹، درگزارشی  که از ماجرای انقلاب فرهنگی در دانشگاه جندی‌شاپور اهواز منتشر شد، دانشجویان عضو “دفتر پیشگام دانشگاه اهواز” متهم شدند که در دفتر خود “عکس‌های سکسی و قبیحه، کاندوم و قرص ضد حاملگی و عکس‌های همسر شاه سابق” را داشته‌اند. و یا وقتی که حکم جلب رحمت‌الله مقدم مراغه‌ای استاندار آذربایجان شرقی و نماینده مجلس بررسی نهایی قانون‌اساسی، در آذرماه سال ۱۳۵۸ صادر شد، آیت‌الله قدوسی دادستان وقت انقلاب گفته بود: “مقداری مشروب، مجله‌های جنسی، چند قبضه اسلحه و ورق‌های قمار و مدارک دیگر از منزل مقدم مراغه‌ای بدست آمده است.”

حجت‌الاسلام فتح‌الله امید نجف‌آبادی، نماینده مجلس نیز در سال ۱۳۶۷ به اتهام رابطه‌جنسی نامشروع اعدام شد. آیت‌الله منتظری در خاطرات خود گفته است: “مرحوم آقای امید را نیز در زندان متهم به اعمال منافی عفت کردند و او را به این اتهام اعدام کردند، آیا آقای امید که سنی از او گذشته بود اهل این مسائل بود؟! نقل می‎کنند در همان ایام که این مصاحبه‌ها پخش می‎شد و این مسائل مطرح بود، مرحوم آیت الله آقای حاج میرزا هاشم آملی (رحمه‌الله علیه) پدر همین آقایان لاریجانی‌ها به ملاقات مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی (رحمه‌الله علیه) رفته بودند، بعد خادم منزل برای آنها چای آورده بود، سینی چای را گذاشته بود و می‎خواسته برود مرحوم آیت‌الله نجفی به شوخی به ایشان گفته بودند نخیر تو هم بیا همین جا بنشین می‎ترسم اگر تو نباشی بعدا بگویند آقای نجفی با آقای آملی فلان عمل را انجام دادند!” (خاطرات-ج۱-ص۶۱۶)

نمونه دیگر این اقدامات در پرونده سعید امامی و پس از دستگیری همسرش افشا شد. بازجویان همسر سعید امامی با ضرب و شتم و اهانت‌ و شکنجه از او می‌خواستند که به روابط نامشروع گسترده و شنیع جنسی اعتراف کند.

اتهامات جنسی از جمله اتهامات ثابت نهادهای اطلاعاتی به مخالفان جمهوری اسلامی است. در سال‌های اخیر نیز گفته شد که بسیاری از مخالفان بازداشت‌ شده در حوادث سیاسی، در دوران بازجویی به انواع اتهامات جنسی متهم شده‌اند. محبوبه عباس‌قلی‌زاده درباره تجربه بازجویی خود در زندان‌ گفته است که بازجویانش دو راه در برابر او گذاشته بودند: “یا اعتراف در مورد اینکه مزدور خارجی هستم و از بعضی رهبران اصلاح‌طلب دستور میگیرم، یا بگویم که بیحجابم، شرب خمر میکنم و روابطی با این و آن دارم و برایش جزییات آن را باز کنم.”

برای دانستن اینکه چرا فانتزی بازجویان جمهوری اسلامی تنها در حد امور جنسی مانده است، شاید تنها اشاره به یک خبر که چندی پیش منتشر شد کافی باشد. در اردیبهشت امسال، سایت بازتاب‌امروز خبر داد “یک شاعر و مداح نسبتا مشهور تهرانی که تصاویر وی از تلویزیون نیز بارها پخش گردیده، به دلیل ارتباط با زنی متاهل بازداشت شده است.” این سایت نوشته بود: “گفته می‌شود تعدادی از مشهورترین مداحان کشور در حال رایزنی و اعمال نفوذ برای آزاد کردن این مداح هستند.”