جنگ پنهانی اسرائیل علیه ایران؟

نویسنده

» دیدگاه نشنال اینترست در باره حمله نظامی

بنی موریس

گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای در باره ایران، اسرائیل را یک قدم بزرگ دیگر به سوی اقدام برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران به جلو برده است. گزارشی از لندن در روزنامه دیلی میل هفته گذشته حاکی از آن بود که کابینه بریتانیا معتقد است اسرائیل تا قبل از کریسمس به ایران حمله خواهد کرد.

گزارش آژانس نکته جدیدی، که برای اسرائیل ناشناخته باشد، در بر نداشت. ولی میزان اطلاعات و شواهد ارائه شده در این گزارش در زمینه روند غنی سازی اورانیوم در ایران و مطالعات و آزمایشات مربوط به ساخت کلاهک های هسته ای، همه حاکی از پیشرفت نسبتا قابل توجه ایران ظرف دهه گذشته در زمینه فن آوری هسته ای و توانایی این کشور در ساخت بمب یا سلاح هسته ای است.

نظامیان اسرائیل سال هاست که در مورد کارآیی یک حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران، که در سراسر کشور پراکنده است، به بحث و گفتگو پرداخته اند. یکی از استدلال های مخالفان  حمله نظامی به ایران، که شامل مقامات موساد و شین بت (سرویس امنیتی داخلی) نیز هست، این بوده که هنوز زمان برای دیپلماسی وجود دارد و تحریم ها در حال اثر کردن است. گزارش آژانس نشان داد که زمان زیادی باقی نمانده است.

اوباما و متحدان اروپایی او مسلما به تحریم های بیشتر علیه ایران دست می زنند، ولی بعید است بتوانند حمایت چین و روسیه را در سازمان ملل به دست آورند.

تنها تحریمی که ممکن است عقیده آیت الله های تهران را عوض کند بایکوت بانک مرکزی و قطع فروش نفت ایران است. ولی روسیه و چین (و احتمالا هند) با چنین چیزی موافقت نخواهند کرد.

در نتیجه دنیا، ازجمله اسرائیل با دو گزینه روبرو خواهد بود: یا بگذاریم ایران صاحب بمب هسته ای شود و امیدوار باشیم که از آن استفاده نکند و یا اینکه تاسیسات هسته ای آن را مورد حمله نظامی قرار دهیم.

اروپا هنوز در این معادله وارد نشده است، ولی به نظر می رسد آمریکا، پس از درگیری در عراق و افغانستان علاقه ای به یک ماجراجویی نظامی دیگر نداشته باشد. پس کار اصلی بر دوش اسرائیل خواهد بود که دارای نیروی هوایی و دریایی کوچک و کارآیی است.

یک دهه پیش، آریل شارون از میر داگن، رئیس وقت موساد خواست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند و او قول داد این کار را انجام دهد. ظرف هشت سال گذشته سانتریفوژ های ایران گاه از کنترل خارج شده اند، دانشمندان هسته ای ایران در خیابان های تهران به قتل رسیده  و یا ناپدید شده اند و یک ویروس کامپیوتری قوی هم تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرارداده است. این عملیات خرابکارانه مسلما برای اسرائیل و بقیه جهان چند سال زمان خریده است.

این عوامل از سوی دیگرباعث پیدایی نوعی اعتماد به نفس کاذب در اسرائیل هم شده است. نویسنده هاآرتص می گوید: «مسائل تحت کنترل است.»

ولی ظاهرا مسائل تحت کنترل نبوده اند و این امر در گزارش آژانس نمایان است. این موضوع در بحران اخیر در بیت المقدس و تل آویو مشهود است.

مخالفان حمله به ایران می گویند تلافی ایران برای اسرائیل بسیار گران تمام می شود. ایهود باراک هم در این زمینه سخن گفته و از تلافی احتمالی ایران از طریق حماس و حزب الله صحبت کرده است.

ولی او متذکر شده که به هر حال او و نتانیاهو به تنهایی در این مورد تصمیم نمی گیرند. انجام هرگونه عملیات نظامی نیازمند تائید کابینه است که در این زمینه تا کنون تصمیمی گرفته نشده.

ناظران در اسرائیل می گویند در عین حال که اسرائیل مایل است چراغ سبز واشنگتن را برای حمله داشته باشد ولی در صورت به خطر افتادن موجودیت خود بدون موافقت آمریکا هم به این حمله دست خواهد زد. استنباط عمومی آن است که اوباما با چنین حرکتی موافقت و به آن کمک هم خواهد کرد، زیرا او ایران را به عنوان تهدیدی علیه صلح جهانی می بیند. دولت های مختلف آمریکا از مدت ها پیش اعلام کرده اند که اجازه نخواهند داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

 

منبع: نشنال اینترست -  15 نوامبر 2011