دستگیری های خانوادگی در کردستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ۱۸ تن در مهاباد بازداشت شدند

منابع خبری کردستان خبر بازداشت دست کم ۱۸ شهروند درشهرستان مهاباد را با انتشار نام‌های‌شان تائید کرده‌اند؛ خسرو کردپور روزنامه نگار ساکن مهاباد به روز می‌گوید برخی از خانواده‌ها توانسته‌اند با بازداشت شدگان تماس بگیرند، اما تعدادی از آن‌ها هنوز از محل نگهداری و علل بازداشت بستگان خود بی‌اطلاع‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، موج بازداشت شهروندان مهابادی به اتهامات امنیتی از یک ماه پیش شروع شده و تعدادی از بازداشت شدگان نیز به احکام سنگین زندان محکوم شده‌اند.

آژانس خبری مکریان، که اخبار کردستان و استان‌های غربی ایران را پوشش می‌دهد، ضمن انتشار این خبر، اسامی بازداشت شدگان را چنین اعلام کرده است:
علی مولانژاد، عثمان مولانژاد، چیا مولانژاد، سمکو عثمانی، اسماعیل حمزه‌پور، هیوا عزیزی، مراد حسن‌زاده، ناصر طریق، لقمان سالکی، کاوه سالکی، عثمان قادرنژاد، محمدامین قادرزاده، زانیار قادرزاده، محمد معروف‌زاده، علی برنا، هیوا بیرمی، ناصر بهجتی و سلیم چراغ منان.

وبسایت مکریان اشاره‌ای به اتهامات بازداشت شدگان نکرده، اما سردبیر آن در مصاحبه با روز می‌گوید: “بر اساس گفته خانواده‌ها اتهامات برخی از آنان امنیتی اعلام شده و در بعضی موارد هم بازداشت شدگان به هواداری از احزاب کرد مخالف حکومت متهم هستند.”

خسرو کرد‌پور می‌افزاید این افراد همگی در طول یک هفته گذشته بازداشت شده‌اند و در میان آن‌ها افرادی هم دیده می‌شوند که دارای روابط فامیلی هستند.

به گفته این روزنامه نگار ساکن مهاباد، پیگیری روزنامه نگاران، فعالان و خانواده بعضی از بازداشت شدگان نشان می‌دهد که آن‌ها از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و بیشترشان به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده‌اند.

در طول یک ماه گذشته برخی دیگر از منابع خبری کردستان از بازداشت‌های فله‌ای در شهر مهاباد خبر داده بودند. وبسایت کردستان و کرد، ارگان خبری حزب دمکرات کردستان، ضمن تائید بازداشت علی برنا به اتهامات امنیتی در شهر مهاباد نوشته است: “برادر این زندانی، ارسلان برنا، پیش‌تر به اتهامات مشابه بازداشت و به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.”

این وبسایت همچنین از بازداشت دست کم ۲۵ نفر به اتهامات امنیتی در طول یک ماه گذشته در شهر مهاباد خبر داده، اما روشن نکرده که این افراد به صورت مشخص در چه تاریخی و به چه صورتی بازداشت شده‌اند.

خسرو کرد‌پور می‌گوید: “از میان ۱۸ نفری که در طول یک هفته گذشته بازداشت شده‌اند، بعضی از آن‌ها در حال حاضر در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات به سر می‌برند و بقیه به زندان مرکزی مهاباد منتقل شده‌اند.”

این روزنامه نگار می‌افزاید پیش‌تر نیز در برخی مناسبت‌های خاص مانند اعتصاب عمومی سال گذشته کردستان، در مهاباد تعداد زیادی از شهروندان به صورت مشابه دستگیر شده بودند.

مهاباد، یکی از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران است. این شهر به لحاظ جمعیت بعد از کرمانشاه، سنندج، ایلام و بوکان پنجمین شهر بزرگ مناطق کردنشین است و در سالهای گذشته بسیاری از شهروندان آن به اتهامات امنیتی بازداشت شده‌اند.

طی ماه‌های گذشته در شهر گیلان غرب، دیگر شهر کردنشین ایران، هشت تن از فعالان ادبی و فرهنگی بازداشت شده بودند که پس از تودیع وثیقه‌های سنگین در مجموع به ۱۳ سال حبس تعلیقی و تعزیری محکوم شدند.

این افراد که همگی در تاریخ ۴ تا هشت مرداد ماه گذشته در شهرهای مختلف استان کرمانشاه بازداشت شده بودند به گفته فعالان حقوق بشر کرد، همگی از فعالان فرهنگی شناخته شده کرمانشاه بوده و در سالهای گذشته غیر از این حوزه فعالیت دیگری نداشته‌اند.