دستور نظامیان برای گرم کردن انتخابات

نویسنده
حسین محمدی

» نگرانی از سرمای بدون اصلاح‌طلبان

هم‌زمان با تلاش اصول‌گرایان برای “گرم کردن تنور انتخابات”، فرماندهان سپاه و بسیج بر ضرورت “حضور فعال مردم در انتخابات مجلس نهم” تاکید کرده‌اند.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر، از احتمال بروز “ناآرامی‌های خیابانی توسط دشمنان” در آستانه انتخابات سخن گفت و راه خنثی کردن این “توطئه دشمنان را “مشارکت حداکثری” مردم دانست: “مردم مومن ولایتمدار و با بصیرت با درک شرایط حساسی که در آن قرار داریم و با مشارکت حداکثری خود این توطئه جدید دشمن را نیز خنثی خواهند کرد”.

وی با تاکید بر “تلاش های دشمن برای احیای آشوب ها و اعتراضات اجتماعی با دستاویز قرار دادن انتخابات مجلس” گفت: “اخبار و اطلاعاتی که ما داریم نشان می دهد از مدت ها قبل آنها برای این کار نقشه کشیده و طرح هایی نیز آماده کرده اند”.

پیش از این نیز، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی از “آماده باش” نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی برای برخورد با ناآرامی های احتمالی در روزهای انتخابات نهمین دوره مجلس و پس از آن خبر داده بود.

اما هم‌زمان با سخنان فرمانده سپاه، محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج مستضعفین نیز درباره رسالت نیروهای بسیج در انتخابات، گفت: “اولین رسالت ما، ترغیب همه مردم برای حضور پرشور و فعال در صحنه انتخابات و تعیین سرنوشت کشور است”.

سخنان این دو فرمانده عالی‌رتبه نظامی چند روز پس از آن بیان شد که علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، درباره حضور نیروهای نظامی در انتخابات گفته بود: “طبق ضوابط، فرماندهان و اعضای نیروهای مسلح پس از استعفا از مسئولیت و عضویت در سپاه، می توانند به عرصه قانون گذاری وارد شده و اشکال خاصی در این زمینه وجود ندارد. با توجه به نیاز مجلس به تخصص های گوناگون از جمله مباحث دفاعی- امنیتی و همچنین حضور اقشار مختلف جامعه در انتخابات مجلس، نیروهای مسلح با تخصص های نظامی نیز می توانند کاندیدا شده و با حضور در مجلس، قوانین لازم را وضع کرده و بتوانند موضع گیری های قوی و منسجمی در قبال تصمیمات مهم اتخاذ کنند”.

دخالت نیروهای نظامی در انتخابات، بارها از سوی نیروهای مخالف دولت، با انتقاد مواجه شده است. آن‌ها معتقدند که این مساله برخلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

هواداران جنبش سبز همچنین سپاه پاسداران را به دست داشتن در “تقلب انتخاباتی” در انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال 88 و سپس سرکوب معترضان متهم می‌کنند.

محمدحسین صفارهرندی، سردبیر سابق روزنامه کیهان و مشاور ارشد فرمانده سپاه، نیز این ادعا را تایید کرد و گفت که این بازداشت‌ها با نظارت رهبر جمهوری اسلامی و توسط سپاه پاسداران انجام شده است: “نگاه حکیمانه رهبری این بود که راس فتنه خارج از کشور است، نظر آقا این بود که شبکه ارتباط فتنه از خارج به داخل کشف شود و در همین خصوص عده‌ای بازداشت شدند که 90 درصد آن‌ها با تذکر آزاد شدند و 10 درصد تحت بازجویی و محاکمه قرار گرفتند”.

رهبر جمهوری اسلامی، ماه گذشته نیز بسیج را یک “نیروی سیاسی” خوانده بود؛ توصیفی که با اعتراض برخی نیروهای سیاسی مواجه شده و آنان چنین سخنانی را مخالف نظرات بنیانگذار جمهوری اسلامی دانسته بودند.

جعفری اما در گفت‌گوی تفصیلی خود با خبرگزاری مهر به مناسبت روز نهم دی، اصلاح‌طلبان را نیز مورد انتقاد قرار داده است. فرمانده سپاه پاسداران به صراحت از نقش رهبر جمهوری اسلامی برای حذف اصلاح‌طلبان نیز پرده برداشته و علت “ناکامی اصلاح طلبان” را “مدیریت هوشمندانه و مدبرانه” رهبر جمهوری اسلامی دانسته: “در حقیقت معجزه امام خامنه ای این بود که هشت سال دولت اصلاحات را کنترل کردند و مانع از افراط و تندروی آنان شدند.”

وی همچنین افزوده است که پس از پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84: “جمهوری اسلامی با سرعت در حال حرکت در مسیری بود که عملا به حذف دائمی اصلاح‌طلبان از صحنه می انجامید”.

پیش از این مسعود جزایری معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح نیز اصلاح طلبان را “فاقد صلاحیت حضور” در صحنه سیاسی کشور دانسته و اعلام کرده بود که “هیچ کس حق ندارد با سیاه و سفید شمردن این طیف برای عده‌ای از آن‌ها جواز عبور بگیرد.”

به گفته وی: “بعضی گروه‌ها چنانچه صد بار هم توبه کنند عذرشان پذیرفته نمی‌شود، چراکه در جریان فتنه 88 بزرگترین ضربه را به حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد آوردند.”

این سخنان در حالی بیان شده است که بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب صراحتا اعلام کرده‌اند که در انتخابات مجلس نهم شرکت نخواهند کرد.

بسیاری از نیروها و احزاب نزدیک به اصلاح‌طلبان تاکنون با صدور بیانیه‌های مختلف اعلام کرده‌اند که در انتخابات مجلس نهم شرکت نخواهند کرد. قوه قضاییه نیز در واکنش به این بیانیه ها تبلیغ تحریم انتخابات را “جرم” اعلام کرده است.

عدم حضور اصلاح‌طلبان، نگرانی اصول‌گرایان را برانگیخت تا جایی که فضای انتخاباتی کشور را “سرد” بدانند و از ضرورت تلاش برای “گرم” کردن فضا سخن بگویند. حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران در مصاحبه با فارس گفته بود با عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، اصول‌گرایان باید تلاش کنند تا تنور انتخابات گرم شود.؛ ضرورتی که اکنون از سوی فرماندهان عالی‌رتبه نظامی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.