نفت در برابر موافقت با تحریم ها

نویسنده

» مقاله ایندپندنت درباره معامله جامعه جهانی با چین

دیوید آزبورن

 

به طور خصوصی به چین اطمینان داده شده است که در صورت حمایت از تحریم های جدید سازمان ملل علیه ایران، تأمین نفت خام برای آن کشور تضمین خواهد شد. ایران سومین تأمین کننده بزرگ نفت خام چین است.

منابع غربی در نشست امنیت هسته ای واشنگتن تأیید کردند “گفتگوها با چین در این مسیر در جریان بوده است”. چنین توافقی برای از سر راه برداشتن یک مانع بزرگ  از سر راه اعمال تحریم های جدید علیه ایران طراحی شده است و در گفتگوهای دوجانبه باراک اوباما و هو جین تائو، رؤسای جمهور آمریکا و چین، در هفته جاری در کاخ سفید مورد بحث قرار گرفته است.

ایران حدود 11 درصد نیاز چین به انرژی را تأمین می کند. تهران در بین کشورهای تأمین کننده انرژی برای چین، پس از عربستان سعودی و آنگولا در رتبه سوم قرار دارد. درصورتیکه ایران از این فهرست خارج شود، عواقب این رویداد برای چین به عنوان کشور تشته انرژی، بسیار وخیم خواهد بود. ارزیابی های دیپلماتیک از تصمیم نهائی چین درباره تحریم ها، همچنان مبهم است.

آقای اوباما در کنفرانس خبری شب گذشته گفت: “چینی ها آشکارا از تأثیر احتمالی و کلی تحریم ها بر اقتصاد نگران هستند. ایران یک کشور تولید کننده نفت است. من فکر می کنم کشورهای بسیاری در دنیا، دارای روابط تجاری با ایران هستند و ما این نکته را مدنظر داریم.”

مقامات کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کردند گفتگوهای آقای اوباما و آقای هو خوب پیشرفته است و چین در مسیر مذاکرات بری وضع تحریم هائی است که واشنگتن مایل است ظرف چند هفته آینده به تصویب برسند. اما بعداً به نظر رسید مقامات چینی، آب سردی بر این ادعاها ریختند. ما ژائو سخنگوی چینی ها در اطلاعیه ای که پس از دیدار هو- اوباما منتشر شد، هیچ اشاره ای به تحریم ها نکرد. مقامات وزارت خارجه چین نیز همچنان بر یافتن راه حل دیپلماتیک برای بن بست موجود بر سر فعالیت غنی سازی اورانیوم توسط ایران پافشاری کردند.

دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلستان تلاش کرد گزارش های درباره مقاومت چین در برابر تحریم ها را کم اهمیت جلوه دهد. وی به خبرنگاران گفت: “من فکر نمی کنم وقتی بحث ایران پیش می آید، چین مایل باشد خود را در جامعه جهانی منزوی کند.” میلیبند گفت چین رویکردی دوگانه نسبت به ایران دارد؛ رویکردی که در آن تماس دیپلماتیک با ایران ادامه دارد و در عین حال، حرکت به سوی استفاده از معیارهای تنبیهی نیز در دستور کار قرار دارد.

در پایان مذاکرات روسای دولت های آمریکا و چین مشخص نشد آن ها  در بحث تضمین منابع نفتی مورد نیاز چین تا کجا پیش رفته اند. با این حال، نشریه نیویورک تایمز گزارش داد کاخ سفید از مدت ها پیش، یعنی از دسامبر گذشته، هیأت نماینگی ارشدی را به کشورهای خلیج فارس فرستاده تا درباره پیشنهاد احتمالی به چین بحث و گفتگو کند. منابع دیگر گفتند این پیشنهاد ممکن است شامل حق حفاری محدود برای چین در منطقه خلیج فارس باشد.

در رویدادی دیگر، محمود احمدی نژاد رئیس دولت  ایران روز گذشته اعلام کرد جمهوری اسلامی در صورت تغییر سیاست واشنگتن در قبال تهران، پاسخ مثبتی از خود نشان خواهد داد. به گزارش رویترز، آقای احمدی نژاد گفت او سرگرم “نوشتن نامه ای به باراک اوباما است.” وی به تلویزیون دولتی ایران گفت: “در صورتی که به حقوق ما احترام گذاشته شود، ما آماده گفتگو و همکاری با ایالات متحده هستیم.”

 

منبع: ایندپندنت- 14 آوریل