نقشه راه سپاه برای سال جدید

نویسنده
مریم کاشانی

» سپاه خواستار شرکت در اقتصاد مقاومتی است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به مناسبت روز دوازدهم فروردین بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده بود: “پاسداران انقلاب اسلامی همگام با ملت فهیم و رشید ایران ضمن پشتیبانی از دولت منتخب، با رصد روند مذاکرات هسته ای و درک درست خود از چگونگی رفتار ۱+۵ به ویژه از نوع اظهارات و موضع گیری های مقامات آمریکایی مصممم است برای مقابله با راهبرد جدید آمریکایی ها در تحقیر ملی و در دست نگه داشتن چماق تحریم به میدان کارزار وارد آمده و با تکیه بر ظرفیت‌ها و اقتدار درونی کشور، راهبرد اقتصاد مقاومتی را در جامعه نهادینه سازد و در این رهگذر حداقل روزنه‌های امید دشمن را مسدود و از خطوط قرمز و حقوق مسلم خود در برابر قدرت های سلطه جو و مداخله گر بطور تمام قد حراست نمایند.”

این بیانیه همچنین از “آمادگی همه جانبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیجیان دلاور برای مقابله قاطعانه و ویرانگر با هر گونه تهدیدات ناشی از توطئه‌های دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای” سخن گفته و آن را “پشتوانه‌ای محکم و تعیین کننده برای پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب و از جمله در عرصه مذاکرات هسته‌ای” توصیف کرده بود.

بیانیه جدید سپاه پاسداران در واقع راهبرد سالیانه این نهاد نظامی در سال جدید را مشخص می کند. چندی پیش سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران هم خواستار افزایش نقش سپاه پاسداران در اقتصاد کشور شده و گفته بود: “در عرصه اقتصادی، سپاه و بسیج این آمادگی را دارد که نقش فعال و تاثیرگذاری را ایفا کند ولی دولت محترم باید این مسئله را از ما بخواهد و بعضی زمینه ها را فراهم کند و در واقع مطالبه کند. در شرایط فعلی، بسیج ظرفیت عظیمی را در عرصه های مختلف اقتصادی به خصوص در اقتصاد مقاومتی دارد که می تواند در فرهنگ سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد نقش اساسی را ایفا کند.”

فرمانده سپاه، در همایش روحانیون سپاه هم گفت: “مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از سپاه در این چارچوب است که سپاه نباید تنها خود را به بعد نظامی و دفاعی محدود کند چرا که تهدیدات نظام سلطه رنگ و شکلی گوناگون و متفاوت به خود گرفته است.”

او اضافه کرد: “مسئولیت اصلی سپاه دفاع از انقلاب اسلامی است؛ در واقع سپاه باید مشاهده کند که تهدید علیه انقلاب اسلامی در چه عرصه هایی نمود می‌یابد تا آمادگی همه جانبه‌ای برای مقابله با آنها کسب کرده و به طور درست، به موقع و غیر محافظه کارانه ماموریت های محوله را به انجام برساند. تهدیدات اصلی علیه انقلاب اسلامی تهدیدات نرم در حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان شبیخون فرهنگی یاد کردند.”

بیانیه سپاه پاسداران و سخنان فرمانده آن، نشانگر آن است که سپاه خواستار حضور در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، و البته نظامی است.

اواخر اسفند ماه گذشته بود که سردار محمدحسین سپهر، معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه طی سخنانی خبر داد که این نهاد نظامی ۱۴ هزار هادی سیاسی در سراسر کشور دارد. “هادی سیاسی” عبارتی است که سپاه پاسداران برای مسئولان سیاسی قرارگاه‌های نظامی به‌کار می‌برد. درواقع از آنجا که فعالیت سیاسی در نهادهای نظامی ممنوع است، آنها فعالیت‌های سیاسی را با عناوین شبه‌نظامی نام‌گذاری کرده‌اند.

حضور سپاه در زمینه‌های اجتماعی نیز امری پنهان نیست. آنان ده‌ها خبرگزاری و سایت رسمی و غیر رسمی تاسیس کرده‌اند تا در زمینه آنچه “جنگ‌نرم” می‌نامند فعالیت کنند. اواخر شهریور ماه گذشته پس از آنکه آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرد که “لزومی ندارد سپاه در عرصه سیاسی پاسداری کند اما باید عرصه سیاست را بشناسد.” سایت الف وابسته به احمد توکلی، نماینده مجلس، نوشت: “این همه سایت و خبرگزاری و پیامک با کدام توجیه از بودجه سپاه هزینه می‌شود؟ آیا واقعا سپاه چنین ماموریتی دارد؟  سخنان شب گذشته رهبری حاکی از آن است که نقش رسانه های سپاه برای مقابله با اصلاحات به همان اندازه نادرست بوده که نقش این رسانه ها در از میدان بیرون کردن جبهه پایداری. جالب اینکه حتا در مواردی میان رسانه های سپاه نیز وحدت رویه وجود نداشته است. چون فلان رسانه نزدیک به فردی است که به فلان گروه تعلق دارد و رسانه دیگر در مدیریت کسی است که با جریان دیگر شناخته می‌شود.”

چندی پیش سایت بی‌باک‌نیوز از رسانه‌های نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی،طی یادداشتی از “حیف و میل بودجه جنگ نرم در سپاه و بسیج توسط زالوصفتان” خبر داد. این سایت نوشته بود: “فرماندهی سپاه پاسداران باید شخصا در مقابل باندهایی که شعار کار فرهنگی و جنگ نرم را بهانه ای برای حیف و میل بیت المال کرده اند بایستد و بعنوان مثال نگذارد بعنوان ضرورت جنگ رسانه ای، بودجه های کلانی در جای جای کشور به نفع برخی افراد و گروه ها و حلقه ها هزینه شود.”

اشاره به این نکته ضروری است که تنها در سال ۸۸ بیش از پنج تریلیون ریال برای مقابله با جنگ نرم در بودجه رسمی پیش‌بینی شده بود.

فعالیت‌های امنیتی سپاه پاسداران نیز چنان گسترده است که در مواردی اعتراض وزارت اطلاعات را به‌ دنبال داشته است. اعتراض‌های مکرر در این زمینه موجب شد که مسئول روابط عمومی کل سپاه، سردار رمضان شریف در گفتگو با باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا و سیما اعلام کند: “در زمینه‌های مختلف سیاسی و امنیتی با هیچ سازمان دیگری موازی کاری نداریم. و خطوط فاصل را رعایت می‌کنیم. البته مکمل هم هستیم، هم‌افزا هستیم و با هم همکاری می کنیم. اینکه گاهی در رسانه‌های معاند تلاش می‌شود که به افکار عمومی القا شود که یک سازمان امنیتی موازی با وزارت اطلاعات در سپاه وجود دارد، فقط ادعای دشمن است و واقعیت ندارد.”

فعالیت اقتصادی سپاه اما چیزی است که بیش از دیگر فعالیت‌های آن دیده شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، در سال ۱۳۹۳ بودجه پیشنهادی سپاه پاسداران، سازمان بسیج مستضعفان، نیروی انتظامی، و ارتش به طور میانگین رشدی ۳۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. جمع بودجه این چهار نهاد در حدود صد و یک هزار میلیارد ریال و بیش از یک هشتم کل بودجه کشور است. بر لیست درآمدها، باید میلیاردها ریال قراردادهای نفتی، راه‌سازی، ساختمانی، بیمارستانی و صنعتی و همچنین صادرات و واردات از اسکله‌ها و فرودگاه‌های غیرمجاز توسط نظامیان را نیز اضافه کرد.

اواخر شهریور ماه گذشته، زمانی که روحانی به تازگی ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفته بود در جمع فرماندهان سپاه پاسداران گفت: “می‌خواهند سپاه را رقیب مردم قرار دهند اما سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی نیست و پیمانکاری مثل پیمانکاران معمولی نیست و نبوده است. سپاه امروز باید پروژه‌های مهمی که بخش خصوصی توان آن را ندارد برعهده بگیرد.”

چندی بعد حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اعلام کرد: “اگر دولت بخواهد نظامیان فعالیت اقتصادی نخواهند کرد.”

با اینهمه سپاه پاسداران قصد خروج از هیچ زمینه‌ای که منافع مالی کلان دارد ندارد. به همین دلیل است که احمد توکلی نماینده مجلس یکبار گفت: “نظامیان با صلوات وارد بازار شده‌اند و نمی‌شود آنها را خارج کرد.”