ویزای حمید ابوطالبی صادر نشد

نویسنده
حسین محمدی

» سنای آمریکا علیه نماینده جمهوری اسلامی

پس از چند هفته جنجال رسانه‌ای٬ سنای آمریکا حمید ابوطالبی٬ معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری را ممنوع‌الورود به این کشور اعلام کرد. ابوطالبی چندی پیش به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد انتخاب شده بود.

براساس طرحی که سنای آمریکا تصویب کرده٬ افرادی که به عنوان “تروریست شناخته شده” توصیف شده‌اند٬ حق ورود به خاک آمریکا را نخواهند داشت. این طرح برای نهایی شدن نیاز به رای نمایندگان کنگره و همچنین رییس‌جمهوری آمریکا دارد.

پیش از این نیز ۲۹ سناتور آمریکایی در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما٬ خواستار آن شده بودند که مانع ورود ابوطالبی به خاک این کشور شود.

با این حال مرضیه افخم٬ سخنگوی وزارت امورخارجه٬ نسبت به این مساله واکنش نشان داد. افخم گفت که “ما سفیرمان را انتخاب کرده‌ایم. مقر سازمان ملل در آمریکاست و برای صدور روادید مکاتبات با مجاری و مسئولین مرتبط در آمریکا را انجام داده‌ایم… ایشان دارای پست‌های مهم و دیپلماتیک در اروپا و استرالیا بوده و فعالیت‌های موثری داشته است. در عین حال ما به پیگیری‌هایمان در این زمینه از طریق کانال‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهیم و هرگونه پاسخ رسمی از مجاری رسمی ملاک تصمیم و اقدام بعدی ماست”.

پیش از این ماری هرف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره انتخاب ابوطالبی گفته بود: “به نظر ما معرفی این فرد شدیدا دردسرآفرین است. ما در حال بررسی این پرونده هستیم و درباره احتمال معرفی وی نگرانی عمیق خود را به دولت ایران منتقل کرده‌ایم”.

ابوطالبی پیش از این به عنوان سفیر ایران در کشورهای بلژیک٬ استرالیا و ایتالیا حضور داشته. او همچنین چندی پیش به عنوان معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری و ریاست بخش آسیای مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شد.

ابوطالبی اسفندماه سال گذشته در گفت‌وگویی با سایت خبر آن‌لاین درباره حضور خود در سفارت اشغال شده آمریکا گفته بود: “من در سیزده آبان آن سال و زمان اشغال اصلا در تهران نبودم که از این امر مطلع و یا درآن مشارکت و یا حضور داشته و یا نام‌ام مطرح باشد؛ بلکه من دراهواز از ماوقع مطلع شدم. مدتی بعد که به تهران آمدم یک روز مرحوم شهید دادمان به واسطه یکی دیگر ازشهدا و فرماندهان جنگ تحمیلی به نام مرحوم شهید ذاکر به من پیغام داد که آن‌ها برای ترجمه به زبان فرانسه به کسی نیاز دارند که بتواند این کاررا انجام دهد؛ من پذیرفتم و از منزل به فرودگاه رفتم و به همراه نماینده ویژه پاپ رهبرمسیحیان کاتولیک که وارد تهران شده بود برای اولین بار وارد سفارت شدم. یکی دو باردیگر هم وقتی که درارتباط با خارج، کار ترجمه لازم بود آنرا به زبان انگلیسی ویا فرانسوی انجام دادم، مانند: ترجمه در زمان آزادی کارکنان زن و سیاه پوستان در کنفرانس مطبوعاتی؛ که جنبه ای کاملا انسان دوستانه داشت”.

ابوطالبی در این مصاحبه همچنین گفته بود که “در سال ۱۳۷۳… به آمریکا رفتم و مدتی عضو هیات نمایندگی کشورمان درمجمع عمومی سازمان ملل بودم” و در آن زمان “هیچ‌وقت این‌گونه سوالات در لفافه پیچیده مطرح نبوده است”.

پس از انتخاب ابوطالبی٬ نخستین بار این سایت بلومبرگ بود که در مطلبی٬ خبر از آن داد که ابوطالبی از جمله افرادی است که در حمله به سفارت آمریکا و گروگان‌گیری دیپلمات‌ها نقش داشته است.