خاتمی: شاه هم می گفت فقط یک حزب داریم

لیلا طیری
لیلا طیری

» این فاجعه است که مجلس مورد تعرض قرار می گیرد

سید محمد خاتمی سخنان اخیر محمود احمدی نژاد مبنی بر وجود تنها یک حزب در کشور را با سخنان شاه سابق ایران مقایسه کرد و خروج بسیاری از مردم، اساتید، دانشجوها، متخصصان، روزنامه‌نگاران و سرمایه های کشور را فاجعه خواند. به گفته خاتمی “دین تا جایی که به دنبال احقاق حقوق مردم و برقراری عدالت و خیرخواه مردم باشد، موفق است اما زمانی که از دین ابزاری برای توجیه ناروایی‌ها و نارسایی‌ها ساخته شود خطرناک و ناموفق می‌شود.” خاتمی که در دیدار با جوانان و روزنامه نگاران اصلاح طلب سخن می گفت،همچنین  از “آزادی زندانیان سیاسی، تبدیل فضای امنیتی به فضای آزاد و رقابتی و حرکت به سوی انتخابات سالم و آزاد” به عنوان سه خواست اساسی و عمده مردم جنبش سبز یاد و اعلام کرد که تعامل گروه های سیاسی با هم به معنای “تسلیم شدن” نیست.

 

مقایسه احمدی نژاد با شاه سابق

براساس گزاشی که سایت های اصلاح طلب منتشر کرده اند، سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران در این جلسه ضمن مقایسه سخنان اخیر محمود احمدی نژاد با دیدگاه شاه سابق ایران،اظهار داشت: “اخیرا گفته اند فقط یک حزب وجود دارد و همه تشکل ها و احزاب ناباب و باطلند واقعا واقعاً عجیب است! در زمان شاه نیز او گفت که یک حزب داریم و هرکه نمی‌خواهد عضو آن باشد از کشور خارج شود. امروز نیز بسیاری از مردم، اساتید، دانشجوها، متخصصان، روزنامه‌نگاران و سرمایه‌های کشور در حال خروج از کشور هستند. چرا جلوی این فجایع گرفته نمی‌شود؟”

پیش از این محمود احمدی نژاد در همایش مسئولان نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ گفته بودکه “با تشکیل جناح‌بندی‌های سیاسی، فاتحه بعضی از ارزش‌های انقلاب خوانده شد، در خالی که نظام ما تنها یک حزب دارد و آن ولایت است.”

سید محمد خاتمی ضمن واکنش به این مدعا وبا تاکید بر اینکه “کشور در معرض تهدید است” افزود: “اگردولت به مردم پاسخگو بود و سیاست ها و رفتارها درست بود بسیاری از این اتفاق ها نمی افتاد.”

 

بی قانونی دولت

رئیس دولت اصلاحات سپس دولت را به بی قانونی متهم کرد و گفت: “متاسفانه به جایی رسیده‌ایم که حتی مجلس نیز نمی‌تواند جلوی بی قانونی‌ها را بگیرد، از دولت انتقاد کند و اگر تصمیمی نیز می‌گیرد تحت فشار و هیاهو از جنس تهاجم به بیوت مراجع و اجتماعات آن را وادار به عقب نشینی می‌کنند و این فاجعه است که مجلسی که باید در راس امور باشد نیز مورد تعرض قرار می‌گیرد.”

 پیش از این علی لاریحانی، رئیس مجلس، اجرا نکردن قانون توسط دولت را گردن کشی خوانده و احمد توکلی، نماینده مجلس هم گفته بود احمدی نژاد با اجرا نکردن برخی قوانین، گردنکشی در برابر قوانین را آموزش میدهد.

سید محمد خاتمی سپس به انتقاد از قوه قضائیه پرداخت و گفت: “متاسفانه همه چیز امنیتی و نظامی و اطلاعاتی شده و این خوب نیست که اگر کسی برای دادخواهی به قوه قضاییه رفت احساس کند که حقش داده نمی شود. در حالیکه متهتکان و متجاوزان از امنیت برخوردارند.”

وی با تاکید بر اینکه “قوه قضاییه باید به گونه‌ای باشد که هر مظلومی از اینکه داد او گرفته می‌شود، مطمئن باشد”، تصریح کرد: “من می‌گویم خیلی‌ها مظلومند و فریادشان به جائی نمی رسد.صرف نظر از این همه گرفتار بند و زندان و محکومیت های غیر موجه، این همه اتهامات زده شد، به بیوت مراجع حمله شد و در رسانه ملی یک طرفه هرچه که خواستند گفتند بی آنکه مظلومان بتوانند از حق خود دفاع کنند و با افرادی نیز که به بیوت حمله کردند و به شخصیت ها اهانت کردند، هیچ برخوردی صورت نگرفت.”

رئیس جمهور سابق ایران آنگاه به بازداشت های گسترده مردم معترض اشاره کرد و اظهار داشت: “ما از روز نخست معتقد بودیم که جرمی صورت نگرفته است و بعد از گذشت یک سال با تمام ادعاهای صورت گرفته و دیگر باید روشن شده باشد که واقعاً نسبت‌هایی که داده شد و فشارهایی که وارد آمد بی جا و بی اساس بود.”

بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته، فعالان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی به صورت فله ای و شبانه، همراه با هزاران تن از مردم معترض بازداشت شدند.

اینک به گفته خاتمی “نارسایی ها، ظلم ها، زندان های بی جا و بی عدالتی ها فقط سبب می شود که سرمایه های عظیم مادی و معنوی خود را از دست بدهیم و در دنیا نیز منزوی شویم”.

رئیس بنیاد باران تصریح کرد: “امروز ایران و ایرانی را با سال های پیش مقایسه کنید؛مردم می‌گفتند هر جا که می رفتیم محترم بودیم و افتخار می کردیم که ایرانی هستیم ولی امروز ادعاهای بر خلاف گزاف وضع ما در دنیا چگونه است؟ آیا این است آن الگویی که می خواستیم برای جهان بسازیم؟”

 

خواسته های عمده مردم

سید محمد خاتمی سپس “آزادی زندانیان سیاسی، تبدیل فضای امنیتی به فضای آزاد و رقابتی و حرکت به سوی انتخابات سالم و آزاد” را به عنوان سه خواسته جنبش سبز دانست و گفت: “اگر به خواسته‌های مردم توجه شود، می‌توان با تحمل رنج‌های گذشته و صرف نظر از آنها نسبت به آینده امن و آرام چشم دوخت.”

او جنبش سبز را حرکتی 150 ساله دانست و گفت: “این حرکت مربوط به امروز و دیروز نیست و یک حرکت صد و پنجاه ساله است. مردم ما همیشه به دنبال آزادی، مردمسالاری، دموکراسی و عدالت سازگار با دین بوده اند.”

رئیس جمهور سابق ایران، در ادامهجنبش سبز را جنبشی ضد خشونت خواند و افزود: “جنبش سبز متعلق به مردم است و از متن جامعه بیرون آمده واینگونه نیست که چند نفر آن را ایجاد و اداره کنند و تصمیم بگیرند.”

به گفته او “جنبش اعتراض مردم گرچه ممکن است متشکل از افراد و گروه‌ها با سلائق مختلف وانگیزه‌های مختلف باشد اما خواست نخست مردم این بوده و هست که مردم به حساب آیند و رایشان مورد احترام باشد و انتخابات سالم و آزاد باشد”.

سید محمد خاتمی با تاکید بر نفی خشونت از سوی جنبش سبز اظهار داشت: “مردم  در این یک سال همین گونه عمل کردند و تمام تلاششان این بود که از خشونت دوری کنند. هرچند هزینه سنگینی پرداختند و چه زیبا و صبورانه مادر یکی از شهدای جنبش سبز گفت که اگر زندانیان را آزاد کنند از خون فرزندش می‌گذرد. این بزرگواری و از خود گذشتگی مردم را نشان می‌دهد و اینکه از گذشته‌ها برای ساختن آینده و آزادی حاضرند صرف‌نظر کنند، ولی باید به آینده و تامین حقوق و حرمت مردم مطمئن شوند.”

 

شمشیر دولبه دین

وی در بخش دیگری از سخنانش، استفاده ابزاری از دین را خطرناک خواند و از دین به عنوان یک شمشیر دو لبه نام برد و گفت: “ دین تا جایی که به دنبال احقاق حقوق مردم و برقراری عدالت و خیرخواه مردم باشد، موفق است اما زمانیکه از دین ابزاری برای توجیه ناروایی‌ها و نارسایی‌ها ساخته شود خطرناک و ناموفق می‌شود.”