صدایشان را زیرشکنجه شنیده اند

علیرضا جوانبخت
علیرضا جوانبخت

» گزارشی از زندانیان آذربایجانی

گروههای مدافع حقوق بشر آذربایجانی گزارشهایی در ارتباط با شکنجه آیت مهرعلی بیگلو و یونس سلیمانی دو فعال آذربایجانی در زندان تبریز منتشر کرده اند. انتشار این گزارشها در حالی صورت می گیرد که پس از گذشت بیش از سه ماه از دستگیری و بازداشت موقت این دو فعال به همراه چندین فعال دیگر، هیچ کدام آنها امکان ملاقات با وکیل نداشته، و برخی با خانواده خود نیز دیدار نکرده اند.

یونس سلیمانی یکی از این زندانیان است که برادر وی، یوسف سلیمانی که هفته پیش با او ملاقات کرده، در مصاحبه با روز، حال برادرش را “وخیم” توصیف می کند. به گفته یوسف سلیمانی برادرش قبلا هم مریض بوده و تحمل چنین شرایطی برای او بسیار دشوار است.

آیت مهرعلی بیگلو و همسرش زهرا فرج زاده دو فعال دیگر آذربایجانی هستند که از لحظه دستگیری تا کنون امکان دیدار با خانواده و وکیل مدافع به آنان داده نشده است. آیت مهرعلی بیگلو ۲۰ اردیبهشت ماه توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت شد و حدود چهل روز بعد از دستگیری او، همسرش زهرا فرج زاده هم که جهت پیگیری پرونده به مراجع قضایی مراجعه کرده بود، در محل دادسرا بازداشت و به زندان منتقل گشت.


صدایش را زیر شکنجه شنیده اند

تایماز مهرعلی بیگلو برادر آیت مهرعلی بیگلو با اشاره به محروم بودن برادرش و همسر او از حق دیدار با خانواده “علیرغم ملاقات دیگرزندانیان با خانواده خود” در هفته گذشته، در ارتباط با شکنجه شدن برادرش، به روز چنین می گوید: “زندانیان دیگر به خانواده هایشان گفته اند که صدای یوروش را زیر شکنجه شنیده اند.”

تایماز مهرعلی بیگلو ضمن اظهار بی اطلاعی از اتهام برادرش، در مورد علت طولانی شدن زمان بازداشت وی می گوید: “هر اتهامی که داشته باشد بعد از این همه مدت باید بازجویی اش تمام می شد. هم او و هم همسرش تنها یک بار تماس تلفنی داشته اند. ولی حالا نه اجازه ملاقات می دهند نه اجازه تماس تلفنی، الان هم فکر نمی کنم جز شکنجه کار دیگری با او داشته باشند.”


از حضور خانواده ها در دادسرا می ترسند

خانواده مهرعلی بیگلو «عباس جمالی و یک خانم همکار ایشان را» به وکالت پرونده برگزیده اند، ولی به گفته تایماز مهرعلی بیگلو، «به آنها نه اجازه مطالعه پرونده را می دهند و نه هیچگونه اطلاعات شفاهی در اختیارشان می گذارند. وکیل ها وضعیت برادرم و همسرش را از ما می پرسند. ما هم که چه اطلاعاتی می توانیم داشته باشیم؟» او اضافه می کند: “آن یک بار که برادرم تماس گرفت، از ما خواست به دادسرا مراجعه نکنیم. زندانیان دیگر هم درخواستهای مشابهی از خانواده هایشان داشته اند. می دانیم که آنها مجبورشان می کنند. به ما هم همیشه تذکر می دهند که اینجا را شلوغ نکنید. از حضور این همه خانواده در دادسرا می ترسند.”


از تاتار مادربزرگش مواظبت می کند

و اما تاتار کودک سه ساله این زوج آذربایجانی را مادربزرگش نگهداری می کند. عمویش می گوید: “سعی می کنیم سرش را مشغول کنیم. خیلی سخت است. مادرش که بود، باز هم سخت بود و همیشه  سراغ پدرش را می گرفت. حالا هم که هیچکدام نیستند.”

از سوی دیگر، حمیده فرج زاده، خواهر زهرا فرج زاده از زمان دستگیری در تاریخ ۴ خرداد ۱۳۸۹ توسط مأموران اداره اطلاعات در اورمیه و انتقال به زندان تبریز، همچنان در حبس به سر می برد. زهرا فرج زاده قبل از دستگیری به روز گفته بود که “خواهرش حمیده سه هفته بعد از بازداشت با خانواده اش ملاقات کرد.”

 به گفته تایماز مهرعلی بیگلو، حمیده فرج زاده هم “از امکان ملاقات با وکیل برخوردار نیست ولی چند روز پیش با خانواده اش دیدار کرده است.”

 

در دادسرا تجمع خواهیم کرد

تایماز مهرعلی بیگلو با اشاره به سخنانی که به بازپرس هاشم زاده مسئول پرونده گفته است، می افزاید: “ بازپرس از دیدار با من و بقیه اعضای خانواده ام طفره می رود. ولی ما بالاخره حرف حساب خودمان را گفتیم. گفتم که تا روز شنبه اگر آنها را نبینیم، همینجا در دادسرا تجمع خواهیم کرد، به او گفتم، با بقیه اعضای خانواده می آییم و همینجا می خوابیم. اخطار آخر را به او دادیم.”

مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اواخر اردیبهشت و اوائل خردادماه امسال همزمان با چهارمین سالگرد اعتراضات گسترده آذربایجانیها در شهرهایی مانند تبریز٬ ارومیه٬ نقده٬ اردبیل و زنجان، دهها تن از فعالان مدنی آذربایجان را دستگیر و بازداشت کردند. این افراد در شهرهایی مانند تبریز، ارومیه٬ مشکین شهر، خوی، صوفیان٬ میاندوآب٬ کرج و تهران دستگیر ولی همگی به بازداشتگاه اطلاعات تبریز منتقل شده اند. حدود 20 نفر از این فعالان از جمله، آیت مهرعلی بیگلو، حمیده فرج زاده، زهرا  فرجزاده ، اکبر آزاد،  حسن رحیمی بیات، دکتر علیرضا عبدالهی، دکتر لطیف حسنی، محمود فضلی،  شهرام رادمهر، بهبود قلیزاده، آیدین خواجه‌ای، بهمن نصیرزاده، حیدرکریمی، نعیم احمدی، یونس سلیمانی و شکرالله قهرمانی فرد همچنان در زندان تبریز به سر می برند.

حسین نصیری، فعال مدنی آذربایجانی نیز که در اعتراضات روز ۱۳ فروردین در اطراف دریاچه ارومیه٬ بازداشت شد، همچنان در زندان تبریز است.

آذربایجانیها را آزاد کنید

در روزهای اخیر صدها تن از روشنفکران، فعالین جنبشهای اجتماعی و خانواده های زندانیان سیاسی آذربایجانی با امضای بیانیه ای با عنوان “آذربایجانیها را آزاد کنید”، آزادی بی قید و شرط زندانیان مذکور و دیگر زندانیهای سیاسی آذربایجانی از جمله سعید متین پور فعال حقوق بشر و روزنامه نگار مشهور آذربایجانی در زندان اوین را خواستار شدند.