بگذارید مسعود و مهسا در یک زندان باشند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» اعتراض روزنامه نگاران و مصاحبه با خانم امرآبادی

مادر مهسا امرآبادی، روزنامه نگاری که برای تحمل محکومیت زندانی شده در مصاحبه با روز خواستار انتقال مسعود باستانی، همسر مهسا امرآبادی از زندان رجایی شهر به زندان اوین شد.همزمان بیش از 120 روزنامه نگار با انتشار نامه ای خطاب به روسای قوای قضائیه و مقننه خواستار توقف حکم شلاق، پایان نهادن بر همه بی قانونی ها، بی عدالتی ها و بی حرمتی ها به اهل قلم شدند.

 بازداشت دو روزنامه نگار، صدور حکم شلاق برای یک کاریکاتوریست و توهین و هتاکی یک نماینده مجلس به خبرنگار پارلمانی هفته نامه آسمان،در ظول روزهای گذشته اعتراضات و واکنش های بسیاری را برانگیخت.ده ها تن از روزنامه نگاران ایرانی مقیم داخل و خارج نیز با نوشتن نامه ای خطاب به روسای قوای قضائیه و مقننه خواستار پایان بخشیدن به شکستن حرمت اهالی قلم شدند.

در این نامه خطاب به صادق و علی لاریجانی آمده است: “درست در روزهایی که متهم بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک ارتقا مقام می‌گیرد و قوای تحت ریاست شما چشم بر اتهامات او می‌بندد، روزنامه‌نگاران ایرانی یکی بعد از دیگری راهی زندان‌ها می‌شوند، به آنان ناسزا می‌گویند و حتی تعرض فیزیکی می‌کنند.”

سعید مرتضوی براساس گزارش کمیته پی گیری مجلس شورای اسلامی، متهم اصلی بازداشتگاه کهریزک است که از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان مدیر صندوق تامین اجتماعی و همزمان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا منصوب شده است.

در این نامه با یادآوری مسئولیت قانونی روسای قوای مقننه و قضائیه، “از یک سو در برابر ملت ایران و از سوی دیگر در برابر فرشته چشم بسته عدالت” از آنها پرسیده شده: “اگر فعالیت متهمان و مجرمان اصلی پرونده های اختلاس میلیاردی، “اقدام علیه امنیت ملی” و “تشویش اذهان عمومی” تلقی نمی شود و آنان حق دارند آزادانه به فعالیت و زندگی های اشرافی خود ادامه دهند، دستگیری مهسا امر آبادی و رضا انصاری راد و دیگر روزنامه نگاران ایرانی تنها به جرم نوشتن، براساس کدام قانون عرفی و شرعی صورت میگیرد و فعالیت حرفه ای آنها اقدام علیه امنیت ملی تلقی می شود؟”

رضا انصاری راد، روزنامه نگار و فرزند حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم است که از 14 اردیبهشت و برای تحمل یکسال محکومیت خود زندانی شده است و گزارش ها از نامساعد بودن وضعیت جسمی او حکایت دارند.

براساس همین گزارش ها انصاری راد طی دو هفته گذشته، دو بار دچار حمله عصبی شدید شده است؛ به گفته‌ زندانیان بند 350 حملات عصبی وی به بیماری صرع شباهت دارد و در صورتی که زندانیان دیگر متوجه وضعیت او نشوند، احتمال بروز اتفاق ناگواری برای وی وجود دارد.

 

خواسته مهسا امرآبادی: مسعود را به اوین بیاورید

اما مهسا امرآبادی در شرایطی برای محکومیت یکساله خود راهی اوین شده که همسرش مسعود باستانی بیش از دو سال و نیم است در زندان دیگری به سر می برد. در نامه روزنامه نگاران به این مورد هم اشاره شده و آمده است: “مهسا امرآبادی در شرایطی زندانی می شود که همسر روزنامه نگارش مسعود باستانی، از دو سال و نیم پیش در زندان رجایی شهر زندانی است و حتی یک روز نیز به مرخصی نیامده. آیا این عدالت اسلامی است که یک زوج روزنامه نگار تنها به جرم نوشتن، یکی در زندان رجایی شهرو دیگری در زندان اوین زندانی باشند؟”

مریم نقی، مادر مهسا امرآبادی که روز گذشته با این روزنامه نگار در زندان اوین ملاقات کرده به روز می گوید: “مهسا روحیه اش خیلی خوب است و تنها خواسته اش انتقال مسعود از زندان رجایی شهر به زندان اوین است که حداقل بتواند گاهی او را در زندان ملاقات کند و ما هم همین را میخواهیم. بیش از دوسال و نیم است که مسعود در زندان است بدون اینکه یکروز به مرخصی بیاید و از حقوق انسانی خود بهره ای داشته باشد. حال هم که مهسا را زندانی کرده اند حداقل او را به اوین بیاورند که اگر قرار است زن و شوهر در زندان بمانند در زندان اوین باشند.”

مسعود باستانی به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

مادر مهسا امرآبادی می گوید: “دختر من جرمش این است که حاضر نشده از مهندس موسوی و آقای کروبی اعلام برائت کنید. خب کجای دنیا این جرم است؟ جرم دختر من این است که در جلسات قرآن خانواده های زندانیان سیاسی حضور داشته. جلسات قرآن چگونه در جمهوری اسلامی جرم می شود؟ تا کنون می گفتند شرکت در مجالس رقص و آواز جرم است حال قران هم جرم شده. دیدار با مراج تقلید جرم دختر من است، دفاع از حقوق قانونی همسر زندانی اش جرم دختر من است. شما بگویید کجای دنیا اینها جرم است؟ مشخص است که برای دخترم پرونده سازی شده؛خود آقایان هم می دانند هم دخترم و هم مسعود بی گناه هستند نه فقط اینها که بقیه زندانیان سیاسی هم بی گناه هستند.”

از خانم نقی می پرسم در پاسخ به پی گیری های شما برای مرخصی مسعود چه می گویند؟ پاسخ میدهد: “هیچ. واقعا من نمیدانم چه عواملی دست دارد که اکثر زندانیان سیاسی مرخصی آمده اند اما به مسعود مرخصی نمی دهند. هیچ جوابی هم به ما نمی دهند. بارها تقاضای مرخصی کردیم و خبری نشد اصلا هیچ توجهی نمی کنند.”

او می افزاید: “خیلی دوست داشتند بچه های ما عفو نامه بنویسند اما بچه های ما ایستادند و گفتند کاری نکرده ایم که تقاضای عفو کنیم و اتهامات و جرم هایی که می گویید را قبول نداریم. فکر می کنم برای همین است اینقدر دشمنی دارند.”

مادر مهسا سپس با تاکید بر خواسته اش مبنی بر انتقال مسعود باستانی به زندان اوین، ابراز امیدواری می کند که “همه بچه های جوانی که عمرشان را در زندان سپری می کنند آزاد شوند و در کنار آنها مهسا و مسعود هم آزاد شوند”.

 

پاسخ سئوال ساده فحاشی ست؟

حمله و توهین به سعید شمس، خبرنگار پارلمانی هفته نامه آسمان دیگر موردی است که در نامه روزنامه نگاران بدان اشاره شده؛آنها پرسیده اند: “با کدام استدلال سئوال ساده سعید شمس، خبرنگارهفته نامه آسمان، می تواند مبنای فحاشی و توهین باشد و صدایی از مجلسیان برنیاید؟”

براساس گزارش ها مهدی کوچک زاده از نمایندگان حامی محمود احمدی نژاد پس از آنکه متوجه می شود سعید شمس خبرنگار هفته نامه آسمان است و سردبیر این هفته نامه محمد قوچانی ست، به او حمله برده و تهدید می کند که او را از مجلس بیرون خواهد کرد. سعید شمس هم در پاسخ گفته: “شما اگر بیرون بنداز بودید، سعید مرتضوی را از دولت بیرون می‌انداختید”.

کوچک زاده سپس با حمله به این روزنامه نگار فریاد زده که قوچانی از سگ مرتضوی هم کمتر است.

مهدی کوچک زاده در تماس خبرنگار “روز” و در پاسخ به سئوالی در همین زمینه گفته بود: “شما بی جا میکنید سئوال می پرسید”.

 

حکم شلاق با کدام استدلال؟

صدور حکم شلاق برای کاریکاتوریست اراکی نیز از دیگر مواردیست که در این نامه مطرح شده: “اگر متهم اول پرونده کهریزک که به گفته بالاترین مقام جمهوری اسلامی، آبروی نظام را در خطر قرار داده، مستحق ارتقا مقام [بخوانیم دهن کجی به قوای مقننه و قضاییه کشور] است، با کدام استدلال کاریکاتوریستی تنها به جرم کشیدن چند خط بر روی کاغذ، باید محکوم به تحمل ۲۵ ضربه شلاق شود؟”

محمود شکرابه، کاریکاتوریست نشریه “نامه امیر” اراک با شکایت احمد لطفی آشتیانی، نماینده اراک و به دلیل کشیدن کاریکاتور این نماینده مجلس به 25 ضربه شلاق محکوم شده است.

مانا نیستانی، کاریکاتوریست شناخته شده ایرانی در واکنش به این امر خواستار کشیدن کاریکاتور این نماینده اراک از سوی دیگر کاریکاتوریست ها شد؛خواستی که نه فقط با استقبال کاریکاتوریست های داخلی بلکه خارجی هم مواجه و دهها کاریکاتور از این عضو مجلس هشتم منتشر شده است. سازمان عفو بین الملل هم به این حکم اعتراض کرده است.مسعود شجاعی طباطبایی، رئیس خانه کاریکاتور ایران هم از حکم شلاق کاریکاتوریست اراکی که توسط دادگاه کیفری صادر شده اظهار تاسف کرده و خواستار دخالت قوه قضاییه در این مورد شده است.

همزمان پدرام پاک‌آیین، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفته که صدور حکم 25 ضربه شلاق برای کاریکاتوریست استان مرکزی از منظر افکار عمومی و به ویژه اصحاب رسانه، “غیرمتعارف و دور از انتظار” بوده است.

بی جهت نیست که در این نامه از صادق و علی لاریجانی پرسیده شده: “تصویر جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین زندان روزنامه نگاران در گزارش های مراجع بین المللی، شما را نمی آزارد؟ رواست که قانون گذار باشید و جامه قضا بر تن داشته باشید اما حتی بر قانونی که خود نوشته و قضایی که خود مجری آن هستید،چشم فروبندید؟”

اسامی امضا کنندگان این نامه به شرح زیرست:

بهروز صمدبیگی- مهرداد ابوالقاسمی- بهداد بردبار- آسیه امینی- کامبیز توانا- شهرام رفیع زاده- مرتضی کاظمیان- ملیحه محمدی- شهرزاد همتی- سحر بیاتی- رضا حاجی حسینی- سید سراج الدین میردامادی- مریم جعفری- حمید مافی- نگین بهکام- مژگان مدرس علوم- حنیف مزروعی- امید ایران‌مهر- احمد جلالی فراهانی- مرتضی ناعمه- نازنین کاظمی- میترا شجاعی- ساجده عرب سرخی- جواد منتظری- ریحانه طباطبایی- ارشاد علیجانی- لیدا ایاز- دلبر توکلی- سولماز ایکدر- رضا صدیق- فرهمند علیپور- حسین علوی- نعیمه دوستدار- آرش بهمنی- سعید شمس- مانا نیستانی- آرش حسینی پژوه- مسیح علی نژاد- علی خردپیر- امید کشتکار- آیدا قجر- محمدرضا یزدان پناه- مولود حاجی زاده- پژمان موسوی- اردوان روزبه- فرنوش تهرانی- احسان محرابی- مینو بدیعی- لیلا ملک محمدی- احمد رافت- سعیده امین- بیژن صف سری- سعیده خدابخش- علی بزرگیان- مجتبی نجفی- احسان مازندرانی- محمد رهبر - ارشاد علیجانی- سعید شمس- محمد آقازاده- فرنوش تهرانی- حنیف شعاعی- مهرداد عمادی- علیرضا خامسیان- ساسان آقایی- مهدی تاجیک- فرید حائری نژاد- سامان رسول پور- رضا رفیعی- ژیلا بنی یعقوب- حمید جعفری- طاهره ریاحی- حمید مافی- رضا غیبی- علی دهقان- صبا آذرپیک- مریم شبانی- امیر متقی- نزهت امیرآبادیان- مسعود بهنود- جواد حیدریان- پوریا عالمی- کاوه قریشی- نفیسه مطلق- آرزو دیلمقانی- محمدحسین نجاتی- روزبه میرابراهیمی- محمد تنگستانی- ترانه بنی یعقوب- مجید آل ابراهیم- بی تا بختیاری- مازیار خسروی- سونیتا سراب پور- محبوبه حسین زاده- پویان فخرایی- میلاد بهشتی- مهرداد ابوالقاسمی- همایون خیری- افشین امیرشاهی- سروش فرهادیان- رضا شجاعیان- مینو مومنی- رضا خانکی- عبدالرضا تاجیک- محسن احمدی- رضا حقیقت نژاد- علی رضوی- غزل حضرتی- حسین نورانی نژاد- بابک ذاکری- مهراوه خوارزمی- نیوشا صارمی- پرستو سرمدی- فیروزه رمضان زاده- نرگس رسولی- علیرضا لطیفیان- حسن محمدی- علی رستگار- بنیامین صدر- شاهین نوربخش- ماهرخ غلامحسین پور- احسان قلمچی- رضا گنجی- نیما راد- نوشابه امیری- فرشته قاضی