حرف دوم

نویسنده

دستاورد وزیر تازه برای سینما

سینمای ایران در چنگ یک فرقه

مازیار میری – منوچهر محمدی

 

اشاره:

جشنواره ی فیلم فجر امسال، بی خبر تر و کم هیاهو تر از تمامی سالهای اخیر به اتمام رسید. پس از حرف و حدیث های تحریم جشنواره و در پی تعطیلی خانه ی سینما، جشنواره ی امسال به دور از ستاره ها و نام های آشنای سینمایی برگزار شد و در هم آن شرایط بی هویتی هم خاتمه پیدا کرد.

در این میان، نامه ی تهیه کننده و کارگردان فیلم “ حوض نقاشی ” که به انتخاب مردم، فیلم برتر جشنواره بود، بیش از دیگر کلام مربوط به جشنواره جلوه می کند.

منوچهر محمدی و مازیار میری که در مراسم شب آخر حضور پیدا نکرده بودند با نگارش نامه ای چند خطی خطاب به مردم، از خیانت در رای گفتند و عدم مشروعیت وزیری که به “ ناحق ” بر فرهنگی ترین کرسی کشور تکیه زده… شرح این نامه، مطلب حرف روز این هفته ی ماست…

 

صدای اعتراض هزاران تن از اهل فرهنگ و هنر…

برخود لازم دانستیم بابت عدم حضور و دریافت جایزه مردمی “حوض نقاشی” توضیحات مختصری به شما مردم عزیز اعلام نماییم.

این جایزه را ما باید از دست کسی می‌گرفتیم که چهار سال است بناحق و درعین عدم شایستگی بر بزرگترین، حساس‌ترین و مهممترین وزارتخانه فرهنگی کشور تکیه زده است. در ایام وزارت ایشان، فرهنگ کشور روزهای تلخ و اندوهباری را سپری می‌کند. کتاب، مطبوعات، تئاتر، موسیقی و سینما روزهای دردناک و دشواری را سپری می‌کنند. وزیری که علیرغم حکم قانون، لجوجانه قفل برخانه اهل سینمای ایران نهاده است و فرقه‌ای را به امر اداره سینما گمارده که جز بی‌تدبیری، عدم کفایت و کاشتن تخم نفاق و تفرقه در سینمای ایران دستاوردی نداشته و ندارند.

ما چگونه می‌توانستیم جز با عدم حضورمان صدای اعتراض هزاران تن از اهل فرهنگ و هنر کشور که این روزها جز خوردن خون دل چاره‌ای ندارند را به گوش شما مردم عزیز می‌رساندیم؟

لذا گرفتن جایزه را از دست ایشان را جفا به شما مردم و فرهنگ ایران می‌دانیم، گرچه لازم است به محضر شما مردم خوب برسانیم که اینان حرمت رای شما را نیز پاس نداشتند و در دقایق پایانی جشنواره با رای شما کاری کردند که عقل از بازگوکردن آن شرم دارد.

جایزه ما محبت و لطف شما بود به فیلم “حوض نقاشی” که در هر نمایش نثار گروه سازنده آن کردید.

بازهم ما را ببخشید.