موج بازداشت ها بالا گرفت

لیلا طیری
لیلا طیری

» با رحلت آیت الله منتظری

ساعاتی از اعلام خبر رحلت آیت الله منتظری نگذشته بود که احمد قابل، شاگرد این مرجع تقلید بازداشت شد؛ از سوی دیگر یورش به اتوبوس حامل فعالین مدنی و مطبوعاتی و خانواده های زندانیان سیاسی که عازم شهر قم بودند به همراه بازداشت محمد نوری زاد از مهم ترین اخبار دیروز درباره زندانیان سیاسی و مطبوعاتی است.

 

بازداشت احمد قابل

احمد قابل، پژوهشگر دینی و از شاگردان آیت الله  منتظری روز گذشته  بازداشت شد. این پژوهشگر دینی ، به اتفاق خانواده و برخی دوستان خود از مشهد به سمت قم در حرکت بود که  توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مشهد بازگردانده شد.

از نهاد بازداشت کننده آقای قابل و همچنین محل انتقال او خبری در دست نیست. احمد قابل بارها به زندان افکنده شده بود؛ او چندی پیش با انتشار نامه ای انتقادی  از استبداد دینی و سوء تدبیر آقای خامنه ای در اداره کشور انتقاد کرده بود.هادی قابل ، برادر وی بعد از تحمل چهار سال زندان، ماه گذشته آزاد شده است.

 

بازداشت فعالان جنبش زنان و حقوق بشری

پس از آنکه وزارت اطلاعات در تماس با فعالان سیاسی و مطبوعاتی آنها را تهدید کرده بود که در صورت عزیمت به قم بازداشت خواهند شد، روز گذشته لباس شخصی ها با حمله به اتوبوس حامل  فعالان جنبش زنان، فعالان حقوق بشری و گروهی ازخانواده های زندانیان سیاسی، اقدام به بازداشت تعدادی از آنان کردند.

به گفته حاضران بیش از ۱۵ خودروی پژو، اتوبوس مورد نظر را در میدان انقلاب تهران محاصره کرده و افراد لباس شخصی با ورود به اتوبوس خواستار خاموش کردن موبایل سرنشینان اتوبوس شده اند.

افراد لباس شخصی که تعداد آنها بیش از ۱۵ نفر بود، بدون ارایه هرگونه کارت شناسایی با متوقف کردن اتوبوس همه سرنشینان آن را بازداشت کردند.

لباس شخصی ها در برابر اصرار فخرالسادات محتشمی پور،همسر مصطفی تاجزاده مبنی بر ارایه کارت شناسایی و اعتراض سایر مسافران مبنی بر اینکه با چه مجوزی آنها را متوقف و بازداشت می کنند، گفتند: شما صلاحیت اینکه از ما کارت بخواهید ندارید.

آنها همچنین ضمن برخورد تند و خشن با همسر عبدالله مومنی خطاب به مسافران گفتند شما با چه مجوزی قصد عزیمت به قم را دارید!

لباس شخصی ها پس از گرفتن کارت شناسایی و موبایل افراد حاضر در اتوبوس، برخی از آنان را رها و تعدادی را با ماشین های پژو ۴۰۵ به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

این افراد پس از آن اتوبوس خانواده زندانیان سیاسی را مجبور به ترک محل کرده و خطاب به حاضرین گفته اند اگر با وسیله دیگری هم بروید،توسط  پلیس راه جلوی شما گرفته خواهد شد.

براساس گزارش سایت مدرسه فمینیستی “حدود 45 تن از فعالان جنبش زنان، فعالان حقوق بشری و گروهی ازخانواده های زندانیان سیاسی در وقایع اخیر ،ساعت 9 شب با یک اتوبوس ازمیدان هفت تیر برای شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری عازم سفر بودند؛اما از ساعتی پیش از حرکت اتوبوس ، نیروهای امنیتی و موتور سوارها که در اطراف میدان و مسجد الجواد حضور داشتند، حاضران را از محل دور کردند. به هرحال راس ساعت 9.30دقیقه اتوبوس درمیان مشایعت کنندگان ناخوانده خود حرکت کرد. اما گویا راه قم را نیز تغییر داده اند و بعد از نیم ساعت در حوالی جنوب میدان انقلاب موتورسوارها و نیروهای امنیتی جلوی حرکت اتوبوس را گرفته وبعداز پیاده کردن مسافران از همگی کارت شناسایی و موبایل هایشان را گرفتند.براساس گزارش ها کوهیار گودرزی، محبوبه عباسقلی زاده و  شیوا نظر آهاری  بازداشت شده اند و از وضعیت بازداشت شدگان و محل نگهداری آن ها خبری در دست نیست.”

 

بازداشت نوری زاد

روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران شامگاه یکشنبه در اطلاعیه‌ای از بازداشت محمد نوری زاد خبر داد. اتهام این روزنامه نگار ، توهین به مسوولان و تبلیغ علیه نظام جمهوری‌اسلامی ذکر شده است.روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه خود اعلام کرده است:” متعاقب اعلام جرم مدعی‌العموم علیه نوری‌زاد، نامبرده احضار و پس از تفهیم اتهام از سوی دادیار شعبه رسیدگی‌کننده، برای وی قرار وثیقه صادر شد که متهم به دلیل عجز از تودیع وثیقه به زندان معرفی شد.”

نوشته اخیر نوری زاد در انتقاد از رییس قوه قضائیه  و حمله اوبه سران جنبش سبز دلیل احضار او عنوان شده است.

محمد نوری زاد یک روز پیش از بازداشت در وبلاگ خود نوشته بود که کسی از پلیس امنیت با او تماس گرفته و او را فراخوانده است، اما وقتی آقای نوری زاد از او دلیل این احضار را می پرسد، پاسخ می شنود: “به جرم توهین به رئیس قوه قضائیه”.