معلوم شد ضدانقلاب این حرف ها را نمی زده

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» جمهوری اسلامی قتل سه معترض به انتخابات را پذیرفت

سازمان قضایی نیروهای مسلح، اعلام کرد که محسن روح الامینی، امیر جوادی فر و محمد کامرانی که در جریان اعتراضات بعد از انتخابات دستگیر و به کهریزک منتقل شده بودند، به دلیل ضرب و جرح ماموران و صدمات وارده کشته شده اند.این در حالیست که پیش از این مسئولین مختلف قضایی  و نظامی گفته بودند “این حرف ها را ضد انقلاب می زند،قتلی اتفاق نیفتاده”.

سازمان قضایی نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: پزشکی قانونی ضمن رد فوت این نامبردگان به لحاظ ابتلا به بیماری مننژیت، و با تأیید آثار متعدد ضرب و جرح بر روی اجساد، علت درگذشت متوفیان را مجموع صدمات وارده اعلام نمود.

پیش از این قاضی مرتضوی، دادستان وقت تهران و سهراب سلیمانی، مدیر کل زندان‌های استان تهران و احمدی مقدم، فرمانده نیروی انظتامی مدعی شده بودند که  محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی بر اثر بیماری مننژیت که “پیش از انتقال به زندان به آن مبتلا بوده‌اند”، جان باخته‌اند.

آنها با رد گزارش های مربوط به جان باختن برخی زندانیان در بازداشتگاه کهریزک به علت شکنجه، گفته بودند: “این حرف‌ها را افراد ضد انقلاب، معاند و مخالف میِ‌زنند” ، چرا که “ما انسان هستیم و انسان را نگهداری می‌کنیم”.

عزیزاله رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران نیز مدعی شده بود که هیچ کسی در بازداشتگاه کهریزک کشته نشده است.

اکنون با گذشت بیش از چهار ماه از فجایع بازداشتگاه کهریزک، سازمان قضایی نیروهای مسلح، مرگ این سه جوان را از نوع “قتل عمد”  تشخیص داده و برای سه مامور این بازداشتگاه که در مرگ این افراد دست داشته‌اند، درخواست مجازات کرده است.

این سازمان از “آمریت و مشارکت در گزارش خلاف واقع در خصوص علت و نحوه در گذشت سه تن از متهمان بازداشتی در کهریزک” به عنوان یکی از  اتهامات متهمان پرونده کهریزک یاد کرده اما توضیح نداده است که آیا این قضیه شامل قاضی مرتضوی، عزیزالله رجب زاده، احمدی مقدم  و مدیر کل زندانهای استان تهران نیز می شود یا نه؟

 محمد کامرانی، جوان ۱۸ ساله ای که در اعتراضات روز ۱۸ تیر سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بود، روز ۲۵ تیر در اثر جراحات وارده جان باخت. خانواده آقای کامرانی به “روز” گفتند که محمد در 18 تیر ماه بازداشت شده و به کمپ کهریزک منتقل شده بود. پس از پیگیریهای فراوان از سوی خانواده این جوان، به برادر او گفتند با وسیله نقلیه برای تحویل گرفتن برادرتان بیایید. خانواده کامرانی که به شدت نگران شده بودند وقتی با ماشین برای آزادی عزیزشان مراجعه می کنند می شنوند که فرزندشان در بیمارستان لقمان بستری است؛ محمد سپس در پی اصرار خانواده اش به بیمارستان مهر منتقل شد و همان جا نیز درگذشت.

آزاده کامرانی، خواهر محمد کامرانی نیز همان زمان اعلام کرد که مطمئن است  برادرش در کهریزک جان سپرده است . او گفت: هر بلایی که سر محمد آمده، همه توی کهریزک بوده. ما که به این مسئله شک نداریم و مطمئناً پزشکی قانونی هم همه را ثابت می‌کند. اصلاً برای ما جای هیچ شکی نیست. برای مردم هم همینطور.

امیر جوادی‌فر ۲۳ ساله، که در جریان تظاهرات ۱۸ تیر دستگیر شده بود، پس از دستگیری به علت “شکستگی” برخی از اعضای بدنش، ساعت‌ها در بیمارستان فیروزگر بستری بود و بعد به بیمارستان لاله در شهرک غرب انتقال داده شد، پدر امیر جوادی فر به “روز” گفته بود که ظهر جمعه ۱۹ تیرماه، امیر را از بیمارستان مرخص کردند و تحویل پلیس امنیت و پیشگیری از جرم دادند و پس از آن دیگر هیچ خبری از امیر به ما داده نشد تا اینکه شنبه سوم مردادماه از طرف پلیس امنیت شهرری با ما تماس گرفتند و گفتند بروید جسد پسرتان را از پزشکی قانونی کهریزک تحویل بگیرید.

مقامات امنیتی هنگام تحویل پیکر امیر جوادی فر از خانواده او خواسته بودند اعلام کنند که فرزندشان از قبل دچار بیماری ریه بوده است.

محسن روح‌الامینی نیز از  بازداشت‌شدگان ۱۸ تیرماه بود که با وجود آنکه مسئولان نهادهای جمهوری اسلامی از آزادی قریب الوقوع او خبر داده بودند، جسد او چند روز بعد به خانواده اش تحویل داده شد.به گفته نزدیکان آقای روح الامینی، او در بازداشتگاه کهریزک زندانی بوده و در شرایط نامناسب جسمانی در حال انتقال به زندان اوین بوده که با توجه به تشدید حالت بد جسمانی در انتهای مسیر و قبل از پذیرش با تاخیر 70 دقیقه‌ای به بیمارستان منتقل شده و فوت کرده است.

در تاریخ 9 شهریور ماه، خبرگزاری مهر به نقل از منابع موثق اعلام کرده بود که پزشکی قانونی مرگ محسن روح الامینی را ناشی از استرس‌های فیزیکی، شرایط بد نگهداری، ضربات متعدد و نیز اصابت جسم سخت عنوان شده و قویا ابتلای آن مرحوم و فوت به علت بیماری و مننژیت نفی شده است.

خانواده های جوادی فر، کامرانی و روح الامینی پیشتر با طرح شکایت در دادسرای جنایی تهران خواستار مشخص شدن چگونگی قتل فرزندان خود و مجازات قاتلان آنها شده بودند. آنها هنگام خاکسپاری آثار شکنجه و ضرب و شتم را در پیکر عزیزان از دست رفته خود به وضوح دیده بودند.

ارسال پرونده 12 متهم به دادگاه

سازمان قضایی نیروهای مسلح در اطلاعیه خودهمچنین از تشکیل پرونده و ارسال آن به دادگاه برای 12 نفر خبر داده اما هیچ اشاره ای به اسامی و سمت این 12 نفر نکرده است.

پیشتر برخی اخبار از صدور قرار التزام برای سردار رادان حکایت داشت. هر چند که این خبر توسط احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی تکذیب شد اما برخی از آزاد شدگان از کهریزک از حضور سردار رادان در این بازداشتگاه سخن گفته اند. قاضی مرتضوی، سردار رادان و احمدی مقدم از سوی کسانی که در بازداشتگاه مهریزک زندانی بوده اند، به عنوان متهمان اصلی این بازداشتگاه شناخته می شوند.

علیرضا زاکانی، نماینده مجلس در همین ارتباط اعلام کرده است حکم قضایی انتقال بازداشت شدگان به کهریزک از سوی قاضی مرتضوی صادر شده و او از سوی آیت الله شاهرودی، در این زمینه اختیار داشته است.

حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران و عضو کمیته حقیقت‌یاب رویدادهای پس از انتخابات نیز در اواسط مردادماه گذشته شخص  احمدی‌ مقدم را مسئول قتل‌های صورت گرفته در بازداشتگاه کهریزک معرفی کرده بود.

در اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح، “آمریت و مشارکت در ایراد ضرب و جرح و اهانت به شکات، محروم کردن بازداشت‌شدگان از حقوق مقرر در قانون اساسی و بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی در ارتباط با امور خدمتی  و همچنین آمریت و مشارکت در گزارش خلاف واقع در خصوص علت و نحوه درگذشت سه تن از متهمان بازداشتی در کهریزک” به عنوان اتهامات کلی این 12 نفر ذکر شده است.

براساس این اطلاعیه، بعد از انجام تحقیقات، 22 نفر از رده ها و قسمت های مختلف نیروی انتظامی و افراد مرتبط به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گرفته اند ولی سرانجام دادسرای نظامی تهران 12نفر را مجرم شناخته و برای آنها درخواست مجازات کرده است. برای سه نفر از متهمان نیز با استناد به بند ب ماده 206 قانون مجازات اسلامی که از مصادیق قتل عمد است درخواست مجازات شده است.

براساس اطلاعیه منتشر شده، سازمان قضایی نیروهای مسلح مطابق با مقررات قانونی، پس از صدور حکم قطعی، اسامی متهمان را اعلام خواهد کرد.

به گفته سازمان قضایی نیروهای مسلح، 98  نفر از بازداشت شدگان کهریزک از نحوه رفتار ماموران شکایت کرده اند ولی «با تدبیر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و پرداخت خسارت و دلجویی از شاکیان، تعداد 51 نفر از آنان رضایت» داده اند.

این سازمان همچنین اعلام کرده است که در فاصله روزهای 25 خرداد تا سوم تیر، 23 متهم که در جریان راهپیمایی های بعد از انتخابات دستگیر شده بودند به بازداشتگاه کهریزک منتقل شده اند. بعد از این نیز، در روز 19 تیر ماه 145 نفر «با دستور مقام قضایی به بازداشتگاه کهریزک» اعزام شده اند.

براساس اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح، بازداشتگاه کهریزک از شرایط «نامناسبی» به لحاظ زیستی، بهداشتی و تغذیه برخوردار بوده که «برخوردهای ناهنجار و تنبیهات بدنی مامورین نیز این شرایط بد را تشدید کرده است».

به گفته این سازمان، در بازداشتگاه کهریزک به دلیل “ظرفیت محدود”، تعداد زیادی از دستگیرشدگان، در فضایی محدود و وضعیتی سخت، ایام بازداشت خود را سپری کرده‌اند.

بازداشتگاه کهریزک که زیر نظر نیروی انتظامی اداره می شد بعد از کودتای انتخاباتی 22 خرداد به محلی برای نگهداری بازداشت شدگان انتخاباتی تبدیل شد. بازداشتگاهی که به گونتاناموی ایران شهرت یافت و اخبار بسیاری از شکنجه، تجاوز و کشتار جوانان در آن منتشر شد.

سازمان قضایی نیروهای مسلح که کشته شدن سه نفر در زیر شکنجه در این بازداشتگاه را پذیرفته در اطلاعیه خود هیچ اشاره ای به تجاوز های صورت گرفته در این بازداشتگاه نکرده است.