تشکیل گردان های واکنش سریع بسیج

نویسنده
آرش معتمد

» آمادگی نظامی برای سالگرد تولد جنیش سبز

کمتر از یک ماه مانده به سومین سالگرد خیزش جنبش سبز و همزمان با تهدیدات نظامی علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی، فرمانده نیروهای شبه نظامی بسیج از تشکیل گردان های واکنش سریع در استان های کشور خبر داده است.

فرمانده نظامی سازمان بسیج مستضعفین جمهوری اسلامی، روز گذشته از تشکیل “گردان های واکنش سریع” در این نهاد نظامی سخن گفت. سردار محمدرضا نقدی که با خبرگزاری دولت مستقر – ایرنا – مصاحبه می کرد در توضیح پیرامون ماهیت این گردان ها، آن را “رزمی” خوانده و گفته است: “این گردان ها که از اعضای بسیج تشکیل شده اند از توان لازم برای دفاع سرزمینی و جنگ همه جانبه برخوردار هستند.”

فرمانده بسیج این گردان های واکنش سریع را بخشی از طرح های “سازماندهی جدید” سازمان بسیج مستضعفین خوانده و از آن به عنوان الگویی از مسائل “رزمی و دفاعی” یاد کرده است.

ناظران می گویند تاکید نقدی بر دو وجه رزمی و دفاعی می تواند به طور تلویحی حکایت از آن داشته باشد که سرداران سپاه قصد دارند از این گردان جدید در هر دو مورد سرکوب داخلی و مواجهه با عملیات نظامی غرب استفاده کند.

ماه گذشته سرهنگ رستم زاده، فرمانده پادگان نیروی زمینی ارتش در منجیل گفته بود این پادگان تنها گردان واکنش سریع کل کشور است. وی افزوده بود: “یعنی یک گردان واکنش سریع در کشور است در پادگان منجیل قرار دارد ولی هیچکس از این موضوع مطلع نیست.”

نیروهای واکنش سریع در عرف نظامی عموما به ورزیده ترین یگان های کماندویی ارتش های جهان گفته می شود. حال آنکه بسیح به عنوان شاخه “شبه نظامی” ( ملیشای) سپاه پاسداران شناخته می شود.

با این حال می توان تمایل سردار نقدی به تشکیل چنین گردان هایی را واکنشی دیرهنگام به اعلام تمایل ایالات متحده برای حضور در نیروهای واکنش سریع کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی ( ناتو ) دانست. پاییز گذشته وزیر دفاع آمریکا در همایش امنیتی مونیخ به طور غیر منتظره گفت واشنگتن مایل است در نیروهای واکنش سریع پیمان نظامی ناتو شرکت کند.

یگان های واکنش سریع ارتش آمریکا یکی از ورزیده ترین نیروهایی از این دست در جهان خستند. نیروهایی که جمهوری اسلامی خاطره چندان خوبی از آن ها ندارد. 29 فروردین سال 1367 در جریان جنگ نفت کش ها در عملیات “آخوندک” (Operation Praying Mantis ) تفنگ‌داران نیروی دریایی آمریکا از شاخهٔ “واکنش سریع” به سکوی نفتی “ساسان” حمله کردند و شروع به جمع‌آوری مدارک و کارگذاشتن مواد منفجره برای از کار انداختنش کردند. عملیات آخوندک یکی از عملیات هایی است که کارشناسان نظامی آن ها را نشانگر برتری مطلق نیروی دریایی آمریکا می دانند. بخش عظیمی از نیروی دریایی ایران در جریان آن حمله منهدم شد.

سه سال پیش نیز اعضای شورای همکاری خلیج فارس درباره ایجاد “نیروی مشترک واکنش سریع ” به توافق رسیده بودند.در آن زمان، عبدالرحمن العطیه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفته بود: “کشورهای عضو این شورا توافق کردند برای مقابله با خطرات امنیتی در منطقه “نیروی مشترک واکنش سریع “ ایجاد کنند.”

تحلیل گران می گویند ممکن است قوای نظامی جمهوری اسلامی قصد داشته باشند از اعضای چنین گردان هایی برای انجام عملیات خرابکارانه علیه منافع غرب بهره گیرند. رهبران سیاسی و نظامی در تهران پیشتر هشدار داده بودند اگر تاسیسات نظامی جمهوری اسلامی مورد حمله نظامی قرار بگیرد تمامی منافع ایالات متحده درهر کجای جهان را به خطر خواهند انداخت.

 

بسیج و سرکوب جنبش سبز

فرماندهان بسیج و سرداران سپاه البته دلایل محکم دیگری نبز برای تشکیل “گردان های واکنش سریع” دارند. ناظران می گویند نهادهای نظامی جمهوری اسلامی که از 25 خرداد سال 88 همزمان با خیزش میلیونها شهروند جنبش سبز دست به سرکوب آن ها در خیابان ها زده اند، می خواهند در آستانه سومین سالگرد ظهور جنبش سبز با تظاهرات احتمالی معترضان مقابله کنند.

سردار نقدی خود نیز زمان اعلام این خبر را در آستانه آغاز ماه خرداد اعلام و تصریح کرده است: “رییس سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: این گردان ها برای نخستین بار در سلسله رزمایش هایی که در 30 استان کشور به صورت جداگانه برگزار می شود، شرکت می کنند.”

به گفته وی: “در این رزمایش ها، عملکرد این گردانهای تازه تاسیس مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.”

سپاه پاسداران با همراهی شبه نظامیان بسیج در روزهای 25 خرداد، 30 خرداد و ششم دیماه سال 88 و همچنین 25 بهمن سال 89 ده ها تن از شهروندانی که در تظاهرات مسالمت آمیز جنبش سبز شرکت کرده بودند را از پای در اورده است. اواخر سال گذشته علی مطهری گفته بود: “تنها در 30 خرداد سال 88، “40، 50” تن کشته شدند”. یک روز پیش از این سرکوب، آیت الله خامنه ای در نماز جمعه تهران حاضر شده و در خطبه سیاسی خود از “اردوکشی خیابانی” شهروندان انتقاد کرده و “مسئولیت” عواقب آن را به عهده مخالفان دانسته بود. فردای آن روز آنچنان که بعد ها سردار یدالله جوانی ـ فرمانده سابق قرارگاه محمد رسول الله” ـ گفت امنیت تهران به سپاه محول شد تا به گفته شاهدان عینی شبه نظامیان بسیجی و حزب الله در پایتخت “حمامی از خون” راه بیندازند؛ امری که پس از بیش از دو سال سر و صدای فرزند آیت الله مرتضی مطهری را در آورد تا بگوید: “به مردم معترض اجازه حرف زدن و تجمع نداده و تنها باتوم‌ها را بالا بردیم و آن‌ها را کتک زدیم و در ۳۰ خرداد ۴۰، ۵۰ نفر کشته شدند”.

گزارش های خبری حاکی از آن است که عمده کشته شدگان نه با “باتوم” که با شلیک مستقیم گلوله جنگی به شهروندان از پای در آمدند. شامگاه سی خرداد فیلمی از تمامی رسانه های جهان منتشر شد که آخرین لحظات زندگی دختری 27 ساله را نشان می داد که یک شبه نظامی به رویش آتش گشوده بود. تصویر ندا آقا سلطان به سمبل کشته شدگان جنبش سبز بدل شده است.تینا سودی، مریم مهر آذین، اشکان سهرابی، سعید عباسی فر گلچینی، علی فتحعلیان، نادر ناصری، مسعود هاشم زاده، واحد اکبری، حامد بشارتی، فرزاد جشنی، محسن حدادی، بابک سپهر، داوود صدری، سید رضا طباطبایی، سالار طهماسبی، ابوالفضل عبدالهی، علی پور کاوه، ایمان هاشمی و میلاد یزدان پناه از جمله کشته شدگان روز سی خرداد هستند. گفته می شود تعداد کشته شدگان بسیار بیش از این ها است اما ماموران امنیتی با ارعاب خانواده های کشته شدگان آنها را از اعلام رسمی نام وابستگان خود که در خیابان از پای در آمده اند، منع کرده اند.

حالا ناظران می گویند حاکمیت هنوز دلهره آن را دارد تا آتش اعتراضات بار دیگر از خاکستر سکوت زبانه بکشد. به ویژه اظهارات سردار نقدی برای تشکیل گردان های واکنش سریع از آن جهت حائز اهمیت است که مخالفان وی را یکی از بازوهای اصلی سرکوب در میان سرداران می دانند. پاییز سال 88 زمانی که جنبش سبز با انتخاب تظاهرات تقویمی کوشش کرده بود تا حاکمیت را از هر گونه خشونتی برحذر دارد آیت الله علی خامنه ای سردار نقدی را برای سرکوب واقعی جنبش سبز به عنوان فرمانده بسیج انتخاب کرد. وی در حکم خود آورده بود: “بنا به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و نظر به تعهد و شایستگی و تجارب ارزنده جنابعالی شما را به سمت رئیس سازمان بسیج مستضعفین منصوب می کنم. همت و تلاش را بر ایجاد زمینه های لازم برای حضور قویتر و سازمان یافته تر مردم بویژه جوانان عزیز در صحنه های مورد نیاز انقلاب اسلامی قرار دهید و انتظارات گفته شده را برحرکت علمی و نو از جمله در بسیج اقشار، برآورده سازید.”

سردار نقدی که در سال های پس از دوم خرداد 76 مسئولیت حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی را بر عهده داشت، به شکنجه شهرداران بازداشت شده تهران و همچنین سرکوب خونبار خیزش دانشجویان در تیرماه سال 78 متهم است.

 پس از آن وی از سوی محمود احمدی نژاد در سال 1384، به ریاست ستاد مبارزه به قاچاق ارز و کالا منصوب شد. جایی که ناظران می گویند به وی این فرصت داد تا فعالیت های غیر قانونی سپاه در واردات کالا و قاچاق را سهل کند.