باز هم دولت ایران انکار می کند

نویسنده

» گزارش از رویترز از افت نود درصدی صادرات پتروشمی

صادرات محصولات پتروشیمی ایران در دوهفته اخیر، 90 درصد افت کرده است. این افت به دلیل تحریم های اتحادیه اروپاست و این که  شرکت های حمل و نقل دریایی موفق به یافتن شرکت بیمه نشده اند.

نتیجه تحریم های اتحادیه اروپا بر صنایع پتروشیمی که که 14 میلیارد دلار درآمد برای ایران داشت، چشم اندازی از آغاز تحریم نفتی ایران در ماه ژوئیه در برابر کشور های صادرکننده نفت اوپک قرار خواهد داد.

اریک نیکولای استاوست، تحلیلگر امور حمل و نقل دریایی، می گوید:« سرنوشت صادرات محصولات پتروشیمی نشان می دهد که چه بر سرنفت خام خواهد آمد اما من تردید دارم که نتیجه آن به این شدت باشد.»

تحریم های اروپا که  شرکت های بیمه گذار اروپایی را از بیمه کردن کشتی هایی که محصولات پتروشیمی ایران را حمل می کنند، منع کرده است از اول ماه مه به اجرا گذاشته شده است.

نزدیک به 90 درصد ناوگان نفتکش جهان و تانکر های حامل محصولات پتروشیمی ایران را شرکت های اروپایی بیمه کرده بودند که این بیمه شامل صدمات شخصی و آلودگی آب ها می شد.

یک کارگزار حمل و نقل دریایی در سنگاپور می گوید: “در حال حاضر هیچ بیمه مناسبی برای شرکت های حمل و نقل دریایی از مقصد ایران وجود ندارد. صادرات 90 درصد کاهش پیدا کرده است و من فکر نمی کنم این روند تغییر بکند.”

گزارش ها حاکی از کاهش شدید صادرات محصولات پتروشیمی ایران است که این کاهش شامل متانول، گزیلن، هیدورکسید سدیم است که از 350 هزار تن در هفته با 60 هزار تن در هفته رسیده است.

با این حال، عبدالنصیر بیات، معاون وزیر نفت ایران ادعا کرده  که صادرات محصولات پتروشیمی با وجود تحریم های اروپا، افت نداشته است.

 ایران که دومین تولید کننده نفت اوپک است با توجه به گزارش های رسیده مبنی بر تردد نفتکش هایی که در صفحه رادار وجود ندارند، ممکن است بیش از مقدار اعلام شده، محصولات پتروشیمی خود را صادر کرده باشد.

چین، بزرگترین خریدار نفت و  احتمالا تنها خریدار محصولات پتروشیمی ایران در این ماه بوده است. شرکت های چینی از جمله نانجینگ تانکرز و سینوکم، توانسته اند از شرکت های بیمه داخلی استفاده کنند و سود سرشاری ببرند.

شرکت حمل و نقل محصولات پتروشیمی ایران نتوانسته است به اندازه چین موفق باشد. این شرکت از بیمه کیش خواسته بود تا کشتی های این شرکت را بیمه کند اما صاحبان کشتی ها چنین اجازه ای به آنها ندادند.

حسن رامتین، مدیر یک شرکت حمل و نقل دریایی در تهران در یک مصاحبه تلفنی به رویترز گفت: “ما با این شرکت بیمه مشکل داریم. در حال حاضر بر روی بستن قرارداد با شرکت های دیگر کار می کنیم اما تا کنون راه حلی برای این مشکل پیدا نکرده ایم.”

 

تاثیر این مسئله بر فروش نفت خام

شرکت های حمل و نقل دریایی ایران، برای حمل و نقل نفت خام با مشکل شرکت های بیمه مواجه نیستند. نفتکش های شرکت ملی نفت ایران را شرکت بیمه کیش، بیمه کرده است اما ناوگان این شرکت توانایی نقل و انتقال 2.2 میلیون بشکه تولید روزانه ایران را ندارد.

خریداران مهم نفت ایران- چین، ژاپن و کره جنوبی- از دولت های خود خواسته اند تا از بعد ماه ژوئیه، بجای شرکت های بیمه گذار غربی، ضمانت نامه دولتی برای نقل و انتقال نفت ایران صادر کنند. استاوتس می گوید: “آنچه ایران باید برای فروش محصولاتش انجام بدهد این است که تخفیف زیادی بدهد و کسانی را پیدا کند که حاضر به حمل نفت خام این کشور باشند.”

محصولات ایران همین حالا هم تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته است و بعد از دو دهه نسبت به فروش 3.5 میلون بشکه در روز به 3.15 بشکه در روز در ماه آوریل رسیده است.

انگلستان تلاش می کند تا اعضای اتحادیه اروپا را متقاعد کند تا تحریم شرکت های بیمه را تا شش ماه متوقف کند تا قیمت نفت بالا نرود. وزیر اقتصاد کره جنوبی روز دوشنبه گفت که کره جنوبی و ژاپن از اتحادیه اروپا خواسته اند تا به آنها مجوز بیمه اروپایی را برای حمل نفت ایران از بعد از ماه ژوئیه بدهند.

شرکت های نفتی آسیایی برای پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران  دچار مشکل هستند زیرا تحریم های غرب شامل بانک مرکزی و موسسات مالی ایران شده است تا به ایران که عضو اوپک است، فشار بیاورند تا دست از برنامه های اتمی اش بردارد. چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در فصل اول سال، خرید نفت از ایران را بشدت کاهش دادند.

بانک توکیو میتسوبیشی، که پرداخت خرید نفت از ایران را بعهده دارد، روز پنجشنبه گفت که بعد از بخشنامه دادگاه منطقه نیویورک در ماه جاری، نقل و انتقال پول از بانک های ایران را مسدود کرده است.

منبع: رویترز، 17 مه