بازگشت وطن امروز با مصاحبه جعلی

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» توضیحات سردبیر "رادیوفردا" در گفتگو با روز

روزنامه “وطن امروز” در دومین روز از بازگشایی مجدد خود، مصاحبه ای را به طور کامل جعل کرده و آن را به “رادیو فردا” نسبت داده است. وطن امروز مدعی شده که رادیو فردا با “سخنگوی گروهک تروریستی جیش‌العدل” مصاحبه کرده؛ مصاحبه ای که به “حمایت آمریکا از جنایت سراوان” و بیرون زدن “دم‌خروس از رادیو فردا” تفسیر شده است. رادیو فردا با انتشار اطلاعیه‌ای این مصاحبه را تکذیب کرده است. نیوشا بقراطی، سردبیر این رسانه در گفت‌وگو با “روزآنلاین” توضیحات بیشتری ارائه می‌کند و می‌گوید نه تنها چنین مصاحبه‌ای انجام نشده بلکه هیچ مصاحبه‌ای هم در دستور کار نیست.

 

بقراطی: عمیقا متعجبیم!

وطن امروز، در تیتر یک شماره روز یکشنبه خود، نوشت که رادیو فردا یک برنامه ویژه ترتیب داده و “تروریست‌های موسوم به جیش‌العدل” را “معترضان سراوان” نامیده است. همچنین مدعی شد که در این برنامه مصاحبه‌ای هم با سخنگوی این گروه ترتیب داده شده است؛ مصاحبه‌ای که با این سئوال و جواب آغاز می‌شود: “رادیو فردا: آقای ریگی عملیات سراوان موفقیت‌آمیز بود؟ ریگی: بله. فعلا موفقیت‌آمیز بود. دشمن ضربه دید.”

نویسنده این روزنامه چنین تحلیل کرده که “اگر در گذشته تلویزیون صدای آمریکا و بی‌بی‌سی فارسی با عبدالمالک ریگی گفت‌وگو می‌کردند تا ریگی در بزنگاه فتنه نقش‌آفرینی و از عوامل فتنه حمایت کند و حتی بگوید که آمادگی دارد حامیان فتنه را تربیت نظامی کند، اکنون نیز رادیو فردا که در میان اهالی رسانه به رادیو سیا معروف است، با معرفی و حمایت از این گروهک تروریستی سریع‌الخلقه، تلاش می‌کند فضا برای نقش‌آفرینی آتی این گروهک تروریستی آماده شود.”

همچنین توضیح داده که “ناامن‌سازی مرزها” آغاز یک پروژه بزرگ است؛ پروژه‌ای که هدف نهایی آن گسترش ناآرامی‌ها به درون مرزها و پیوندزدن آن به موضوع معیشت است.

این متن از سوی خبرگزاری فارس، باشگاه خبرنگاران جوان و چندین وبسایت اصولگرای دیگر نیز بازنشر شده است. اما نیوشا بقراطی، سردبیر رادیو فردا می‌گوید: “رادیو فردا هیچ مصاحبه‌ای با گروه موسوم به جیش‌العدل نداشته و اساسا هیچ تماسی هم با هیچ یک از اعضای این گروه، حتی برای کسب خبر هم انجام نشده است. هیات تحریریه رادیو فردا پس از دیدن مطلب روزنامه وطن امروز و بازتاب آن در رسانه‌هایی مانند خبرگزاری فارس، عمیقا متحیر شدند از اینکه یک مصاحبه کاملا تخیلی و غیرواقعی به اسم رادیو فردا ساخته و پرداخته می‌شود و یک روزنامه چاپ پایتخت هم آن را به عنوان تیتر اول خودش انتخاب می‌کند؛ ما واقعا متعجبیم از این اقدام.”

به گفته بقراطی، یک صفحه فیس‌بوکی منتسب به گروه جیش‌العدل، روز قبل از انتشار مطلب وطن امروز، خبر داده بود که قرار است رادیو فردا مصاحبه‌ای با این گروه انجام بدهد. اما بعد این پست را حذف کرده است: “من نمی‌دانم این صفحه فیس بوکی واقعا چقدر به این گروه ربط دارد اما این مسیری بود که پیش از انتشار مصاحبه سراسر خیالی و دروغ منتسب به رادیو فردا، طی شد.”

او در توضیح رویه و مقررات حاکم بر فعالیت این رسانه در مورد گروه‌های تروریستی و یا متهم به تروریست بودن می گوید: “در سیاست رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی که رادیو فردا هم بخش فارسی آن محسوب می‌شود، آمده است که به هیچ عنوان حق پخش صدای افراد وابسته به گروه‌های تروریستی را نداریم. به عنوان مثال شما را ارجاع می‌دهم به ماجرای گروه جندالله و عبدالمالک ریگی که در همان زمان تماس‌های زیادی از طرف این گروه با رادیو فردا گرفته می‌شد و می‌خواستند مصاحبه بکنند. اما ما هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی، حتی یک کلمه از صحبت‌های آنها را پخش نکردیم و جواب ما به طور مداوم منفی بود.”

بقراطی با تاکید بر اینکه “برنامه‌ای برای گفت‌وگو با گروه جیش‌العدل نداریم”، یادآوری می‌کند که “راستی آزمایی ادعای وطن امروز خیلی راحت است. آرشیو صوتی تمامی بخش‌های خبری رادیو فردا بی‌هیچ استثنائی روی اینترنت موجود است و اگر چنین مصاحبه‌ای صورت گرفته باشد، می‌توانند به آن ارجاع بدهند.”

جعل اخبار در مورد روزنامه‌نگاران و رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور، مسبوق به سابقه است.تلاش‌های مداومی برای جعل پروفایل‌های فیس‌بوک، وبلاگ‌ها و یا اکانت‌های سایر شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد تا مطالبی خلاف واقع را به آنها نسبت بدهند. در مورد رادیو فردا هم، وبسایتی به نام رادیو دیروز راه‌اندازی شده که گرافیکی مشابه وبسایت اصلی رادیو فردا دارد و به نقل اخباری نادرست و گاه زننده و غیراخلاقی می‌پردازد. از بقراطی در مورد این اقدامات سئوال می‌کنم. پاسخ او از این قرار است: “چنین رویکردی، محصولِ هراس گروه‌ها و افرادی از تاثیرگذاری رادیو فردا و به طور کلی رسانه‌های آزاد است. آنها قصد دارند چهره رادیو فردا را به عنوانی یکی از رسانه‌های آزاد که قصد دارد اخبار را صرفا به شکل درست، دقیق و بی‌طرفانه منتقل کند، تخریب کنند. اما مخاطبان رسانه با توجه به تحولاتی که در عرصه رسانه‌های دیجیتال وشبکه‌های اجتماعی صورت گرفته، خیلی هوشیارتر از آن هستند که چنین جریان‌سازی‌هایی را باور کنند. بازخورد نهایی چنین دروغ‌پردازی‌هایی، این است که خود دروغ‌پردازها، وجهه‌شان تخریب شده و ارج و قرب رسانه‌ای‌شان مخدوش می‌شود.”

این روزنامه‌نگار همچنین اضافه می‌کند: “در کار روزنامه‌نگاری ممکن است در انتقال یک خبر اشتباهی رخ بدهد؛ اینکه تیتر به اشتباه انتخاب شود ممکن است؛ اما اینکه رسانه‌ای یک مصاحبه را جعل کند، معنایی جز این ندارد که به دنبال یک جریان‌سازی است تا موضوعی را به اسم رادیو فردا و یا حتی شاید به اسم دولت ایالات متحده تمام کنند.”

وطن امروز، رادیو فردا را “رادیو سیا” نامیده و مدعی شده که این رسانه وظیفه دارد تا “ترورهای عوامل آمریکا در شرق کشور” را در قالب اقدامات اعتراضی، “موجه” نشان دهد. سردبیر رادیو فردا در این زمینه هم توضیح می‌دهد: “رادیو آزادی اساسا تریبونی برای انعکاس سیاست‌های آمریکا نیست. بلکه تاسیس شده تا اخبار مربوط به کشورهایی که مدنظر قرار گرفته و ایران از جمله آنهاست، به طور بی‌طرفانه و با توازن منعکس کند. درست است که بودجه رادیو فردا را کنگره آمریکا می‌دهد اما باید تاکید کنم که تریبون رسانه‌ای دولت آمریکا نیست و هیچ وقت در طول همکاری نزدیک به 9 سال با این رادیو، اتفاق نیفتاده که از طرف دولت آمریکا گفته شود، فلان موضع را بنویسید و یا دیگری را ننویسید. هیچ دخالتی در کار ما وجود ندارد.”

 

وطن امروز، از کف خیابان تا عرصه رسانه

وطن امروز که به صاحب‌امتیازی مهرداد بذرپاش، نماینده مجلس و از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد منتشر می‌شود، در آستانه و پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، یکی از تندروترین رسانه‌های حامی دولت در حمله به جنبش سبز و چهره‌های سیاسی و مدنی حامی آن، و همچنین رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران منتقد داخل و خارج از کشور بود. این روزنامه سه ماه پیش پایان انتشار خود به دلیل مسائل مالی را اعلام کرد که از سوی تحلیلگران، به قطع کمک‌های دولتی به این روزنامه تندرو تعبیر شد. اما دور جدید انتشار این نشریه از روز شنبه، ۱۱ آبان آغاز شد و سردبیر وطن امروز در بیان “اولویت‌های وطن” نوشت: “در سیاست داخلی از نظر ما مهم‌ترین مساله کماکان موضوع حوادث سال ۸۸ است: یک انتخابات با رکورد مشارکت ۴۰ میلیون ایرانی ( ۸۵ درصد، ۱۲درصد بیش از انتخابات امسال)، با شور و حرارت هواداران، در کمال آزادی، در اوج لذت و هیجان دموکراسی ناگهان با ادعای یک دیوانه متوهم و حمایت آقایان هاشمی و خاتمی تبدیل به یک صحنه تلخ تاریخی می‌شود که تبعات منفی سنگینی برای کشور در پی می‌آورد که مهم‌ترین آن اعمال تحریم‌های سنگین خارجی در سایه آشوب داخلی است. اکنون چه کسی جوابگوی این ادعاست؟ چه کسی از این آقایان حاضر است درباره ادعای تقلب سخنی بگوید؟ […]آبروی یک کشور با یک ادعای دروغ و آشوب ضمیمه آن در ابعاد جهانی ریخته شد، تحریم‌ها شدت گرفت، برای دشمن فرصت‌سازی شد، دانشمندان هسته‌ای ترور شدند، هزینه‌ها داده شد… حالا شتر دیدی ندیدی؟!”

محمد آخوندی، از دوستان نزدیک بذرپاش و محمد علی‌آبادی، مدیر مسئولی این روزنامه را برعهده دارد و حسین قدیانی، روزنامه‌نگار تندروی اصولگرا از چهره‌های شاخص حاضر در این روزنامه است. او در سرمقاله آخر، دور پیشین انتشار مدعی شده بود که استقلال روزنامه وطن امروز از جریان‌های سیاسی ایران باعث تعطیلی آن شده است و به حضور در “کف خیابان” در سال ۸۸ برای “دفاع از رای ۴۰ میلیونی ملت نستوه ایران” و رفتن “تا پای جان و جانبازی” اشاره داشت.