اعدام‌ها به خوزستان هم می‌رسد؟

نویسنده
رژین یونسی

» انتقال چهار محکوم از زندان کارون

مدافعان حقوق بشر از انتقال چهار فعال زندانی عرب از زندان کارون اهواز به مکانی نامعلوم خبر داده‌ و گفته‌اند این موضوع، با توجه به اعدام‌های اخیر در کردستان و سیستان و بلوچستان به این نگرانی دامن زده که انتقال زندانیان خوزستانی به قصد اجرای احکام صورت گرفته باشد.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر و مطلع از وضعیت زندانیان محکوم به اعدام خوزستان به روز می‌گوید انتقال این افراد غیر قانونی است و خانواده‌ها و فعالان عرب نگران اجرای حکم اعدام آنها هستند.

بر اساس برخی از گزارشات که آقای دحیمی آنها را تائید می‌کند غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبد الامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه، چهار فعال اهل شادگان روز یکشنبه، ۱۲ آبان اززندان کارون به مکانی نامعلوم انتقال منتقل شده‌اند.

احکام این افراد از سوی شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی رضا فرج اللهی در اسفندماه سال ۹۱ به اتهام محاربه با خدا و إفساد فی الارض و اقدام علیه امنیت ملی تائید شده است.

 چندی پیش غازی عباسی، به همراه دیگر زندانیان محکوم به اعدام طی نامه‌ای با رد این اتهامات به نحوه بازجویی و اعتراف گیری با استفاده از فشار و شکنجه‌های شدید جسمی و روانی اعتراض کرده بودند.

 متهمان در این نامه احکام صادره را “جائر” و “ناعادلانه” توصیف کرده و از تمام سازمان های حقوق بشر بین المللی خواستار کمک فوری و فشار بر قوه قضائیه جمهوری اسلامی و جلوگیری از اجرای احکام صادره شده اند.

انتقال این تعداد از فعالان زندانی محکوم به اعدام درحالی صورت گرفته که در روزهای اخیر موج گسترده‌ای ازاعدام زندانیان درمناطق حاشیه ای کشور مانند کردستان و سیستان و بلوچستان توسط جمهوری اسلامی به راه افتاده است.

حبیب‌الله گلپری پور و رضا اسماعیلی دو زندانی سیاسی کرد که به اتهام عضویت در پژاک، حزب حیات آزاد کردستان به اعدام محکوم شده بودند روز شنبه، ۴ آبا‌نماه به ترتیب در زندان‌های ارومیه و سلماس به دار آویخته شدند.

همان روز محمد مرزیه، دادستان کل زاهدان اعلام کرد ۱۶ زندانی بلوچ در پاسخ به یک درگیری مسلحانه که منجر به کشته شدن ۱۴ مرزبان ایرانی شده بود، به دار آویخته شدند.

در واکنش به این اعدام ها عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر گفت: “این اعدام ها نظر ما را تایید می کند که وضعیت حقوق بشر در ایران از زمان روی کار آمدن حسن روحانی تغییری نکرده است.”

این سازمان جهانی مدافع حقوق بشر همچنین در گزارشی اعلام کرده اجرای مجازات اعدام در ایران به طور آشکار در ماه‌های اخیر افزایش یافته و در آخر ماه میلادی اکتبر (اوایل آبان ماه) از حداقل تعداد ثبت شده در سراسر سال ۲۰۱۲ فزون تر شده است.

آنطور که در گزارش فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر آمده است: “جوامع قومی در ایران، از جمله آذری ها، بلوچ ها، ترکمن ها، کُردها، و عرب‌ها، در بهره‌مندی از حقوق سیاسی، مدنی، اقتصادی و فرهنگی خود با تبعیض روبرو هستند. فعالان سیاسی و فرهنگی جوامع قومی اغلب پس از دستگیری و آزار خودسرانه مورد شکنجه قرار می گیرند و در دادگاه های غیرقانونی انقلاب اسلامی قربانی محاکمه های به شدت ناعادلانه می شوند.”

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر و مطلع از وضعیت زندانیان محکوم به اعدام در خوزستان می‌گوید در این استان بیش از ۱۰ زندانی سیاسی عرب محکوم به اعدام در انتظار اجرای حکم هستند.

گزارشهای دیگر در کردستان حاکیست که باوجود اعدامهای سیاسی در سالهای گذشته هنوز دست کم ۲۰ زندانی سیاسی کرد در معرض خطر اعدام قرار دارند.