کیهان صدای خودی ها را هم در آورد

نویسنده
نازنین کامدار

» کلمات رکیک به نقل از کامنت گذاران ناشناس

روزنامه کیهان در مطلبی که به عنوان “خبر ویژه” بازتاب داد، الفاظ رکیکی را بدون سانسور و به نقل ازکاربران سایت بالاترین چاپ کرد؛ اقدامی که  رسانه های راست در قبال آن سکوت کردند و سایت کلمه در مورد آن نوشت: “روزنامه کیهان که مدت‌هاست از بی‌توجهی‌های افکار عمومی به اخبار و مطالب دروغین خود رنج می‌برد، اخیرا به شیوه‌های جدیدی برای جلب توجه دست می‌زند. یکی از این شیوه‌ها، انتشار نظرات مخاطبان و کامنت های سایت های شبکه اجتماعی و … به نام منتقدان دولت و سبزهاست.”

روزنامه کیهان  در این مطلب با عنوان “عالیجناب پونز ستون پنجم کیهان در میان اپوزیسیون!” الفاظی را به نقل از کاربران بالاترین به کار برده که رسانه های همسوی کیهان که معمولا مطالب این ستون را بازتاب می دهند، این باردر برابر آن سکوت گزیده اند.

روزنامه کیهان درحالی به این ادبیات روی آورده که طی ماه های گذشته نحوه  صحبت محمود احمدی نژاد و برخی دیگر از اعضای کابینه وی با انتقادات زیادی، به ویژه در بین نمایندگان مجلس مواجه شده است.

در همین راستا سخنرانی محمود احمدی نژاد در نشست ایرانیان خارج از کشور و استفاده وی از برخی ضرب المثل ها، منجر به سانسور سخنان وی در صدا و سیما شد و برخی از نمایندگان مجلس نیز ضمن نامه ای از وی انتقاد کردند. اعتراضی که بی فایده بوده؛اینک نوبت به روزنامه کیهان رسیده است تا برخلاف قانون مطبوعات جمهوری اسلامی، الفاظی رکیک را به عنوان خبر منتشر کند.

روزنامه کیهان در این مطلب که به بهانه انتقاد از فعالان سیاسی به مواضع اخیر اکبر گنجی پرداخته، بدون سانسور برخی از لغات رکیک نوشته است: “… زیر این تحلیل بالاترین کامنت هایی از عناصر ضدانقلاب عصبانی و بی خبر از همه جا جلب توجه می کند، از جمله: گنجی به جای آنکه به نظرات اصلاح طلبان منحط[!] مراجعه کند، باید به نظرات مخالفان مراجعه کند… گنجی ها ستون پنجم حکومتند و این تمثیل درباره آنها مصداق دارد که: به آهو می زند هی بر دویدن، به تازی می زند هی بر گرفتن…. این دیوث فکر می کند چون زندان رفته و کتک خورده، می تونه هر  […] دلش می خواهد بخوره. […]دم به آن نهادهای اروپایی که چپ و راست به این[…] تو دهن جایزه می دهند. این نشان دهنده این هم هست که ما در دنیایی بس تخمی زندگی می کنیم… آدم چرندی هست این گنجی. توی احمق که اون طرفی، دیدی که چی شد؟ آن هم با مزخرفاتی مثل تاریکخانه اشباح و غیره”.

هنوز هیچ یک از مقامات مسئول در حوزه مطبوعات به این مطلب واکنشی نشان نداده اند؛هر چند محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد خود در یک برنامه زنده رادیویی، سخنان محمد تقی رهبر، یکی از نمایندگان مجلس را “اراجیف” خواند و به مجری برنامه گفت: “تو غلط می کنی که این اراجیف را می گویی.”

این درحالیست که در ماده 30 قانون مطبوعات مصوب سال 1364 آمده است: “انتشار هر نوع مطلب مشتمل بر تهمت یا افترا یا فحش و الفاظ رکیک یا نسبتهای توهین آمیز و نظایر آن نسبت به اشخاص ممنوع است و مدیر مسئول جهت مجازات به محاکم قضایی معرفی می گردد”.

در این میان سایت کلمه، ارگان نزدیک به میر حسین موسوی در گزارش اصلی دیروز خود با عنوان “کیهان+18 سال” نوشت: “روزنامه کیهان که مدت‌هاست از بی‌توجهی‌های افکار عمومی به اخبار و مطالب دروغین خود رنج می‌برد، اخیرا به شیوه‌های جدیدی برای جلب توجه دست می‌زند. یکی از این شیوه‌ها، انتشار نظرات مخاطبان و کامنت های سایت های شبکه اجتماعی و … به نام منتقدان دولت و سبزهاست، و یکی دیگر، انتشار مستقیم و بی‌شرمانه فحش‌ها و اصطلاحات چارواداری است که اگر کسی آنها را با صدای بلند در خیابان بخواند، پلیس به اتهام هنجارشکنی بازداشتش می‌کند. کیهان دیروز این دو شیوه را با هم به کار گرفت تا مگر به این شکل بتواند برای جا انداختن ادعایی که یک سال است مطرح شده و کسی به آن اهمیت نمی‌دهد، جلب توجه کند. این ادعا، سبز نامیدن چند سایت اینترنتی است که هر کاربر تازه‌کاری با مراجعه به آنها می‌فهمد این سایت ها، شبکه‌های اجتماعی بی‌محدودیتی هستند که هر کسی می‌تواند ولو با نام مستعار، در آنها به ثبت نام، اظهار نظر و انتشار خبر بپردازد”.

کلمه افزوده است: “کیهانیان که از بی‌توجهی‌ها و بی‌اثر ماندن دروغ‌هایشان عصبانی‌اند، دیروز دست به کاری زدند که دستشان به بد شکلی رو شد و نشان دادند که اگر پای جلب توجه و عقده‌گشایی به میان بیاید، حاضرند با پول دولت، حتی فحش ناموسی هم چاپ کنند. روزنامه مدعی اصولگرایی حامی پر و پا قرص احمدی نژاد که متاسفانه مدیرمسئول آن، نماینده رهبری هم هست، دست به انتشار کامنتهای یک سایت همگانی زد که هر کسی – حتی خبرسازان کیهان – در آن امکان ابراز نظر دارند. جالب است که خبرسازان خوش‌سلیقه کیهان، از میان صدها دیدگاه مندرج در این سایت درباره موضوع خبرپردازی خود، منحصرا نظراتی را گزینش و چاپ کردند که در آنها از الفاظ رکیک استفاده شده بود. نظرات مخاطبان یک سایت، که کیهان به نام سبزها چاپ کرد؛ نظراتی که بعید نیست ساخته و پرداخته خود کیهانیان باشد. الفاظی که در این روزنامه حامی احمدی نژاد – و البته در ادبیات، پیرو او – به کار رفته، به هیچ صورت قابل انتشار نیست و کلمه تنها با عرض پوزش و اظهار شرمندگی از ادبیات کیهان، لینک مطلب سراسر فحش و بی‌ادبی این روزنامه را می‌گذارد تا خوانندگان در صورت تمایل، بدانند که کار کیهان به کجا کشیده شده است. مخاطبان می‌توانند در صفحه دوم روزنامه کیهان سوم آبان، پاراگرافی را که با کلمات «زیر این تحلیل» آغاز می‌شود، پیدا کنند و بر سقوط این روزنامه، تاسف بخورند”.

کلمه در انتهای گزارش خود سکوت نهادهایی چون وزارت ارشاد در برابر مطلب اخیر روزنامه کیهان را ناشی از “مصونیت آهنین” این روزنامه دانسته است.

سایت خبری “سیماب” نیز در گزارشی با عنوان “اتفاقی بی نظیر در تاریخ مطبوعات ایران!انتشار فحش های رکیک و خیابانی در روزنامه کیهان” درباره  این مطلب نوشت: “روزنامه کیهان در یکی از اخبار ویژه خود، زشت ترین فحش های رکیک را منتشر کرده است. این روزنامه به بهانه درج خبری در مورد اکبر گنجی، نظرات پر از فحش و توهین رکیک و خیابانی برخی کاربران یک شبکه اجتماعی فیلتر شده را منعکس کرده که شاید تا به امروز سابقه نداشته در روزنامه ای منتشر شود و قطعا انعکاس مجدد فحش های مذکور ( که عمده ی آنان در گوگل فیلتر هستند) می تواند «سیماب» یا هر رسانه ی دیگری را به محاق تعطیلی یا فیلتر بکشاند!”

سیماب افزوده است: “شاید، انتشار این کلمات زشت، ناشی از بی دقتی سردبیر یا خبرنگاران این روزنامه باشد، اما با توجه به سابقه درخشان کیهان و مدیرانش، انتشار عمدی این کلمات چندان دور از ذهن نیست.با توجه به اینکه انتشار این توهین ها قطعاً در شان «سیماب» و مخاطبانش گران بهایش نیست، بهتر است اگر تمایلی به دیدن  این «اتفاق نادر و بی نظیر (!) در تاریخ مطبوعات ایران در انتشار فحش های رکیک» دارید، به سایت روزنامه کیهان بروید”.

سایت فرارو، پایگاه خبری نزدیک به محمد باقر قالیباف نیز از این مطلب با عنوان “خبر شگفت انگیز کیهان” یاد کرده و انتشار مجدد آن در گزارش خود را “خلاف عفت عمومی” دانسته است.

گفتنی است روزنامه کیهان پیش از این نیز درباره همسر رئیس جمهور فرانسه از عبارت “فاحشه” در تیتر مطلب خود در صفحه اول استفاده کرده بود که با واکنش های زیادی مواجه شد، اما کیهان بر درستی اقدام خود پافشاری کرد.