هشدار پورمحمدی درباره دستگیری رهبران جنبش سبز

نویسنده
نیما فرح آبادی

» باید کار بیشتری صورت بگیرد

مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از احتمال مطرح شدن “بحث دستگیری چهره های اصلی” که به گفته او “حوادث سال گذشته را رقم زدند” در شورای عالی امنیت ملی خبر داد.

وی که در مراسم نقد و بررسی عملکرد قوه قضائیه در دانشگاه امیرکبیر سخن می گفت، در عین حال هشدار داد که: “در خصوص عناصر اصلی که حوادث سال گذشته را رقم زدند اگر فضای عمومی کاملاً توجیه نباشد هر حرکتی به ضد آن تبدیل خواهد شد.”

وزیر سابق کشور همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا برخورد با “سران فتنه” مشمول رأفت اسلامی شد یا تسامح و تساهل؟ گفت: “خیر، هیچ‌گاه تسامح و تساهلی رخ نداده است. در این بخش باید کار بیشتری صورت گیرد و به اشکالات پاسخ داد و دغدغه‌ها را کم کرد.”

پورمحمدی به نقش آیت الله خامنه ای در دستگیری احتمالی سران جنبش سبز هم اشاره کرد و افزود: “طبیعتاً بحث دستگیری چهره‌های اصلی در شورای عالی امنیت ملی مطرح و به نظر مقام معظم رهبری رسیده و از ایشان نظرخواهی خواهد شد. البته برای دستگاه قضائی کاری ندارد که با آنها برخورد کرده و آنها را دستگیر کند و حتی باعث تبلیغات برای آن هم خواهد شد. اما آیا مصلحت کشور اقتضای آن را دارد؟”

 

وعده عملی نشده

تاکید رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر لزوم در نظر گرفتن “مصلحت کشور” و انجام “کار بیشتر” برای دستگیری رهبران جنبش سبز پس از آن عنوان می شود که وعده های پیشین مسئولان ارشد جمهوری اسلامی برای دستگیری و محاکمه این افراد تاکنون عملی نشده است.

مسئولان دولتی و حکومتی ایران از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات گذشته ریاست جمهوری به عنوان “سران فتنه سبز” نام می برند هرچند در بسیاری از موارد نام افرادی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی نیز در کنار نام موسوی و کروبی قرار می گیرد.

پیش از این آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته بود محاکمه سران فتنه برای نظام کاری ندارد. رئیس قوه قضائیه، دادستان تهران، وزیر اطلاعات، فرماندهان ارشد نظامی و امنیتی و بسیاری از دیگر چهره های حکومتی هم تاکنون بارها وعده داده اند که با سران فتنه برخورد می شود؛ اتفاقی که هنوز رخ نداده است.

یک ماه و نیم پیش، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران هم در مورد احتمال برخورد با رهبران جنبش سبز گفته بود: “محاکمه سران فتنه به طور یقین یک مطالبه عمومی است و دستگاه قضا ضمن رعایت عدالت، در این پرونده مسامحه نخواهد کرد.”

ناظران سیاسی معتقدند که با توجه به التهاب موجود در جامعه که به دنبال سرکوب خشونت بار اعتراضات به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری توسط حکومت به وجود آمده، هرگونه برخورد با رهبران جنبش اعتراضی، می تواند به بروز مجدد اعتراضات و تظاهرات عمومی بینجامد.

 

احمدی نژاد سند رو نکرده

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در بخش دیگری از سخنانش در دانشگاه امیرکبیر، گفت “تا آنجا که اطلاع دارد”، محمود احمدی نژاد در مورد اتهاماتی که در مناظره های انتخاباتی علیه اکبر هاشمی رفسنجانی و همچنین در “موارد دیگر” مطرح کرده بود، مدرکی ارائه نکرده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، این مقام ارشد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اضافه کرده که: “رئیس‌جمهور و سایر افراد که نسبت‌هایی را به دیگران می‌دهند همواره باید مستنداتی همراه داشته باشند که به مراجع مسئول داده شود.”

این سخنان پورمحمدی با واکنش یک نماینده حامی دولت در مجلس شورای اسلامی روبرو شد.

 

سند احمدی نژاد، مهدی هاشمی است

حمید رسایی در واکنش به سخنان رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، گفت: “سند سئوالاتی که احمدی نژاد در مناظره های انتخاباتی مطرح کرد، اکنون در لندن به سر می برد.”

وی با بیان اینکه “احمدی نژاد در آن مناظره فقط چند سئوال مطرح کرد” افزود: “فرزندان هاشمی رفسنجانی نقش جدی در فتنه سال گذشته داشتند و آنها به ویژه فائزه و مهدی هاشمی به عنوان جهت دهندگان اصلی به سران فتنه بودند.”

این نماینده حامی دولت همچنین با بیان اینکه “سران فتنه هم بازیچه دست فرزندان هاشمی شدند” به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: “یکی از مهمترین سندهای احمدی نژاد، مهدی هاشمی است که امروز در لندن به سر می‌برد و به گفته آقای هاشمی رفسنجانی، مهدی به دستور وی به خارج از کشور رفته است.”

رسایی با انتقاد از رئیس مجمع تشخیص مصحت نظام اظهار کرد: “البته آقای هاشمی رفسنجانی به دلیل کمک هایی که به سران فتنه می کند و نقشی که در فتنه سال گذشته داشته است، باید پاسخگو باشد.”

این اظهارات رسایی در شرایطی بیان شد که رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه سخنان دیروزش در دانشگاه امیرکبیر گفت: “ما باید به این سمت حرکت کنیم که اگر سخنی را بر زبان می‌آوریم مستند باشد و زمانی که مستند صحبت می‌کنیم باید آن اسناد را ارائه دهیم تا به مسئله رسیدگی شود.”

پورمحمدی افزود: “اگر فردی مدارک و مستندی را در مورد هر فرد دیگری به ما ارائه دهد قطعاً در سازمان بازرسی آن را تعقیب خواهیم کرد.”

 

اتهام و شکایت

در جریان مناظره تلویزیونی میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد در دوره قبل از انتخابات ریاست جمهوری دهم، احمدی نژاد گفته بود که “بی قانونی” و “قانون گریزی” را در ثروتمند شدن فرزندان کسانی چون اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری، که هر دو از چهره های با نفوذ روحانی ایران هستند، موثر می داند.

وی همچنین  هاشمی رفسنجانی را متهم کرده بود که در اوایل کار دولت نهم به “پادشاه یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس” پیغام داده است که “این دولت به زودی سقوط خواهد کرد.”

اتهامات مالی و اقتصادی که احمدی نژاد در آن مناظره به هاشمی رفسنجانی و فرزندان وی وارد کرد، به نامه سرگشاده و شدیداللحن رئیس مجلس خبرگان رهبری به آیت الله خامنه ای، سه روز قبل از برگزاری انتخابات، منجر شد.

فرزندان هاشمی رفسنجانی هم با طرح شکایتی در قوه قضائیه علیه محمود احمدی نژاد خواستار رسیدگی قضائی به این سخنان شدند؛ شکایتی که خبری از بررسی یا به جریان افتادن آن در دست نیست.