موسوی: هیچ چیز عوض نشده؛ همچنان ایستاده‌ام

نویسنده
حسین محمدی

» در دیدار با فرزندان، پس از ماهها بی خبری:

800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

در نخستین سالگرد حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، سایت کلمه از تماس تلفنی فرزندان موسوی با پدر و مادرشان خبر داد. موسوی در این گفت‌وگوی تلفنی به فرزندان خود اطمینان داده است که “هیچ چیز عوض نشده… دخترانم شما بدانید که من بر سر مواضع پیشین خود همچنان ایستاده‌ام”.

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد٬ از ۲۵ بهمن ماه سال گذشته در منزل شخصی خود در حصر هستند. کلمه نوشته است که این تماس تلفنی “پس از چندین ماه بی‌خبری مطلق” و چند روز پیش از سالگرد حصر آنها انجام شده است.

به گزارش این سایت نزدیک به موسوی، در این گفت‌وگوی تلفنی٬ و “پیش از احوالپرسی مرسوم که به‌طور طبیعی پس از چندین ماه بی‌خبری باید انجام می‌شد”، موسوی بر ایستادگی خود بر مواضع سابق تاکید کرده و افزوده است که “ممکن است به دلایلی همین تنها امکان حداقلی چند ماه یکبار برای کسب خبر از وضعیت ما با شما را هم قطع کنند”. کلمه بدون توضیح بیشتری در این زمینه٬ نوشته است که “هنوز از دلایل احتمالی این تاکید، اطلاع دقیقی در دست نیست”.

به دنبال اظهار نظر میرحسین موسوی درباره انتخابات مجلس در دیدار شهریور ماه گذشته با فرزندانش، ماموران امنیتی محدودیت های شدیدتری را علیه وی و خانم رهنورد اعمال کرده اند.

آقای موسوی در این دیدار، در مورد انتخابات مجلس نهم گفته بود: “با توجه به تداوم وضعیت فعلی نمی توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت.”

موسوی و کروبی سال گذشته با انتشار فراخوانی از مردم دعوت کرده بودند که برای همبستگی با مردم تونس و مصر٬ به خیابان‌ها بیایند.

فاطمه کروبی٬ همسر مهدی کروبی نیز مدت‌ها همراه با وی در بازداشت خانگی بود٬ اما چند ماه پیش به وی اجازه داده شد برای پیگیری برخی مسایل پزشکی٬ از حصر خارج شود.

زهرا رهنورد نیز در این تماس تلفنی٬ به فرزندان خود گفته است: “به دلایلی که خودتان خواهید فهمید، ما مدتها امکان صحبت با یکدیگر نداشته‌ایم”.

موسوی و رهنورد در این تماس تلفنی٬ همچنین شایعاتی که درباره انتقال آن‌ها به مکانی دیگر و یا شمال کشور را تکذیب و اعلام کردند که در این مدت٬ در بازداشت بوده‌اند.

پیش از این کلمه با انتشار گزارشی٬ نسبت به اوضاع جسمانی زهرا رهنورد٬ همسر میرحسین موسوی ابراز نگرانی کرده و خبر داده بود که زهرا رهنورد در معدود دیدارهای اخیر٬ دچار “کاهش وزن مشهود٬ لرزش دست و حالت رنجور” بوده که همین مساله “خانواده را دچار بهت و نگرانی جدی در مورد سلامت غذایی و خطرات دارویی آنها یا تهیه سناریویی بدخواهانه درمورد آنان” کرده است. این سایت اما توضیح بیشتری درباره “سناریویی بدخواهانه” درباره موسوی و رهنورد نداده بود.

پیش از این فرزند مهدی کروبی از نگرانی‌ها پیرامون وضعیت دو رهبر جنبش سبز سخن گفته و از جمله به واردات قرص‌های مخصوصی از روسیه اشاره کرده بود که می‌تواند برای سلامتی این دو مضر باشد.

 طی ماه‌های گذشته رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد و رحیم‌مشایی چندین بار خبر از وخامت اوضاع جسمی و بیماری‌های سخت میرحسین موسوی و مهدی کروبی خبر داده بودند. حتی یکی از این سایت‌ها چندی پیش اعلام کرده بود که موسوی از دو سال پیش مبتلا به سرطان خون شده و پزشکان ازوی قطع امید کرده‌اند.

فاطمه کروبی نیز تاکنون بارها نسبت به وضعیت سلامتی همسر خود ابراز نگرانی کرده است. وی پس از رهایی از حصر، در نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، به تشریح وضعیت مهدی کروبی پرداخته و با اشاره با این مساله که “ساواک نیز با مهدی کروبی چنین رفتاری نکرده بود”٬ شرایط حبس کروبی را “دشوار‌تر از سلول انفرادی” دانسته بود.

وی در نامه خود آورده بود: “آقای کروبی طی ۲۱۰ روز گذشته از حقوق اولیه یک زندانی نظیر حق دسترسی به کتاب، روزنامه، تلفن، ملاقات منظم، هواخوری و … برخوردار نبوده است.”

فاطمه کروبی وضعیت جسمی همسر خود را بر اثر این فشار “در خطر” توصیف کرده و خواستار “معاینه ایشان توسط پزشکان مستقل و مورد اعتماد خانواده” شده بود.

وی چندی پیش نیز با اشاره به برخی ساخت‌وسازها در محل حبس جدید کروبی٬ نگرانی خود را از خراب شدن ساختمان محل سکونت مهدی کروبی اعلام کرده بود.

وضعیت مهدی کروبی و میرحسین موسوی٬ در ماه‌های گذشته بدتر شده است. بعد از دیدار موسوی و رهنورد در شهریور ماه با فرزندان خود٬ به مدت بیش از سه ماه کلیه ارتباطات به طور صددرصد با خانواده قطع شده بود. به گونه‌ای که ملاقات‌های انجام شده با موسوی و رهنورد نیز در محلی خارج از مکان نگهداری آنان بود.

سایت کلمه نوشته است که پس از این گفت‌وگوی تلفنی بوده که فشارها بر خانواده میرحسین موسوی افزایش یافته است.

در هفته‌های گذشته اخباری منتشر شده بود که براساس آن٬ دختران میرحسین موسوی٬ تحت فشارهای امنیتی قرار گرفته‌اند. ممانعت از تدریس فرزند موسوی در دانشگاه الزهرا٬ تهدید به بازداشت و انتقال به زندان و یا مکان نامعلوم و سایرتهدیدها و ایجاد مانع‌ها و مشکلات دیگر برای دختران اقوام پس از این تماس و گفت و گو بوده است.

همچنین ماموران امنیتی با بازجویی دختران و دامادهای موسوی٬ اعلام کرده اند که با جمع‌آوری سند علیه آنان٬ حکم بازداشت‌شان را نیز در دست دارند.

کلمه نوشته است که “این فشارهای جدید شغلی، امنیتی و خانوادگی همگی به خاطر اصرار و پایداری مهندس میرحسین موسوی بر مواضع پیشین است که او علی‌رغم میل ماموران در همین آخرین تلفن به دخترانش انتقال داده است”.

پیش از این محمدتقی کروبی٬ فرزند مهدی کروبی٬ نیز نوشته بود که “در طی یکسال گذشته ظلم های بسیار بر رهبران جنبش تحمیل شد. دایره این ظلم و تعدی نه تنها آنان بلکه اعضای خانواده را در بر گرفت. متاسفم که بگویم دایره ظلم و تعدی از فرزندان فراتر رفت و بدون توجه به مسئولیت حکومت و شان حکومت داری نوه های خردسال کروبی را هم در بر گرفت”.

اشاره وی به بازداشت علی کروبی٬ فرزند مهدی کروبی و همچنین فشارهایی است که بر نوه‌های کروبی وارد و از ادامه تحصیل آن‌ها در مدرسه جلوگیری شده بود.

فرزندان موسوی نیز پیش از این اعلام کرده بودند که “ماموران بیشتر از اینکه نمی خواهند اخبار به ایشان برسد نگران هستند که صدای پدر و مادرشان به مردم برسد”. آن زمان نیز اعلام شده بود که خبری شدن بخشی از اظهارات موسوی و برخورد قاطع وی با یک مقام قضایی که در این ملاقات حضور داشت٬ از دلایل قطع ارتباط آنان با اعضای خانواده بوده است..

موسوی در آن دیدار، درباره شرایط خود در حصر، گفته بود هر کس مایل است از اوضاع وی باخبر شود، کتاب “گزارش یک آدم‌ربایی” رامطالعه کند.

دختران موسوی همچنین افزوده بودند: “آنها (زندانبانان و ماموران) که مدام می گویند جای پدر و مادر شما خیلی عالی و خوب است. ما مواظبشان هستیم و صد در صد جانشان را حفظ می کنیم! از آن طرف هم البته در ملاقات ها مادرم هر دفعه این موضوع را به روی مامورها می آورند. می گویند این فضایی که ما را در آن حبس کرده اید چیست؟ آقای … زندان است نه؟ و آنها غالبا اعتراض می کند که خانم رهنورد قرار شد نگویید زندان. اما مادرم از هر فرصتی برای اینکه تذکر دهد در زندان محصورند استفاده می کنند. مثلا می گویند این زندانی که ما در آن هستیم اینجوری است و ما از وقتی که در زندانیم فلان و چنان”.