آغاز دور جدید دستگیری ها توسط اطلاعات سپاه

لیلا طیری
لیلا طیری

» بازداشت دست اندرکاران سایت نارنجی

“بنا به دلایل نامعلوم بعضی از نویسندگان و اعضای فنی تیم نارنجی به نام‌های علی اصغر هنرمند، عباس واحدی، علیرضا وزیری، نسیم نیک‌مهر، ملیحه نخعی، محمدحسین موسی زاده و سارا سجادپور توسط سپاه دستگیر شده اند و فعلا از محل آنها اطلاعی نداریم. تا زمان حصول اطمینان از این دوستان، آپدیت نارنجی را به حالت تعلیق در می آوریم. انشالله اگر عمری بود اخبار تکمیلی را به اطلاع می رسانیم”.

این توضیح دست اندرکاران وب سایت نارنجی است؛ وب سایتی که به طور تخصصی در حوزه اطلاع رسانی تکنولوژی و آی تی فعالیت میکند. این توضیح ساعاتی بعد از روی این وب سایت حذف شد اما خبرگزاری فارس، از رسانه های امنیتی نزدیک به سپاه، روز گذشته خبر از بازداشت چند فعال سایبری در کرمان داد و آنها را متهم به همکاری با بیگانگان کرد.

خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام امنیتی نوشت: “اتهام این افراد که در قالب یک شبکه پیچیده امنیتی-رسانه‌ای فعالیت می‌کردند، ارتکاب جرایم سایبری و ارتباط با بیگانگان اعلام شده است”.

وب سایت نارنجی که از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده، در سال ۸۹ برنده عنوان بهترین سایت اطلاع رسانی در سومین جشنواره آنلاین وب سایت های ایران شد. این وب سایت همچنین در سال ۹۱ برنده جایزه بهترین وبلاگ فارسی از نگاه دویچه وله شده بود.

انتشار خبر بازداشت ۷ عضو تحریریه و بخش فنی وب سایت نارنجی در این وب سایت به ساعاتی نکشید که از دسترس خارج شدن این سایت را به دنبال داشت. هرچند “نارنجی” مجددا در دسترس قرار گرفت اما خبر بازداشت اعضای آن از روی سایت حذف شده بود.

سایت نارنجی در سال ۸۷ مدتی فیلتر و سپس رفع فیلتر شده بود. این سایت در داخل ایران تاسیس شده و اعضای تحریریه و بخش فنی آن هم در کرمان بازداشت شده اند.همچنین براساس آخرین اخبار رسیده،امیرصادق پور و مهدی فاریابی، از دیگر فعالین حوزه فن آوری آنلاین هم در همین راستا در کرمان بازداشت شده اند که از سرنوشت و اتهامات آنان نیز خبری در دست نیست.

امین ثابتی، روزنامه نگار حوزه وب و فن آوری در مطلبی در وبلاگ خود به عواقب بازداشت دست اندرکاران وب سایت نارنجی اشاره کرده و نوشته است: برای سالیان زیاد، فناوری اطلاعات به عنوان موضوعی بی‌طرف در میان کاربران ایرانی شناخته می‌شد که نوشتن در مورد آنها صاحب آن وبلاگ را با خطری تهدید نمی‌کرد. حال آنکه با توجه به داستان نارنجی و طیف وسیع مخاطبی که این وبلاگ دارد و شاید بسیاری از افراد از طریق آن به وبلاگ‌نویسی روی آورده باشند، مجددا در مورد این موضوع و خطرات وبلاگ‌نویسی فکر خواهند کرد و شاید عده‌ای با دنیای وبلاگ‌نویسی خداحافظی کنند.

هنوز مشخص نیست بازداشت شدگان، کجا و در چه شرایطی به سر می برند و علت بازداشت آنها چیست اما طی روزهای گذشته برخی گزارش ها از آغاز دور تازه ای از دستگیری فعالان شبکه های اجتماعی و وب سایت های معروف توسط اطلاعات سپاه حکایت داشت. وب سایت کلمه در همین زمینه گزارش داده بود که نهاد اطلاعات سپاه طی سالهای اخیر با به خدمت گرفتن کارشناسان سایبری و تجهیز خود در این زمینه، سناریوهای امنیتی متعددی را پی گیری و ده ها نفر را بازداشت کرده است.

براساس همین گزارش اخیرا این نهاد امنیتی دامنه فعالیت خود در شبکه های اجتماعی مجازی را گسترش داده و در سکوت خبری اقدام به دور جدیدی از بازداشت ها کرده است. این بازداشتها محدود به تهران نبوده اما بخش عمده بازداشت شدگان به بازداشتگاه ۲ الف سپاه در زندان اوین منتقل شده و از مدت ها پیش تحت بازجویی قرار گرفته اند.

در این گزارش همچنین آمده بود: تعداد بازداشت شدگان که از قریب به چهار ماه گذشته تا ماه پیش انجام شده بالغ بر ۲۰ نفر بوده اند که همچنان تعدادی از آنها در بند امنیتی ۲الف نگهداری شده و تعداد دیگری به بند ۳۵۰ اوین منتقل شده اند. طی این مدت برخی از این افراد نیز با قید وثیقه و یا کفالت آزاد شده اند.پرونده تحقیق قضایی از این بازداشت شدگان به طور جمعی و فردی در اختیار بازپرس شعبه ششم دادسرای اوین، بازپرس امین ناصری قرار دارد. بازپرس شعبه ششم در بسیاری از موارد برخورد نامناسبی با این افراد و خانواده هایشان داشته و با تمدید مکرر قرار بازداشت و در برخی مواقع عدم اجرای قرار وثیقه عملا با بازجویان سپاه هماهنگ بوده و با بی توجهی به اعتراض خانواده ها و وکلا مانع آزادی ای بازداشت شدگان می شود. در مورد حوزه فعالیت بازداشت شدگان اخیر باید گفت مطالب منتشره از سوی آنها عمدتا در نقد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و بازنشر اخباری از این دست بوده است، در میان بازداشت شدگان برخی دارای صفحاتی با ده ها هزار مخاطب بوده و برخی از آنها نیز تنها با صفحات شخصی و با تعداد نسبتا اندکی از مخاطب، در حوزه مجازی فعال بوده اند.

این اولین بار نیست که سپاه اقدام به بازداشت فعالان در عرصه مجازی میکند. اطلاعات سپاه پیش از این نیز در پرونده های موسوم به مضلین ، اقدام به بازداشت افراد کرده بود. براساس گزارش وب سایت کلمه، نهاد اطلاعات سپاه پاسداران با روی کار آمدن دولت جدید و درحالی که تغییر دولت ساختار وزارت اطلاعات را دستخوش تغییراتی کرده، با تعریف پروژه های جدید می کوشد فضای جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.