آمارهای روحانی را مدیر احمدی‌نژاد تهیه کرد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پاسخ منفی سخنگوی دولت به پیشنهاد مناظره

چند روز پس از نامه محمود احمدی‌نژاد و دعوت وی از حسن روحانی برای شرکت در یک مناظره٬ محمدباقر نوبخت٬ سخنگوی دولت٬ با رد درخواست محمود احمدی‌نژاد٬ گفته است که مجموعه دولت یازدهم٬ “وقت این حرف‌ها را” ندارد.

نوبخت گفته: “ما وقت این حرف‌ها و برگزاری مناظره را نداریم. همه‌ دوستان ما به صورت تمام وقت فعالیت می‌کنند. ممکن است یک عده فرصت بیشتری داشته باشند. اما به هر ترتیب ما درگیر این مباحث نخواهیم شد”.

وی همچنین با اشاره به بخشی از نامه محمود احمدی‌نژاد و انتقادهای وی از آمارهای ارائه شده در گزارش عملکرد صد روز نخست دولت روحانی٬ چنین گفته: “این آمار را مراجع رسمی کشور، مانند مرکز آمار ایران ارائه داده‌اند و باید دانست رئیس مرکز آمار ایران همان مدیر محترمی است که در زمان آقای احمدی‌نژاد فعال بود”.

محمود احمدی‌نژاد در نامه خود خطاب به روحانی٬ ضمن دعوت وی به انجام مناظره٬ نوشته بود “چیزی که موجب مزید نگرانی شده… نادیده انگاشتن ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و داشتن برآوردهای ناصحیح و آمارهای نادرست از وضعیت کشور” است.

این در حالی است که عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران، در گفت‌وگویی با ایرنا٬ ضمن تاکید بر صحت آمار ارائه شده در گزارش حسن روحانی٬ گفته این آمارها “بدون هیچ‌ گونه جانب‌داری و بر پایه علمی تنظیم شده است”.

اما حسن روحانی چه گفته بود که با واکنش احمدی‌نژاد روبه‌رو شد؟ رییس جمهور٬ در گفت‌وگوی تلویزیونی خود٬ با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در مدت زمان ریاست محمود احمدی‌نژاد٬ برخی از مشکلات دولت خود را در آغاز کار بیان کرده و گفته بود: “خزانه کشور جایی است که درآمدهای دولت به آنجا منتقل می‌شود و مخارج هم از آنجا تامین می‌شود. طبق قانون بودجه باید ماهانه ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم. چون طبق قانون بودجه درآمد ما در سال ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. روزی که من کار خود را شروع کردم یعنی ۱۲ مردادماه، موجودی خزانه حدود ۱۲۸۰ میلیارد تومان بود. ما باید آخر ماه، میزان ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کردیم که از این مبلغ فقط ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان در خزانه موجود بود. یعنی دولت باید بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از بانک استقراض می‌کرد”.

حسن روحانی اما آمار دیگری نیز از عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد ارائه کرد: “ما سال‌هایی داشته‌ایم که تورم بالا بوده ولی رشد منفی نبوده و سال‌هایی هم داشته‌ایم که رشد بالا بوده ولی تورم خیلی بالا نبوده است. اما در سال ۹۱ ما تورم بالای ۴۰ درصد و رشد منفی داشته‌ایم. این شرایط که در این حد رکود و تورم بالا باشد، در تاریخ ۵۰ ساله کشور بی‌سابقه بوده البته به غیر از سال ۵۷ و ۵۸ که استثنا هستند”.

روحانی همچنین درآمد دولت‌های نهم و دهم از فروش نفت را “حداقل ششصد میلیارد دلار” اعلام و بابت تبدیل دولت‌های نهم و دهم به بدهکارترین دولت‌ها٬‌ ابراز تعجب کرده بود.

رئیس دولت یازدهم گفته بود احمدی نژاد در سفرهای استانی ۲۱۱ هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد کرده که ۷۰ درصد آن عملی نشده است؛تعهداتی که به گفته روحانی ۱۶ سال نیاز است تا به آنها عمل شود.

او اضافه کرده: “کل پایه پولی کشور از اول خلقت پول تا به حال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که ۴۳ هزار میلیارد تومان آن صرف مسکن مهر شده است. یعنی بخش بزرگی از تورم ما، از اینجا نشأت می‌گیرد و بخش بزرگی از تورمی که مردم تحت فشار آن هستند، مربوط به مسکن مهر است”.

 

واکنش اطرافیان روحانی

دعوت حسن روحانی به انجام مناظره از سوی احمدی‌نژاد٬ در روزهای گذشته با واکنش حامیان روحانی و نیروهای اصلاح‌طلب مواجه شد. به عقیده آن‌ها٬ احمدی‌نژاد باید محاکمه شود٬ نه آنکه از رییس دولت یازدهم٬ درخواست مناظره داشته باشد.

پس از نامه احمدی‌نژاد٬ اکبر ترکان٬ مشاور ارشد روحانی٬ این درخواست احمدی‌نژاد را “بسیار عجیب” توصیف کرد٬ چرا که “تمام وقت رئیس‌جمهور صرف حل و فصل مشکلات به جای مانده از عملکرد هشت ساله گذشته دستگاه اجرایی می‌شود”.

محمدرضا صادق٬ مشاور رسانه‌ای روحانی نیز٬ نامه احمدی‌نژاد را “زمینه‌سازی برای فاصله گرفتن از واقعیت‌ها” توصیف کرد و در پاسخ به احمدی‌نژاد که گفته بود مایل است برای “روشن شدن حقایق ناب” مناظره کند٬ گفت: “متاسفانه حقیقت ناب دشواری‌ها و شرایطی است که تاهنگام روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مردم با آنها مواجه بودند و مدیریت اجرایی هشت سال گذشته چه در محکمه و چه در نزد افکار عمومی باید نسبت به آنها پاسخگو باشد”.

هم‌زمان محمدرضا خباز نیز در پاسخ به احمدی‌نزاد٬ وی را متهم کرد که هر مناظره‌ای را به “جلسه تهمت، افترا و فحاشی” تبدیل خواهد کرد که “همراه با ارائه اسناد جعلی و تحریف شده خواهد بود” وی اضافه کرد که مردم می‌دانند “او[احمدی‌نژاد] از اظهار هیچ حرفی ابایی ندارد، یعنی هر سخنی اعم از تهمت، افترا و دروغ را به راحتی به زبان می‌آورد و با سخنان خود جامعه را به تشنج خواهد کشاند”.

از سوی دیگر اما این سخنان٬ مورد انتقاد حمید بقایی٬ معاون اجرایی احمدی‌نژاد در دولت دهم قرار گرفت. بقایی درباره واکنش‌ها به درخواست احمدی‌نژاد گفت: “آقای احمدی‌نژاد، آقای روحانی را به یک مناظره در فضای دوستانه و صمیمی دعوت کرده است اما باعث تعجب است که مجموعه اطرافیان آقای روحانی واکنش‌های خیلی تندی از خودشان نشان داده‌اند و حتی در مواردی توهین هم کرده‌اند. این واکنش از مجموعه‌ای که معتقد به تدبیر و اعتدال و اینگونه حرف‌هاست، جای تعجب دارد. آنها نشان می‌دهند که به شعارهایی که داده‌اند پایبند نبوده‌اند و مردم نیز به خوبی دارند این مجموعه را می‌شناسند. هنوز اتفاقی نیفتاده ولی بنده نمی‌دانم چرا آنها وحشت کرده‌اند و از چه چیزی می‌ترسند. واکنش‌هایی که نشان می‌دهند متاسفانه واکنش‌های توهین‌آمیزی است و منطقی نیست. آقای روحانی صحبتی کرده و آقای احمدی‌نژاد هم درخواستی از وی داشته، قضاوت را هم به عهده افکار عمومی گذاشته است. اینکه آقای صادق تند صحبت می‌کند و آقای ترکان نیز بی‌ادبانه صحبت می‌کند، نمی‌دانم چنین رفتارهایی را چه بنامم”.

 

واکنش اصول‌گرایان

اما این تنها اطرافیان حسن روحانی نبودند که به درخواست احمدی‌نژاد واکنش نشان دادند. برخی از نیروهای اصول‌گرا نیز به انتقاد از این عمل رییس دولت دهم پرداختند. احمد کریمی اصفهانی٬ “دبیرکل جمعیت اصناف و بازار” و عضو شورای مرکزی “جبهه پیروان خط امام و رهبری” در گفت‌وگویی با وب‌سایت اصول‌گرای نامه‌نیوز٬ گفت که “روحانی کاری را انجام داد که احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوریش ده برابر آن را انجام می‌داد و رئیس جمهور پیشین ایران نباید به خاطر این موضوع گلایه کند چون خودش پایه گذار این سنت بود”.

به عقیده کریمی “آنچه روحانی گفت، ۱۰ درصد عملکرد احمدی نژاد هم نبود. واقعا اگر بخواهیم عملکرد او را بررسی کنیم٬ احتیاج به کمک دستگاه قضایی و دادگاه صالحه‌ای داریم. قطعا احمدی نژاد باید در مقابل تخلفاتی که انجام داده است، مجازات شود”. وی همچنین گفته با انجام این مناظره مخالف است٬ زیرا: “این مناظره به جز ایجاد التهاب و تنش در جامعه هیچ ارزشی ندارد. بهتر است احمدی نژاد به جای مناظره به فکر دادگاه خود باشد و پاسخ اتهامات را بدهد. او باید به دادگاه احترام بگذارد و به دادگاه مراجعه کند”.

هم‌زمان وب‌سایت اصول‌گرای عصر ایران نیز با انتشار یادداشتی٬ پیشنهاد احمدی‌نژاد برای مناظره را “مانور چیپ و نخ‌نما شده” توصیف کرد و نوشت: “احمدی‌نژاد که امروز دیگران را دعوت به مناظره و پاسخگویی می‌کند٬ خود در طول ۸ سال ریاست جمهوری‌اش، حتی یک مصاحبه اختصاصی با یک رسانه منتقد یا حتی مستقل داخلی نداشت تا صریح بشنود و جواب دهد”. این یادداشت می‌افزاید: “احمدی نژاد در حالی همچنان طلبکارانه حرف می زند که در ۸ سال ریاست جمهوری اش، کشور دچار بدترین بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شد که شرحش را همه مردم ایران با پوست و گوشت و استخوان لمس کرده‌اند. او در حالی دم از مناظره می‌زند که باید محاکمه شود. اگر احمدی‌نژاد خیلی دلش مناظره می‌خواهد، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با یکی از خبرنگاران به انتخاب سایت‌های مستقل ایران مناظره کند و اگر توانست از عهده پاسخگویی ۸ سالش در مناظره با یک خبرنگار بر آید، به مناظره با رئیس‌جمهور ایران برود”.

 

درخواست مناظره قدیمی

درخواست محمود احمدی‌نژاد از حسن روحانی برای حضور در یک مناظره٬ در حالی انجام می‌شود که چهار سال پیش و زمانی که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور بود٬ حسن روحانی از وی برای حضور در یک مناظره دعوت کرده بود.

حسن روحانی٬ پنجم خرداد ماه ۱۳۸۸ و در واکنش به اظهارات احمدی نژاد در مورد بیانیه سعد‌آباد٬ گفته بود: “چنانچه رئیس جمهور محترم حاضر به دفاع از اظهارات خود پیرامون دیپلماسی هسته ای نظام باشند‌، آمادگی دارم جهت تنویر افکار عمومی با ایشان مناظره داشته باشم… متاسفانه اغلب اظهارات انتقادی در مورد دیپلماسی هسته‌ای نظام در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ که این روزها و به بهانه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری بیشتر مطرح می‌شود‌، نادرست‌، غیرمنصفانه و در مواردی هم کذب محض است؛ از نقطه نظری دیگر‌، این رفتار تحریف تاریخ و نادیده گرفتن منافع ملی کشور محسوب می‌شود… وقتی پای منافع نظام و مردم در میان باشد، سکوت به معنی نداشتن پاسخ نیست. گرچه اینجانب آمادگی دارم تا چنانچه رئیس جمهور محترم حاضر به دفاع از اظهارات خود پیرامون دیپلماسی هسته‌ای نظام باشند‌، گفتگوی مستقیمی را با ایشان در رسانه ملی جهت تنویر افکار عمومی و شفاف شدن حقایق تاریخی داشته باشم”.