شراب ناب محمدی

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

گاهی اوقات آدم نمی داند چرا از یک چیزی اینقدر خوشش می آید و به آن علاقه دارد، طرف فکر می کند فیسبوک را به این خاطر دوست دارد که در آن مبارزه سیاسی می کنند، یا بخاطر اینکه در آن خبررسانی می شود، یا بخاطر اینکه در آن نظریه صادر می کنند، یا بخاطر اینکه در آنجا کلی می خندند و دوستان شان را پیدا می کنند و با آنها ارتباط پیدا می کنند. ممکن است همه اینها باشد، ولی تازه می شود دلیل علاقه خیلی ها به فیسبوک را فهمید. یعنی در واقع آش اینقدر شور بوده که حداد عادل هم متوجه اش شده و گفته: “بعضی شبکه های اجتماعی حکم شراب را دارند.” نوووووووش.

البته خیلی از شبکه های اجتماعی مثل شراب نیستند، حکم شراب هم ندارند، بعضی ها مثل توئیتر حکم قهوه تلخ را دارند که هم اعتیاد می آورد و هم خواب آدم را می پراند و هم کمی روشنفکرانه است.

همه صفحه های فیسبوک هم حکم شراب ندارند، خیلی از این صفحه ها، حکم عرق سگی را دارند، ملت وقتی از آن استفاده می کنند یا عصب می زنند و فحش خواهر و مادر نثار هم پیاله هاشان می کنند و با یک پیاله بدمست می شوند و کافه را می ریزند به هم، یا تا یکی کامنتی می دهد قبل از اینکه بفهمند چی گفته عربده می کشند و طرف را جیک ثانیه بالا و پائین می کنند و تازه بعدا که حالشان خوب شد و مستی از سرشان پرید متوجه می شوند که طرف نه تنها حرف بدی نزده، بلکه داشته حال می داده که زدی پک و پوزش را پائین آوردی. خوب تو که ظرفیتت بالا نیست چرا خالی می خوری، برادر من! خالی نخور.

 

بی ادبی انگلیسی های چشم چپ

دقت کردید بعضی از آدمها “عزیز بی جهت” هستند و اصلا ربطی ندارد که شغل شان چیست و همین طوری نظریه صادرات می کنند. طرف هزار سال قبل هفت ثانیه معاون وزارت خارجه بوده، حالا بنگاه معاملات املاک هم داشته باشد، هنوز احساس خود وزیر خارجه بینی دارد و درباره مسائل سیاست خارجی نظریه می دهد. مثلا همین آقای علاء الدین بروجردی که زمانی معاون وزارت خارجه بوده و حالا نماینده مجلس است ولی هنوز همان احساسات قدیمی اش فوران می کند و طوری حرف می زند انگار همین الآن هم وزیرخارجه است، گفته “پس از بی ادبی کامرون نخست وزیر انگلیس برنامه ای برای بازگشایی سفارت انگلیس نداریم.” اصلا داریم یا نداریم، شما چی کاره حسنی؟

همین اظهار نظرها هم باعث می شود که چهار تا مثل “پوتین” و مرحوم “چاوز” پیدا بشوند و ادب از که بیاموزند؟ از بی ادبانی مثل کامرون. بعد یکی مثل پوتین بیاید به ملاقات آقا و وقتی آقا خنده های ملیح می کند دندانهایش را بشمارد و بفهمد که باید در ایران بگوید “ من مسیح را در رهبری ایران دیدم”، بعد هم شونصد تا قرارداد توپ ببندد و مشکلات اقتصادی خودش را با کلاهبرداری از حکومت ایران حل کند. بعدا که برمی گردد پوتین به خانه دائی یوسف سابق، به ریش آقا بخندد، توفان خنده ها.

یا یکی پیدا بشود مثل چاوز که در نقش دوست پسر مموت جان سالی چهار بار به ایران سفر کند و عکس های خانوادگی با مموت بگیرد و شرکت های تقلبی ونزوئلایی ایرانی راه بیاندازد و بچاپد و بچاپد و در کمپانی مشترک مسلمین و کمونیست های سابق تروتمیز اموال مملکت را بالا بکشد. بعد هم در حین دزدی فریاد آی دزد سر بدهد و در این مملکت هم فقط لازم است چهار تا شعار علیه دیگران بدهی تا اوضاعت توپ توپ شود و بارت را ببندی.

یکی مثل چاوز که الکی توی کشورش با گیتار شکیرا تا صبح بیدار نمی ماند و بعد که به ایران می آید، برود ملاقات امام رضا و نایب الزیاره شود. لابد این ادب برایش کلی درآمد دارد. آقا! داستان این شرکت کیسون چی شد؟

 

شاه صلاحیت نداشت

یک زمانی خیلی ها می گفتند شاه بی عرضه است و دیکتاتور است و دزد است و خائن است. البته دلایلی هم برای این نظراتشان نشان می دادند، مثلا می گفتند شاه صدها مخالف سیاسی را زندانی کرده، یا می گفتند شاه در طول دوران حکومتش و براساس بدبینانه ترین برآوردها سه میلیارد دلار پول کشور را برداشت و رفت، اصلا فرض می کنیم همه این پول دزدی بود و به همین اندازه هم بود که گفته اند، از طرفی گفته شده که شاه اینقدر دیکتاتور بود که حتی نمایندگان مجلس و وزرا را هم تعیین می کرد. بخاطر همه اینهاست که مهدی طائب گفته است “شاه صلاحیت اداره کشور را نداشت.”

حالا اینکه چه شده که آقای طائب بعد از ۳۷ سال که طرف رفته و مرحوم شده و از برکت جمهوری اسلامی و دعای “خدا پدرش رو بیامرزه” ملت بعد از دیدن حکومت بعدی، رهسپار بهشت شده، ایشان تازه الآن یادش افتاده که شاه صلاحیت نداشت، به چه معنایی است کاری نداریم. ولی از همین آقا یکی بپرسد که از نظر شما کی صلاحیت اداره کشور را دارد؟ شما که معتقدی بازرگان و بنی صدر صلاحیت نداشتند و فرستادی شان به زباله دان تاریخ. معتقد هم هستی میرحسین موسوی نخست وزیر دوران جنگ خائن و بی صلاحیت بود. معتقد هم هستی که هاشمی و خاتمی که شانزده سال رئیس جمهور این مملکت بودند، خائن بودند و صلاحیت ندارند، معتقد هم هستی که احمدی نژاد منحرف بود و صلاحیت نداشت. حالا هم معتقدی که روحانی خائن و بی تدبیر است و صلاحیت ندارد. شما که کل روسای جمهور و نخست وزیران حکومت خودت را خائن و بی صلاحیت می دانی، پس کی صلاحیت دارد؟

البته هیچ وقت در ایران تعداد زندانیان سیاسی به اندازه زمان شاه نبود، چون اصلا زنده نمی ماند که زندانی شود، الحمد الله مقام معظم رهبری هم که در تنها جایی که نماینده ندارد توالت عمومی مسجد سپهسالار سابق است، دزدی هم که خداراشکر فقط در همین چهار سال آخر احمدی نژاد که مهم ترین رئیس جمهور عدالت گستر کشور بود، هر کدام از وزرایش حداقل به اندازه کل ثروت شاه بالا کشیدند و در همین هشت سال ۸۶ میلیارد دلار یعنی ۲۹ برابر کل ثروت شاه در ۳۷ سال سلطنت پول توسط همین انچوچک احمدی نژاد گم شد و رفت لای باقالی ها.

خیلی پررو باید باشد کسی که از جمهوری اسلامی دفاع کند و به آن مرحوم مغفور بگوید بی صلاحیت، بقول مجید سوته دلان “ما رو ببین که دنیا مون شده آخرت یزید.” در مقابل آلکاپون های حکومت جمهوری اسلامی، شاه بدبخت یک فرشته معصوم بود، خدا بیامرزدش.