قتل واسطه ایرانی تجهیزات نفتی

نویسنده

» گزارش دیلی تلگراف از یک شرکت نزدیک به سپاه در اتریش

دمین مک الروی

 

بقاء الله وثوق، استاد سابق دانشگاه تهران هفته گذشته در دفتر یک شرکت بین المللی به نام کِرگ اینترناسیونال به قتل رسید. این شرکت سالها بود که تجهیزات صنایع نفتی برای ایران تأمین می کرد.

یک فرد سابقه دار و قاچاقچی مواد مخدر به نام صمد الف به اتهام ارتکاب این قتل به شیوه سازمان های زیرزمینی، دستگیر شده است. این ماجرا چهره واسطه های ایرانی پشت پرده در دنیا را نمایان تر کرده است.

پلیس وین در اتریش در حال  تحقیقات در باره این ماجرا در قالب یک پرونده جنایی است، اما کارشناسان اطلاعاتی می گویند این قتل بر سر مناقشه به راه افتاده بر سر نحوه ادامه کار شرکت در زیر سایه تحریم های جدید اتحادیه اروپا رخ داده است؛ تحریم هایی که مانع از تداوم بخش عظیم تجارت اتریش با ایران خواهد شد.

ایران بخش اعظم شبکه جاسوسی فرامرزی خود را در وین مستقر کرده است؛ شهری که آقای وثوق 70 ساله در آن و در محل دفتر کارش در چند مایلی استفانزدوم کشته شده است.

بستگان مقتول دیروز به انجام مراسم خاکسپاری مشغول بودند. یکی از آنها، رژیم ایران را مسؤول مرگ وثوق خواند.

آنها گفتند: “افراد قدرتمندی پشت این ماجرا هستند اما ما نمی توانیم با آنها مقابله کنیم این ها افراد بیرحمی اند که آماده دست زدن به هرکاری هستند و این امر را با هدف قرار دادن قلب وی ثابت کردند.”

اتریش میزبان دفتر مرکزی کارتل بین المللی نفتی اوپک است و واحدهای تولیدی این کشور، اغلب تجهیزات مصرفی در صنایع نفت را تولید می کنند.

پیشنهاد دهنگان تحریم ها در اروپا ظن آن دارند که ایران در حال تبدیل مواد هسته ای خود به تسلیحات است. آنها امیدوارند جلوی تأمین ابزارآلات مهندسی قابل استفاده در مصارف غیرنظامی و هسته ای این کشور گرفته شود.

دفاترشرکت کرگ در هفته گذشته تعطیل شد اما در وب سایت این شرکت با افتخار از اجرای طرح های بزرگ صنعتی توسط سپاه پاسداران انقلاب ایران سخن گفته شده است.

یکی از این طرح ها به منطقه  پارس جنوبی اختصاص دارد که یک طرح چند میلیارد دلاری برای احیای صنعت نفت و گاز ایران است. سرمایه گذار اصلی در این پروژه، پایگاه خاتم الانبیا متعلق به سپاه پاسداران انقلاب است. پایگاهی که چندین شرکت وابسته به آن  به دلیل همکاری در برنامه تسلیحات هسته ای ایران، مشمول مقررات منع تجارت با اروپا شدند.

در وب سایت کرگ همچنین لینک شهر عسلویه نیز قرار داده شده است که محل تولید تقریباً نیمی از گاز  ایران است.

تجارت تجهیزات با کاربرد درصنایع نفتی با ایران، بر اثرقطعنامه تحریمی علیه این کشور، منع شده است.

یک دیپلمات غربی در وین گفت: “این ماجرا نشان داد تنش موجود در شرکت های تجاری ایرانی در خارج کشور، با تنگ تر شدن دامنه محاصره، تا چه اندازه می تواند گسترش یابد.”

وی گفت: “ایران از اتریش به عنوان یک پایگاه مهم برای شرکت های پوششی استفاده کرده است؛ شرکت هایی که مشغول صادرات کالاهای با کاربرد دوگانه و قابل مصرف در برنامه هسته ای آن کشور هستند. شرکا و صاحبان این شرکت ها همزمان با تقسیم منافع و سهم خود در این شرکت ها، شاهد فشارهای خاصی هستند.”

یک مقام اتریشی گفت دو سال پیش حکم تعطیلی کرگ صادر شده بود اما مقامات هرگز این حکم را اجرا نکردند.

یک دیپلمات دیگر نیز گفت: “این ویژگی اتریشی ها است که تا وقتی منافعشان در خطر نباشد، از نظارت دقیق خودداری می کنند و اجازه می دهند مسائل ادامه پیدا کند. وقتی نوبت به اجرای تحریم ها می رسد، وین یک نقطه ضعف است.”

 

منبع: تلگراف- 1 اوت