مظنون به قتل ندا ناپدید شده

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه با خانم آقا سلطان و وکیل او

با احضار “عباس کارگر جاوید”، مظنون به قتل ندا آقا سلطان به دادسرای جنایی، پرونده شکایت خانواده این دختر جوان که در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری کشته شد، وارد مرحله تازه ای شده است.

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل خانواده ندا آقا سلطان در مصاحبه با “روز” اعلام کرد که از 23 خرداد، عباس کارگر جاوید و “خانمی” که مظنون به قتل ندا است احضار شده اند. در احضاریه نوشته شده که در صورت عدم حضور در مدت قانونی، اقدام به جلب آنها خواهد شد، اما تاکنون علیرغم عدم حضور آنها، اقدامی برای جلب صورت نگرفته است.

بی جهت نیست که هاجر رستمی مطلق، مادر ندا آقا سلطان، در مصاحبه با “روز”، این سئوال را مطرح می کند که: “رد عبدالمالک ریگی را در آسمان زدند و او را بازداشت کردند اما چطور نمی توانند با گذشت نزدیک به دو ماه از احضار عباس کارگر جاوید، او را بازداشت کنند”؟

ندا آقا سلطان، 30 خرداد سال گذشته بر اثر اصابت گلوله ای جان باخت و به نماد جنبش اعتراضی مردم ایران تبدیل شد. فیلم لحظه جان باختن او در جریان سرکوب اعتراضات مردم ایران به نوشته “تایم”، پربیننده‌ترین لحظه مرگ یک انسان در تاریخ بشریت شد.

 

چرا کارگر جاوید را جلب نمی کنند؟

هاجر رستمی مطلق که بلافاصله بعد از جان باختن دخترش، با طرح شکایتی خواهان معرفی و محاکمه قاتل فرزندش شده است به “روز” میگوید: “13 ماه از شهادت ندا می گذرد و وقتی دیدم هیچ خبری نیست و پی گیری نمی شود 12 مرداد ماه به اتفاق آقای خرمشاهی، وکیل پرونده به دادسرای جنایی مراجعه کردم. آقای خرمشاهی پرونده را دیدند و گفتند که عباس کارگر جاوید در تاریخ 23 خرداد به دادگاه احضار و آنطور که در پرونده است در صورت عدم حضور، از آگاهی خواسته شده که او را جلب کنند.”

عباس کارگر جاوید از اعضای بسیج است که مردم او را بلافاصله بعد از اصابت گلوله به ندا، گرفتند و به گفته آرش حجازی، پزشکی که هنگام جان باختن ندا بالای سر او بود، این عضو بسیج فریاد میزد: “نمی خواستم بکشمش”.

به فاصله چند هفته، عکس ها و مشخصات عباس کارگر جاوید در اینترنت و در سطح وسیعی منتشر شد و خانواده ندا به عنوان مظنون به قتل دخترشان از او شکایت کردند.

مادر ندا آقا سلطان می گوید: “ما در شکایتمان گفته ایم که به این آقا مظنون هستیم و به احتمال زیاد به همین دلیل او را احضار کرده اند اما سئوال من این است که با گذشت نزدیک به دو ماه و عدم مراجعه این آقا، چرا او را بازداشت نمی کنند. نمیدانم واقعا اداره آگاهی چقدر در این زمینه همکاری میکند و آیا این آقا را بازداشت و تحویل خواهند داد یا نه.”

خانم رستمی مطلق سپس می پرسد: “رد عبدالمالک ریگی را در آسمان زدند و او را بازداشت کردند اما چطور نمی توانند با گذشت نزدیک به دو ماه از احضار عباس کارگر جاوید، او را بازداشت کنند”؟

ظنونین احضار شوند

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل خانواده ندا آقا سلطان نیز که روز گذشته برای پی گیری مجدد به دادسرای جنایی مراجعه کرده بود به “روز” می گوید: “متاسفانه دیروز مسئول مربوطه حضور نداشت و نتوانستم کاری بکنم اما احضار و یا جلب آقای کارگر جاوید یک قدم رو به جلو است.”

او توضیح میدهد: “در تاریخ 23 خرداد ماه، نامه احضاریه ایشان برای اداره آگاهی نوشته و در آن ذکر شده که در صورت عدم حضور در زمان قانونی، اقدام به جلب او کنند.  اکنون ما منتظریم ببینیم اداره آگاهی چه اقدامی صورت خواهد داد و تاکنون علیرغم عدم حضور او، ایشان را جلب نکرده اند.”

وکیل خانواده ندا سپس با اشاره به روند قضایی رسیدگی به پرونده های قضایی می گوید: “براساس قانون، اگر بالفرض آدرس این فرد را ندارند می توانند از طریق مطبوعات آگهی داده و او را پیدا کنند اما اینکه محذوراتی وجود داشته باشد یا حساسیت هایی باشد در کنار پرونده است و درخواست ما این است که خارج از چارچوب این حساسیت ها و این حاشیه ها به پرونده قتل ندا رسیدگی کنند.”

اقای خرمشاهی می افزاید: “ما از ابتدا نیز خواستار این بودیم مظنونی که معرفی کرده ایم احضار شود و اگر نیامد او را جلب کنند و ما پی گیری میکنیم تا او را جلب کنند و خارج از همه حواشی. این یک پرونده قتل است و باید تشریفات دادرسی و تحقیقات و اقداماتی که لازم است، فارغ از اینکه مقتول چه کسی است و چه حواشی ای وجود دارد، انجام پذیرد و روند قضایی به صورت کاملا بی طرفانه و بدون ملاحظات سیاسی طی شود. مدام هم تاکید کرده ایم که پدر و مادر ندا حقوقی دارند و این حق قانونی آنها است که پی گیری کنند.”

آقای خرمشاهی با اشاره به اینکه “حساس بودن پرونده برای همه روشن است” تاکید می کند: “خواسته ما از اول این بوده که قاضی پرونده فارغ از ملاحظات و مسائل سیاسی، به پرونده رسیدگی کند و روند قضایی طی شود و مظنون و مظنونان پرونده بیایند پاسخ دهند و حتی از خود دفاع کنند. مصلحت جمهوری اسلامی نیز ایجاب میکند خیلی صریح و شفاف با این پرونده برخورد کنند ؛ استقلال قاضی و اعتبار نظام هم به این است که هر کسی در هر مقامی، چه شخصی چه غیر شخصی و چه موافق یا مخالف نظام، اگر مورد ظن است احضار یا جلب و به پرونده رسیدگی شود.”

وی در پاسخ به این سئوال که چرا تاکنون آقای کارگر جاوید احضار نشده بود و بعد از گذشت یکسال این امر صورت می گیرد می گوید: “این موضوع را از قاضی پرونده پرسیدم اما ایشان عنوان کردند که دلایل و مستندات کافی در پرونده وجود نداشت و به مرور این مستندات و دلایل کامل شده و ایشان اقدام به احضار این فرد کرده اند.  اکنون ما معتقدیم که احضار و یا جلب این فرد گامی رو به جلو است و همین که چنین احضاریه ای صادر شده نشان میدهد که قاضی پرونده، به مستنداتی درباره افرادی که مظنون هستند از جمله آقای کارگر جاوید رسیده، چون براساس قانون بازپرس یا قاضی پرونده می بایست براساس مقررات قانونی و دلایل و مدارک مستدل فردی را احضار کند یا حکم جلب بدهد.”

از آقای خرمشاهی می پرسم غیر از عباس کارگر جاوید آیا مظنون دیگری نیز در پرونده وجود دارد؟ پاسخ میدهد: بله یک خانمی نیز به عنوان مظنون در پرونده هست که او را نیز احضار کرده اند اما من نمی توانم اسم ایشان را ذکر کنم.

اما هاجر رستمی مطلق، مادر ندا می گوید: “ما از هیچ خانمی شکایت نکرده ایم و تنها کسی که به عنوان مظنون از او شکایت کردیم عباس کارگر جاوید بوده است. یعنی ابتدا شکایت کردیم و خواستار معرفی و محاکمه قاتل و یا قاتلان ندا شدیم و سپس از این آقا هم به عنوان مظنون شکایت کردیم؛اما از قضیه این خانمی که می گویند خبری نداریم.”

 

از سناریو سازی تا احضار مظنون

پس از کشته شدن ندا، مسئولان نظامی ـ امنیتی جمهوری اسلامی با پردازش سناریوهای مختلف و گاها متناقض، تلاش کردنداز زیر بار مسئولیت مرگ این دختر جوان شانه خالی کنند.

در اولین واکنش ها روزنامه جوان که ارگان سپاه پاسداران است خبرنگار بی بی سی را متهم به اجیر کردن اوباش برای قتل ندا کرد و سفیر ایران در مکزیک، عامل قتل ندا را سازمان سیا معرفی کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی اما مدعی شد که شواهد به دست آمده توسط کارشناسان انتظامی و امنیتی کشور، این فرضیه را تقویت می‌کند که ندا آقاسلطان اشتباهاً به عنوان خواهر یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق اعدام شده، مازندرانی، از سوی تک تیراندازان این گروه هدف قرار گرفته است.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری در خطبه های نماز جمعه گفت: “در اغتشاشات اخیر، یک خانم کشته شد، اوباما برایش اشک تمساح ریخت و غرب معرکه گرفت. هر عاقلی که فیلمش را ببیند متوجه می‌شود کار خود اغتشاش‌گران است. به‌گونه‌ای که از جایی که ماشین این خانم هم پارک شده‌است عکس گرفته‌اند. این خانم در کوچه خلوت بوده‌است. در کوچه خلوت که نمی‌کشند، دستگیر می‌کنند. معلوم است که اگر کار نظام بود، در خیابان برخورد می‌کرد.”

احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز خبر از تحت تعقیب بودن آرش حجازی از سوی پلیس بین الملل داد و گفت که قتل ندا آقا سلطان سناریو است و هیچ ربطی به “اغتشاش های تهران” ندارد.

مهدی کلهر، مشاور محمود احمدی نژاد نیز مدعی شد که ندا جلوی دوربین خود را به مردن زد و سپس در ماشین توسط پزشک فراری به انگلیس، یعنی آرش حجازی کشته شد.

عزت الله ضرغامی نیز با ساختگی خواندن فیلم جان باختن ندا مدعی شد: “سفیر ونزوئلا تعریف می‌کرد که در دور دوم انتخابات این کشور نیز چنین صحنه‌ای نظیر مرگ آن خانم را در آن کشور به راه انداختند و این سناریو هم در آنجا پیاده شد و می‌خواستند بگویند که رای آقای چاوز هم ساختگی است؛ اما موفق نشدند.”

این اظهارات ضد و نقیض تا بدانجا پیش رفت که منجر به ساخته شدن دو فیلم مستند از سوی وزارت اطلاعات در خصوص چگونگی قتل ندا آقاسلطان و پخش این دو مستند از صدا و سیمای جمهوری اسلامی شد. دو فیلمی که در اولی صحنه قتل ندا، نمایشی و سناریو خوانده وادعا شد: آرش حجازی و پناهی معلم موسیقی و ندا، تیمی فرستاده از سوی خارجی ها بودند و ندا خود روی صورتش خون ریخت که مردم فکر کنند تیر خورده اما بعد از سوار شدن به ماشین ندا به قتل رسیده است.  در دومی اما برخلاف فیلم اول، جمهوری اسلامی پذیرفت که ندا کشته شده و فیلم کشته شدن ندا جعلی نبوده و عباس کارگر جاوید هم حضور یافت و در دفاع از خود سخن گفت و در پایان فیلم، تصویری از زنی به نمایش درآمد که ادعا می شد قاتل ندا است.

اکنون جمهوری اسلامی با گذشت 13 ماه از کشته شدن ندایی که چشمان بازش در حین مرگ، چشم جهانیان را به وقایع ایران گشود، به احضار و جلب عباس کارگر جاوید مبادرت کرده است.