تهران : کمربند نصیری ـ شیعه درست نکرده ایم

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با حضور نظامی حزب الله در سوریه

در حالی که حزب الله لبنان علنا از حضور نظامی خود در درگیری های سوریه خبر داده، یک مقام وزارت خارجه مواضع وزیرخارجه ترکیه مبنی بر اتحاد میان تهران و حزب الله برای حضور نظامی در سوریه را رد کرده است. همزمان سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز به انتقاد از اظهارات وزیر خارجه فرانسه پرداخته و مدعی شده حزب الله گروهی مستقل است. پیش از این وزیر دفاع جمهوری اسلامی نیز اقدامات تهران در قبال سوریه را “صلح جویانه” توصیف کرده بود.

موج ادعاهای کشورهای غربی و همسایه علیه دخالت نظامی جمهوری اسلامی در سوریه، همچنان پاسخ مقامات در تهران را به دنبال دارد.

پس از آنکه عباس عراقچی – سخنگوی دستگاه دیپلماسی- اظهارات فابیوس وزیر خارجه فرانسه در این خصوص را “عاری از واقعیت و به منظور سرپوش گذاشتن بر مداخله همه جانبه فرانسه در امور سوریه” عنوان کرد، دیروز خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک مقام وزارت خارجه به انتقاد از مواضع مشابه وزیر خارجه ترکیه پرداخت.

وی با اشاره به دوستی تهران و آنکارا گفته است: “چنین اظهاراتی از سوی وزیر خارجه ترکیه بعید است.”

احمد داوود اغلو اخیرا گفته جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان با ایجاد کمربند نصیری – شیعه وارد درگیری‌های نظامی سوریه شده اند.

این ادعا در شرایطی مطرح شده که سید حسن نصرالله، رهبر شبه نظامیان شیعه لبنان علنا اعلام کرده این گروه به نفع بشار اسد در درگیری های سوریه دخالت خواهد کرد.

با این وجود مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی که نامش فاش نشده گفته است: “طرح کمربند خیالی، همراهی با توهم هلال شیعی است که امروز سبب شده ترکیه به عمده‌ترین محل لجستیکی گروه‌های سلفی تبدیل شود.”

جنگ داخلی سوریه به میدان نبردی خونبار میان مخالفان مسلح بشار اسد و ارتش وفادار به وی تبدیل شده است. در این میان جمهوری اسلامی، روسیه و تا اندازه ای چین به بشار اسد کمک مالی و نظامی می کنند و از سوی دیگر عربستان سعودی، قطر و ترکیه با حمایت کشورهای غربی، تسلیحات نظامی و پول در اختیار شورشیان مسلح قرار می دهند. نهادهای بین المللی هر دو طرف درگیر را به انجام جنایت های جنگی فجیعی متهم کرده اند.

پنجم خرداد عباس عراقچی،جانشین رامین مهمانپرست به خبرنگاران گفت :“مسئول پیچیده تر شدن اوضاع سوریه کشورهایی هستند که با ارسال سلاح به گروه های مسلح و بی مسئولیت موجب گسترش نا‌آرامی‌ها در این کشور هستند.”

 در حال حاضر جبهه اصلی درگیری ها میان کشورهای حامی شورشیان و دولت های پشتیبان بشار اسد، شهر القیصر سوریه است. گفته می شود حزب الله لبنان حدود 1700 تن از نیروهایش را درگیر فتح شهر القُصیر در سوریه کرده است. سید حسن نصرالله در توجیه مداخله افرادش در این درگیری گفته است: “حزب الله لبنان نمی تواند در قبال سرنوشت بشار اسد دست روی دست گذاشته و نظاره‌گر منفعل اوضاع و وقایع باشد.”

مخالفان دولت سوریه می گویند، حضور حزب الله در خط مقدم درگیری های سوریه بدون اجازه رهبران جمهوری اسلامی ممکن نبوده است، اما عراقچی نظر دیگری دارد: “حزب‌الله گروهی مستقل است و خود باید به این سئوال پاسخ بدهد.”

 امیر عبدالهیان معاون وزیر خارجه هم ادعای برخی رسانه ها درباره حضور نیروهای جمهوری اسلامی و حزب الله در سوریه را “دروغ و فرافکنی” خوانده است. به گفته وی سوریه نیازمند کمک ایران یا هیچ کشور دیگری نیست. او با رد ضعیف بودن ارتش بشار اسد خاطرنشان کرده است: “آنچه در سوریه شاهدیم نشانه انسجام حکومت، ارتش و قوای مردمی است؛ لذا سوریه تاکنون نه درخواستی از ما برای کمک نظامی کرده و نه ما کمک نظامی به سوریه ارائه داده ایم. معتقدیم سوریه بیش از کمک های ایران در زمینه حمایتهای سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی نیازمند کمک دیگری نبوده و نیست.”

این در حالی است که شهریور سال گذشته فرمانده سپاه پاسداران حضور نیروهای سپاه قدس – واحد ویژه عملیات برون مرزی سپاه- در خاک سوریه را تایید کرد. اواسط ماه گذشته اسرائیل به یک مرکز نظامی در جنوب سوریه حمله موشکی کرد. یک روز پس از آن خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع ناشناس اسرائیلی گزارش داد که در این مرکز موشک‌های جمهوری اسلامی نگهداری می‌شدند. پیشتر نیز سردار حسن شاطری از سرداران عالیرتبه سپاه قدس در خاک سوریه توسط نیروهای اسرائیلی کشته شده بود. او که در لبنان به “حسام خوشنویس” معروف بود، برای کمک به ارتش بشار اسد برای سرکوب مخالفان تحرکات ویژه ای در سوریه داشت.

گفتنی است روز شنبه سردار احمد وحیدی وزیر دفاع دولت احمدی نژاد در واکنش به گزارش های جدید رسانه های غربی درباره حضور نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در ناآرامی های سوریه گفته بود: “جمهوری اسلامی ایران نیروی نظامی به سوریه اعزام نکرده و نمی‌کند.”

او سپس توضیح داده بود که اگر اقدامات “خیرخواهانه” و سیاست‌های “صلح‌طلبانه” تهران برای تقویت روند “صلح و آرامش” در این منطقه نبود، کشور‌های حامی تروریست‌ها، “دریای خون” در سوریه جاری کرده بودند.