برنامه جلیلی؛
نابودی نظام های جهانی

نویسنده
نازنین کامدار

» کاندیدای مورد نظر "بیت" کیست؟

سعید جلیلی که سایت بازتاب او را کاندیدای احمدی نژاد و برخی دیگر او را “کاندیدای مورد نظر بیت” می دانند، در اظهار نظرهایی که طی روزهای تبلیغات داشته نه به برنامه اقتصادی خاصی اشاره داشته و نه از آزادی یا دموکراسی حرفی زده است؛در برابر مدام از “ولایتمداری” گفته و نامه های “امر المومنین به مالک اشتر”.

جلیلی که مسئولیت پیش بودن مذاکرات اتمی را هم بر عهده دارد، همچنین معتقد به “سازش ناپذیری” در سیاست خارجی است تا حدی که از تلاش برای خشکاندن “ریشه صهیونیسم” سخن می گوید. در همان حال که علی باقری، معاون وی در شورای عالی امنیت ملی نیز بر “درست بودن موضع احمدی نژاد درباره هولوکاست” تاکید کرده است.

بنابه گزارش رسانه های داخلی، مجموعه موضع گیری های جلیلی موجب شده تا رقبای هم جناحی او در انتخابات، وی را “احمدی نژاد دوم” بدانند و تلویحا مواضع وی و حمایت پشت پرده بیت رهبری از او را با احمدی نژاد درسال 84 مقایسه کنند.

در بین اظهارات نگران کننده وی، سخنرانی او در ورزشگاه شیرودی که در جمع عوامل لباس شخصی و نیروهای بسیج بیان شده، شباهت زیادی به اظهارات احمدی نژاد در جمع بسیج دانش آموزی در سال 84 دارد؛سخنانی که طی آن به انکار هولوکاست پرداخت.

جلیلی در اولین همایش انتخاباتی اش در جمع بسیجیان گفته است: “ما در صدد خشکانیدن ریشه های فاسد صهیونیسم، سرمایه داری و کمونیسم در جهان هستیم.ما تصمیم گرفتیم به لطف خداوند بزرگ، نظام هایی که بر این سه پایه استوار شده اند را نابود کنیم و نظام اسلام رسول الله را در جهان استکبار ترویج نماییم”.

او که مدل “دولت-ملت” را غربی دانسته و در صدد احیای “امت-امامت” است، گفته به آیت الله خامنه ای “امام خامنه ای” خواهد گفت.

وی صراحتا “دموکراسی”، “آزادی” و “حقوق بشر” را کالاهای غرب دانسته و گفته:ما با آنها مخالفیم.

همزمان علی باقری، برادر داماد آیت الله خامنه ای نیز که رئیس ستاد جلیلی است، آنطور که فرارو گزارش داده، دیروز گفت: “نگاهی که ما در مورد رژیم صهیونیستی داریم جزء نقاط قوت ما و جزء نقطه ضعف دشمن است و ما این را در موضوعات مختلف به تجربه دریافت کرده‌ایم.در واقع سئوال شد که آیا این اتفاق افتاده یا نیفتاده؟ عده‌ای در داخل گفتند به ما ربطی ندارد و این مربوط به تاریخ‌دانان و محققان است، ولی به نظر من طرح این موضوع برای ما ایجاد فرصت کرد. یادم هست که در دولت نهم عده‌ای از اروپا به تهران آمده بودند و به ما گفتند که چرا حرفی زده شده است که باعث تنش می‌شود و در این ارتباط مثال هولوکاست را مطرح کردند. من در آن جلسه گفتم در مورد هولوکاست مگر چه گذاره‌ای مطرح شد که ایجاد تنش می‌کند. ایران فقط یک سئوال مطرح کرده، اینکه عده‌ای از شهروندان اروپایی عده‌ای دیگر را به طرز فجیع کشته‌اند یا نه؟ ما سئوال کرده‌ایم اگر جواب مثبت است و می‌پذیرید که این اتفاق افتاده است، این موضوع به مردم فلسطین چه ربطی دارد؟ آنها در برابر این سخن منفعل شدند و گفتند ما این حرف را نمی‌گوییم و در واقع در جواب دچار انفعال جدی شدند”.

او که هم اکنون معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی است و در مذاکرات هسته ای حضور دارد، افزوده است:“دلیل اینکه آنها در این ارتباط فشار زیادی می‌آوردند این بود که طرح این موضوع برای آنها هزینه زیادی داشت و از سوی دیگر طرح این موضوع از سوی جمهوری اسلامی ایران باعث شد که ما غربی‌ها را در زمینه حقوق بشر در زمین خودشان به چالش بکشیم پس می‌توان گفت بر اساس نگاه ارزشی ما این موضوع باعث ایجاد فرصت شد. در موضوع هسته‌یی نیز روندی که در این دوره اتخاذ شد به صورت جامع چه فنی، چه سیاسی و چه حقوقی همه‌اش برای ما ایجاد فرصت کرد”.

گفتنی ست انکار هولوکاست از سوی محمود احمدی نژاد از جمله دلایلی بود که موجب ارسال پرونده هسته ای ایران از آژانس انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل شد که تاکنون سه قطعنامه تحریمی بر علیه ایران به دنبال داشته است؛ تحریم هایی که هم اکنون به مرحله نفت در برابر غذا رسیده و شرایطی وخیم را برای اقتصاد کشور و مردم در پی داشته است.

اظهارات جلیلی و اطرافیانش و تاکید آنها بر جنگ طلبی و وفاداری به آیت الله خامنه ای، علاوه بر نگرانی در بین مردم، وی را به نماد افراط گرایی مذهبی-سیاسی تبدیل کرده و زمزمه هایی مبنی بر اینکه او کاندیدای رهبرجمهوری اسلامی است را افزایش داده است.

در همین حال، برخی از رقبای وی و کارشناسان سیاسی نیز او را کاندیدای احمدی نژاد می دانند و معتقدند که این چهره افراطی نقطه تفاهم آیت الله خامنه ای با احمدی نژاد است.

این شایعات را سکوت رسانه های تحت اختیار احمدی نژاد نسبت به جلیلی تقویت کرده و البته این جمله آیت الله خامنه ای هم که “رئیس جمهور بعدی نباید سازشکار باشد” مترادف با نظر مثبت او به جلیلی گرفته شده است.

در همین باره، امیدوار رضایی، برادر محسن رضایی، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که به “کاندیدای دائمی” شهرت دارد به تابناک گفته است: “به نظر می‌رسد که توصیه‌های دیگران باعث شده که جلیلی‌ آگاهانه یا مدیریت شده به عرصه انتخابات بیایند، به طور حتم کشور باید برای پیشرفت به سمت دولت عقل‌گرا و ارزشی حرکت کند تا با این اصول رفاه و بهبود زندگی مردم محقق شود”.

او افزوده است:“سرنوشت فردی مانند احمدی‌نژاد بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری روشن است چون دولت در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری برای ورود جلیلی برنامه‌ریزی کرد. حمایت وزرای دولت احمدی‌نژاد از جلیلی در مصاحبه‌های مختلف نشان‌دهنده این موضوع است، از طرف دیگر کابینه احمدی‌نژاد با کاندیداهای کنونی ریاست‌جمهوری بیگانه نیستند و با هر کدام به صورتی رابطه‌ای دارند. به‌طور حتم با حضور هشت کاندایدای کنونی ریاست‌جمهوری تصور قبلی برخی کارشناسان مبنی‌بر به پایان رسیدن دوران سیاست احمدی نژاد منتفی است و مردان دولت احمدی نژاد قادر به حضور در دولت بعدی هم خواهند بود”.

صادق زیباکلام هم در یک سخنرانی که سایت آفتاب آن را منتشر کرده، درباره جلیلی گفته است: “یکی از چهره‌هایی که نورانی‌ترین بیرق مقاومت را در دست دارد، آقای سعید جلیلی است که به نظر من نامزد اصلی جریان اصولگرا خواهد شد. خیلی جالب و حیرت‌آور است که وقتی ایشان راجع به انتخابات و آینده کشور صحبت می‌کند مطلقاً حرفی از مسائل عینی و حقیقی جامعه نمی‌زند، بلکه راجع به مسائل انتزاعی در خلأ و اینکه خط امام، انقلاب و مقاومت را به جلو ببریم سخن می‌گوید. او کاری به تورم، گرانی و سقوط جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی که ظرف این 8 است که قدرت در دستشان بود ایجاد شده، ندارد”.

او افزوده است: “ایشان اصلا راجع به مشکلات حقیقی و واقعی 75 میلیون ایرانی سخن نمی گویند ایشان راجع به رویاها، آرمان ها، راجع به خط مقاومت، درباره آمریکا و درباره صهیونیست ها سخن می گویند. اینها اصلا دغدغه و مسائل اصلی کنونی جامعه ایران نیست. از سوی دیگر بخش خصوصی شاهد ورشکست شدن شرکت‌ها و مؤسسات است، اما آقای جلیلی طوری صحبت می‌کند که انگار قرار است رئیس‌جمهور کشور دیگری شود نه ایران و از دنیا، فضا و گفتمان دیگری صحبت می‌کند. نظر جلیلی نزدیکترین گفتمان به احمدی‌نژاد است. اگر عنوان سخنان جلیلی را بردارید همان نطق‌های احمدی‌نژاد در سال 84 است”.

سایت “رویداد” هم در تحلیلی درباره توافق خامنه ای و احمدی نژاد بر سر جلیلی نوشته است: “عده ای می گفتند امکان ندارد مشایی رد صلاحیت شود و احمدی نژاد آرام بنشیند. رسانه های بیگانه از استعفای احمدی نژاد و عزل وزیر کشور رو نمایی می کردند و سعی داشتند انتخابات ۹۲ را به نوع دیگری به انزوا بکشانند.حال چندین روز از اعلام نهایی کاندیداهای تایید صلاحیت ها می گذرد و مشایی احراز صلاحیت نشده است. حال در شرایطی که مشایی رد صلاحیت شده است و چند نفری هم مثل جوانفکر و رحیمی هم که کاندیدا شده بودند انصراف دادند، تکلیف کاندیدای دولتی ها چه می شود؟ اگر دولت دیگر کاندیدایی ندارد و مشایی هم که رد صلاحیت شده است و با آن همه « مشایی یعنی احمدی نژاد و احمدی نژاد یعنی مشایی » گفتن ها چه شده است که به یکباره همه دولتی ها و در راس آنان رئیس جمهور کناری نشسته و صدایی هم از او نمی شنویم؟سعید جلیلی اما نسخه دیگری از احمدی نژاد ۸۴ است و به نظر می رسد با یک تدبیر بی نقص و برنامه ریزی شده برای چنین روزهایی آماده شده است. مشایی هیچ وقت ستاد انتخاباتی بنا نکرد و قرار هم نبود چنین کاری انجام دهد. احمدی نژاد روزهای گذشته خبر از تداوم بهار می دهد و می گوید که این تازه ابتدای راه بهار است و این بهار پایدار خواهد بود و این پایداری را احتمالا جبهه پایداری رقم می زند.آری، سعید جلیلی همان حلقه گمشده ماجراست که قرارست احمدی نژاد و مشایی و خیلی های دیگر با به سرکار آمدن اش بهار را پایدار نگه دارند”.

افزایش گمانه زنی ها درباره سعید جلیلی به عنوان “کاندیدای بیت رهبری” روز گذشته موجب شد تا محمدرضا باهنر نسبت به آن واکنش دهد.

باهنر از دیدارش با آیت الله خامنه ای خبر داده و گفته است:“با کاندیداتوری آقای جلیلی در آخر ساعات ثبت نام چند شبهه در کشور شکل گرفت . پس از اینکه او ثبت نام کرد بعضی ها عبارتی به ذهنشان رسید که شاید جلیلی منتخب نظام و مسئولان است اما رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزیشان تکلیف همه را مشخص کردند و اعلام کردند که ایشان هم یک رای بیشتر ندارد و تا زمانی که آن را در صندوق های رای نیندازند هیچ کس متوجه آن نخواهد شد. بنده خبر دارم که دستورالعملی برای سپاه و بسیج از سوی رهبر معظم انقلاب فرستاده شده که این دو نهاد را از فعالیت سازمانی برای یک کاندیدای خاص منع کرده اند همچنین متاسفانه صدا و سیما مذاکره کوتاه آقای جلیلی و خانم اشتون را در ترکیه به صورت سنگین پوشش داد که این هم یکی از موضوعاتی بود که سوءتفاهماتی به وجود آورد”.

وی افزوده: “با وجود این شبهات دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که حتی تا زمان ثبت نام آقای جلیلی از این امر خبر نداشته اند که وی می خواهد در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا بشود. نباید این شائبه در اذهان برخی حامیان جلیلی از جمله حزب اللهی ها شکل بگیرد که او کاندیدای نظام است . اگر با این تصور که آقای جلیلی انتخاب شود و بعد از آن داستان 8 ساله دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به وجود بیاید این موضوع خسارت هایی را برای نظام خواهد داشت و اگر هم انتخاب نشود و این شائبه در اذهان حزب اللهی ها وجود داشته باشد بازهم خسارتی برای کشور به همراه خواهد داشت”.