تجمع و بازداشت پیروان یک اقلیت دینی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مراسم چهلم نیکمرد مرادی

مراسم چهلمین روز درگذشت نیکمرد مرادی، شهروند پیرو آئین یاری که در عملی اعتراضی خود را به آتش کشیده بود، پس از دخالت نیروی های نظامی و بازداشت یک شهروند، به تجمع اعتراضی تبدیل شد.

منابع خبری در کرمانشاه به روز گفته‌اند روز جمعه، ۲۱ تیرماه “محمد قبولی” از شهروندان یارسان ساکن زنجان به دنبال سخرانی در این مراسم از سوی نیروهای وابسته به اداره اطلاعات صحنه بازداشت شده است.

حدود چهل روز پیش به دنبال تراشیدن “به زور” سبیل یک زندانی یارسان در زندان همدان، شماری ازپیروان این آیین در اعتراض به آنچه “توهین” به آئین خود خوانده‌اند، در شهرهای مختلف از جمله کرمانشاه و صحنه تجمع کردند. در پی این تجمع‌ها دو تن از معترضین اقدام به خودسوزی کردند.

یکی از این افراد به نام نیکمرد طاهری روز ۱۵ خرداد ماه در اثر شدت سوختگی جانش را از دست داد. پس از دو روز حسن رضوی دیگر شهروند پیرو آئین یاری نیز در اقدام مشابهی درگذشت. در جریان این اعتراضات دو شهروند دیگر نیز بازداشت شدند.

در واکنشی به اعتراضات، سعید حیدری طیب، نماینده کرمانشاه به علت آنچه “توهین عملی یکی از کارکنان زندان همدان به اعتقادات یک زندانی که از پیروان فرقه های اهل حق” خوانده شده بود به وزیر دادگستری تذکر کتبی داد.

مراسم چهلم نیکمرد مرادی روز جمعه، ۲۱ تیر در حالی برگزار شد که نیروی های امنیتی از روزها پیش نسبت به برگزاری این مراسم و جلوگیری از تبدیل آن به مراسم اعتراضی، هشدار بودند.

گزارش شده که در مراسم چهلم نیکمرد مرادی و تجمع بعد از آن مقابل فرمانداری صحنه، شماری از پیروان آئین یارسان با خواندن “سرودهای دینی اعتراضی” نسبت به دخالت نیروی های امنیتی در این مراسم اعتراض کرده بودند.

آئین یاری، یارسان یا اهل حق از جمله اقلیت های دینی ایران است که در دوره های مختلف پیروان آن با محدودیتهایی روبرو بوده‌اند. این آئین در قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نشده است.

مسئولان جمهوری اسلامی معمولا در رابطه با اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته نشده واکنشی نشان نمی‌دهند، اما در مواردی از آئین یاری و بهاییت به عنون “فرقه” یاد کرده‌اند.

احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سال گذشته نسبت به پایمالی حقوق پیروان آئین یاری ابراز نگرانی کرده بود.