بدرقه کسی که
کار برجسته ای نداشت

نویسنده
فیروزه متین

» تجلیل از غلامعلی حداد عادل، همیشه بازنده سیاست

پس از به راه افتادن موج سریالی”تقدیر و تشکر” از عوامل حکومت ایران از یکدیگر که آنرا می توان از ابداعات دولت احمدی نژاد دانست، حالا نوبت به حداد عادل رسیده تا از سوی هواداران سعید جلیلی به عنوان “مرد تدبیر و تقوا” مورد قدردانی قرا گیرد اما معلوم نیست که این قدردانی بابت کدام خدمت یا اقدام برجسته حداد عادل صورت گرفته است.

حدادعادل که به دلیل نسبت خانوادگی اش با مجتبی خامنه ای، طی ده سال گذشته و با وجود بی خبری و نداشتن سابقه در فعالیت های سیاسی، فعال بوده است و از قضا همواره کمترین استقبال از او صورت گرفته، هم اکنون به بهانه کناره گیری اش از رقابت انتخاباتی از سوی محافظه کاران هوادار جلیلی مورد تقدیر قرار گرفته است.

او البته قرار بود که در رقابت های انتخاباتی پس از مشخص شدن نتیجه نظر سنجی ها به نفع قالیباف یا ولایتی کناره گیری کند، اما در جریان مناظره ها نظرات اش به سعید جلیلی نزدیک شد و در نهایت نیز بدون اعلام کناره گیی به نفع کاندید خاصی، در سه روز مانده به انتخابات انصراف داد.

او در جریان مناظره ها با تشرهای متعددی از سوی علی اکبر ولایتی مواجه شد و پس از انتخابات نیز هر بار که سخن طعنه آمیزی خطاب به ولایتی گفته، با واکنش تند او مواجه شده است.

کناره گیری حداد عادل که حالا موجب شده تا به خاطرش به عنوان “مرد تقوا و تدبیر” مورد قدردانی قرار بگیرد، هیچ تاثیری در سبد رای راستگرایان نداشت چرا که وی در آخرین نظرسنجی ها نیز هرگز نتوانسته بود حتی بیش از ۲ یا ۳ درصد آراء را به خود اختصاص دهد.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم تجلیل از حداد عادل در در سالن حوزه هنری سوره برگزار شده و برخی از افراطی ترین چهره های راستگرا از جمله حسین شریعتمداری، سعید مقدم فر رئیس پیشین خبرگزاری فارس، نظام الدین موسوی، رئیس کنونی خبرگزاری فارس، حمید رسایی، متهم برنامه ریزی حمله به مراسم ۱۴ خرداد در مقبره آیت الله خمینی و متهم پرونده حمله به علی لاریجانی در قم، صفار هرندی، مشاور عالی فرمانده سپاه در آن حضور داشته اند.

بنابراین گزارش، در میان کاندیداهای همپیمان و هم ائتلافی وی در انتخابات هیچ یک در این مراسم حضور پیدا نکردند و این تنها سعید جلیلی بود که در این مراسم شرکت کرد و بالاترین مقام حاضر هم صفارهرندی سردبیر سابق کیهان بود.

بنابه گزارش ها، مادر حداد عادل هم در این مراسم به تعریف و تمجید از پسرش پرداخته است.

فاطمه مصدقی گفته است: “از ساعات اول تولد فرزندم برای صالح بودن وی دعا کردم. زمان شیرخوارگی غلامعلی همواره وضو داشتم و برای اینکه وی مردی صالحی شود بسیار دعا کردم”.اما او بقیه سخنرانی خود را درباره مجید حداد عادل، فرزند شهید خود اختصاص داد.

سعید جلیلی هم در ای مراسم درباره حداد گفته است: “اگر امروز ما به احترام آقای حداد جمع شده و وی را شایسته احترام می‌دانیم، به خاطر این است که او عمری تلاش داشته تا به آن چه که مورد احترام این ملت است، احترام بگذارد که این فضیلت بزرگی است. اگر می‌گوییم باید به نیم قرن تلاش وی ادای احترام کرد این یک ادا نبوده بلکه یک همت جانانه و تکلیف بوده است. اینکه فردی سعی می‌کند تمام ظرفیت خود را برای احترام به انقلاب اسلامی بکار گیرد تلاش کمی نیست.آقای حداد در فضایی که می‌خواستند گفتمان انقلاب را کمرنگ کنند وارد عرصه شد و نشان داد انچه برای او اهمیت دارد حضور در این عرصه و نه رتبه و درجه است. دفاع او از آرای مردم و جمهوریت نظام بسیار برجسته است ضمن اینکه وی در عین مراعات انصاف و عدالت دچار محافظه کاری مقطعی هم نشده است. دلیل حضور آقای حداد در انتخابات برای تحقق مبانی نظری انقلاب اسلامی بود”.

جلیلی در حالی به نقش حداد در آنچه که “تبیین مبانی انقلاب” می نامد، اشاره کرده که وی به دلیل همکاری با دفتر همسر محمدرضا پهلوی مورد شماتت نیروهای انقلابی از جمله عبدالکریم سروش بوده است.

سروش چندی پیش نیز در نامه ای تند و سرگشاده حداد عادل را چهره ای چاپلوس و بی مایه معرفی کرد و به بوسیدن دست مقامات نظام سابق به عنوان تنها سابقه او در قبل از انقلاب اشاره کرد.

گفتنی است، حداد عادل ادعای “تدریس فلسفه کانت و لایبنیتز” نیز در طی سال های اخیر داشته است اما صفحات اینترنت مملو از اعتراضات دانشجویان رشته های فلسفه و منطق به عدم دانش او نسبت به فلسفه است.

او در انتخابات مجلش ششم نیز پس از باطل کردن ۷۰۰ هزار رای مردم تهران، به جایعلیرضا رجایی، فعال ملی مذهبی ای که سالهاست در زندان به سر می برد، به مجلس راه یافت و به همین دلیل بارها مورد انتقاد اصلاح طلبان قرار گرفته است. او سپس با رد صلاحیت اکثریت نمایندگان و کاندیداهای اصلاح طلب مجلس هفتم به همراه دیگر محافظه کاران به مجلس راه یافت و برای مدت یکسال رئیس مجلس بود که بنا به اخبار غیررسمی به دلیل نارضایتی آیت الله خامنه ای از عدم توانایی مدیریتی وی، در سال دوم و با وجود نسبت خانوادگی از با آیت الله خامنه ای رای نیاورد و مجلس را به علی لاریجانی واگذار کرد.

بنا به نوشته فارس، وی با داشتن چنین کارنامه ای، روز گذشته در مراسم تجلیل از خود گفته است:“خواهش می‌کنم حدادعادل را فراموش کنید، زیرا آنچه باید بماند فکر و نگاه امام خمینی و رهبری انقلاب است. تقوا و تدبیر شعار انتخاباتی من بوده است، ‌من نگفته‌ام که مرد تقوا و تدبیر هستم من فقط آرزو کردم که دولت تقوا و تدبیر داشته باشیم”.

گفتنی ست پیش از برگزاری این مراسم که مشخص نیست با چه هزینه ای صورت گرفته، بیلبوردهای وسیعی در سطح شهر تهران با مضمون “نکوداشت مردم تقوا و تدبیر” نصب شده بود.

روز گذشته آگهی های روزنامه ای گران قیمتی هم با همین عنوان در صفحه اول برخی از روزنامه ها از جمله جوان و خراسان و… درج شده بود که منبع تامین هزینه مالی آنها روشن نشده است.