آمریکا جواب فدراسیون فوتبال را نداد

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در پی بروز ناآرامی های ایران

مسئولان فدراسیون فوتبال ایران با سانیل گولاتی (دوم از راست)، رئیس هندی تبار فدراسیون فوتبال آمریکا در باهاماس.

پیش از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی، فدراسیون فوتبال آمریکا از همتای ایرانی خود دعوت کرده بود تا در راستای مبادلات فرهنگی و ورزشی بین دو ملت آمریکا و ایران، تیم های ملی فوتبال دو کشور پیش از پایان سال 2009 به صورت رفت و برگشت در ورزشگاه آزادی تهران و ورزشگاه پاسادنای لس آنجلس به صورت دوستانه پیکار کنند؛این دعوت به علت ناآرامی های اخیر در ایران و سرکوب معترضان به انتخابات توسط دولت کودتا، از جانب آمریکایی ها مسکوت گذاشته شده است.

دعوت فدراسیون فوتبال آمریکا با واکنش مثبت طرف ایرانی رو به رو شد و در پی دو ملاقات روسای فدراسیون فوتبال ایران و آمریکا در احلاس ای اف سی در کوالالامپور مالزی و کنگره فیفا در باهاماس، برگزاری این دو بازی مورد تاکید قرار گرفت. در اجلاس کوآلالامپور رییس فدراسیون فوتبال آمریکا به عنوان مهمان شرکت داشت.

اما دیروز خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ازقول علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران نوشت: “ما از طریق نامه، آمادگی خود را برای برگزاری این مسابقه اعلام کرده‌ایم، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم که در این صورت مسابقات لغو خواهدشد.”

این در حالیست که خبرگزاری مهر پیش از این راجع به ابهام دربرگزاری دو مسابقه با آمریکا نوشته بود که پس از توافق های نهایی، فدراسیون فوتبال آمریکا از ادامه گفت و گو با طرف ایرانی سرباز زده است.

این خبرگزاری با اشاره به مسائل سیاسی حاکم بر روابط دو کشور، انجام چنین مسابقه ای را بعید خوانده بود.

پیش  از جام جهانی 1998 هم آمریکا از تیم ملی ایران برای انجام یک مسابقه در پاسادنای کالیفرنیا دعوت به عمل آورده بود ولی محسن صفایی فراهانی، رییس وقت فدراسیون ایران ـ که اکنون در زندان به سر می برد ـ شرط پذیرش این دعوت را حذف قانون  انگشت نگاری در بدو ورود گروه تیم ملی ایران اعلام کرده و آمریکا به آن تن داده بود.

اما اکنون با خیزش مردمی ایران در برابردیکتاتورهای کودتاچی و سرکوب بی رحمانه مردم، فدراسیون فوتبال آمریکا حتی پاسخ نامه های فدراسیون جمهوری اسلامی را هم نداده است.