آرایش جنگی کودتا چی ها در سالگرد کودتا

جلال کیهان منش‏
جلال کیهان منش‏

» آماده باش در آستانه 28 مرداد

نیروهای امنیتی در تهران طی 72 ساعت آینده در آماده باش کامل به سر خواهند برد. این آماده باش که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده، به دلیل نزدیکی سالگرد کودتای 28 مردادست. این در حالی است که نیروهای امنیتی عملا بیش از 50 روزست که در آماده باش به سر می برند. این آماده باش شامل نیروهای انتظامی، پلیس ضد شورش، وزارت اطلاعات، سپاه، بسیج و حتی بسیج ادارات و نیروهای ارتشی مستقر در استان تهران می شود.

نیروهای امنیتی که رفته رفته خود را آماده بازگشت به وضعیت عادی می کردند هفته گذشته در پی تجمع سبز در بازار تهران دوباره به حال آماده باش در آمدند. پس از آن روز دوشنبه هم به میدان هفت تیر و مقابل روزنامه اعتماد ملی اعزام شدند تا از تجمع مردم جلو گیری کنند. اینک با فرارسیدن سالروز کودتای 28 مرداد، مسئولان امنیتی ـ نظامی کودتا به این نتیجه رسیده اند که در سالروز کودتای دیگری باید نیروهایشان در خیابان ها باشند.

در همین راستا روز گذشته در کل تهران حضور نیروهای امنیتی و پلیس، به ویژه در میدان هفتم تیر بسیار چشمگیر و پر رنگ بود. در سطح خیابان کریمخان زند، از میدان ولی عصر تا میدان هفت تیر هزار مامور مستقر شده بودند. آرایش جنگی این نیروها چنان بود که حتی برخی از ماموران نیزاز وضعیت موجود شگفت زده شده بودندو در پاسخ رهگذران که علت را می پرسیدند، می گفتند: “نمی دانیم. گفته اند احتمالا شورش می شود”.

ین آرایش جنگی امروز که سالروز کودتای 28 مرداد است، از روزهای قبلی هم گسترده ترست. به همین علت برگزاری مراسمی که هر ساله در احمد آباد، محل زندگی و دفن دکتر محمد مصدق برگزار می شد اکنون در هاله ای از ابهام قرار دارد. تا این لحظه هیچ اجازه ای برای برگزاری این مراسم صادر نشده است؛ هر چند حامیان موج سبز از مردم دعوت کرده اند ضمن حضور در مراسم احمد آباد، ساعت 5 عصر چهارشنبه در میدان بهارستان تهران گرد  هم بیایند و به دولت کودتا اعتراض کنند.