تعقیب دو متخلف رسانه‌ای به حکم فیروزآبادی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» رئیس ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد

دستور تعقیب دو “متخلف رسانه‌ای” توسط حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، بدون توضیح خاصی در رسانه‌های داخلی منتشر شده است.

خبرگزاری فارس، در خبری کوتاه، نوشت که “اطلاعات بیشتر پس از سیر مراحل این دو پرونده بعدا منتشر خواهد شد”. ایسنا نیز ضمن انتشار همین خبر، تنها به این نکته اشاره کرده که فیروزآبادی پیش از این نسبت به “تخریب دولت” توسط “رسانه‌‌های وابسته به نیروهای مسلح” هشدار داده بود.

اطلاعات بیشتری درباره این دو تن، از جمله نام و مشخصات، اتهامات احتمالی و یا محل کار آن‌ها منتشر نشده است.

خبر تعقیب قضایی این دو تن با دستور فیروزآبادی در حالی منتشر شده که رییس ستادکل نیروهای مسلح، از نظر قانونی، حق ندارد دستور تعقیب یا منع تعقیب افراد را صادر کند و این وظیفه تنها به عهده قوه‌قضاییه است.

ستاد کل نیروهای مسلح، بالاترین مرجع نظامی نیروهای مسلح در ایران است که وظیفه سیاست‌گذاری و فرماندهی کلیه نیروهای مسلح را به عهده دارد. رییس این ستاد پس از “فرمانده کل قوا” بلندپایه‌ترین مقام نظامی جمهوری اسلامی است.

فیروز آبادی چند ماه پیش به برخی رسانه‌‌های وابسته به نیروهای مسلح هشدار داده بود که در روش خود تجدیدنظر کنند. او با اشاره به انتقادها از دولت روحانی، گفته بود که منظور وی تنها رسانه‌های یک جناح سیاسی خاص نیست، بلکه “رسانه‌هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا می‌کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند باید روش‌شان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد می‌کنیم”.

رییس ستادکل نیروهای مسلح اضافه کرده بود: “متاسفانه یک مقدار بازی‌های رسانه‌ای موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، یک مقدار در گوشی حرف زدن‌های غلط و یک مقدار جوسازی‌های سیاسی و یک مقدار هم نابسامانی احزاب و گروه‌های سیاسی در کشور باعث نابسامانی رسانه‌ها و تحلیل‌ها در کشور می‌شود… مدیران رسانه‌ها باید جلوگیری کنند از اخباری که موجب تشویش اذهان مردم، تضعیف دولت و تخریب برخی از اقدامات می‌شود. باید با نیک سیرتی در همه این زمینه‌ها عمل کنیم که انشاءالله پیش برویم.”

به فاصله یک ماه پس از سخنان فیروزآبادی، علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، نیز سخنانی مشابه به زبان آورد..

او با اشاره به اینکه “برخی اخبار توسط خبرگزاری‌ها و رسانه‌های وابسته به سپاه بیان می‌شود که دقت لازم را ندارد که باید دقت لازم را داشته باشند”، گفته بود: “به هر حال برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها منتسب به سپاه هستند و انتظار می‌رود که خبرگزاری فارس و دیگر خبرگزاری‌ها در بیان خبر جامعیت داشته باشند، زیرا گاهی برخی اخبار بدون دقت و ملاحظه روی آنتن می‌رود”.

وی از غفلت این رسانه‌ها در انتشار اخبار “بدون دقت” با عنوان “هزینه‌های بیخودی” یاد کرده بود که “زیبنده نیروهای مسلح” نیست.

رابطه میان نیروهای نظامی - و به طور مشخص سپاه پاسداران - با دولت روحانی،‌ گرچه‌ رابطه‌ای رسمی است، اما طی یک سال گذشته،اعضای رسمی و نیروهای نزدیک به سپاه پاسداران، بسیاری از سیاست‌های دولت روحانی را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

محمود علوی، وزیر اطلاعات، در مراسم سال‌روز درگذشت آیت‌الله خمینی،‌ برخی انتقادات از دولت را “دروغ” توصیف کرده و گفته بود: “زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی متوجه این دروغ‌پراکنی‌ها شدند با مسوولانی که این رسانه های دروغ‌پراکنی مرتبط با آن‌ها هستند تذکر شدیداللحن دادند و زمانی که مشاهده کردند که در عمل تأثیر آن‌چنانی نگذاشته خود برخی از این بزرگواران را احضار کرده و برخورد شدیداللحن انجام دادند که چرا دولت را تضعیف می‌کنید، مگر این دولت از کجا آمده است”؟

چند روز پس از سخنان علوی، فاش شد که وی دو روز پیش از این سخن‌رانی، با حضور در موسسه کیهان، دیداری ۹۰ دقیقه‌ای با حسین شریعتمداری،نماینده ولی‌فقیه و مدیرمسوول این روزنامه داشته است.

نیروهای نظامی جز در موارد خاص که رسانه‌ای به طور خاص متعلق به‌ آن‌هاست ـ مانند روزنامه جوان ـ سخنی درباره رسانه‌های وابسته به خود نمی‌گویند. تنها استثنا در این زمینه محمود احمدی‌نژاد بود که در سال‌های پایانی دوران ریاست‌جمهوری خود و زمانی که اختلافاتش با سپاه پاسداران و رسانه‌های نزدیک به این نهاد،‌ علنی شده بود، از فارس به عنوان خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران یاد کرد. چند سال پیش نیز سایت تابناک، متعلق به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام - نوشته بود که بودجه خبرگزاری فارس توسط بخش فرهنگی سپاه پاسداران تامین می‌شود.

علاوه بر رسانه‌هایی که به شکل مستقیم متعلق به سپاه پاسداران هستند - نظیر روزنامه جوان و وب‌سایت جوان آن‌لاین - رسانه‌های مختلفی نیز منسوب به این نهاد و بخش‌های مختلف آن هستند. اگر از وب‌سایت‌هایی نظیر سپاه‌نیوز، بسیج پرس، خبر دانشجو بگذریم، وب‌سایت‌هایی نظیر ندای انقلاب، بولتن‌نیوز، مشرق‌نیوز، عماریون، فاطرنیوز و خبرگزاری تسنیم از دیگر رسانه‌های نزدیک به این نهاد هستند.

از سوی دیگر برخی مجموعه‌های رسانه‌ای نیز نزدیک به سپاه پاسداران به شمار می‌ روند. برای نمونه می‌توان به مجتمع رسانه‌ای اطلس اشاره کرد که موسس وب‌سایت‌هایی نظیر “برهان”، “نسیم آنلاین”، “مجلس نهم”، “افسران جوان جنگ نرم”، “اشراف”، “موج قانون”، “به‌دخت”، “دیدارمدیا” و “ایران هسته‌ای” است.

با توجه به محرمانه بودن بودجه نهادهای نظامی، امکان دسترسی رسمی به بودجه فرهنگی سپاه پاسداران وجود ندارد. با این حال فرماندهان این نیروی نظامی تاکنون بارها گفته‌اند که باید در زمینه‌های فرهنگی حضور داشته باشند تا فرهنگ انقلاب حفظ شود.

بهمن ماه گذشته نیز اخباری درباره تاسیس یک شبکه تلویزیونی از سوی سپاه پاسداران منتشر شد که البته سخنگوی این نهاد، آن‌ها را تکذیب کرد.

آن زمان رسانه‌ها خبر داده بودند که تلویزیونی با نام “عصر” توسط سپاه پاسداران و با همکاری “سازمان هنری رسانه‌ای اوج” و زیر نظر قرارگاه قُرب سپاه پاسداران، راه‌اندازی شده است.

همان زمان یک خبرگزاری نزدیک به سپاه نوشته بود: “قرارگاه قرب با هدف فعالیت‌های فرهنگی در سپاه پاسداران تاسیس شده است، یعنی به همان ترتیب که قرارگاه خاتم‌الانبیا در بخش‌های عمرانی فعالیت دارد، قرارگاه قُرب هم در بخش‌های فرهنگی فعال خواهد بود”.

با این وجود رمضان شریف، مسوول روابط عمومی سپاه‌پاسداران، این خبر را تکذیب کرد و گفت که این تلویزیون خصوصی نیست، بلکه “از شبکه‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که در کنار ظرفیت‌سازی‌های دیگر رسانه ملی برای پاسخ به نیازهای مخاطبین پیش‌بینی شده است”.

به گفته شریف، همکاری در تاسیس این تلویزیون “در راستای وظایف ذاتی” سپاه پاسداران است که “از بسیاری از مؤسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی به صورت موردی حمایت به عمل آورده است”. وی از “سازمان فرهنگی و هنری و رسانه‌ای اوج” به عنوان یکی از این سازمان‌ها نام برده بود.

موسسه اوج، موسسه‌ای است که با طراحی بنرهایی درباره مذاکره میان ایران و آمریکا و همچنین تشویق به فرزندآوری مشهور شد.