اسرائیل برای حمله هوایی آماده می شود

نویسنده

israel495.jpg

جان میکالسین، اورشلیم

ممکن است این یک تئوری و یا یک بلوف باشد. هر چه که باشد بر پایه “برگشت ناپذیر بودن”، بنا شده است؛ یا بهتر است بگوییم ایده اصلی این است که اروپا و آمریکا به نتیجه برسند که با ایران اتمی کنار بیایند. به این ترتیب، درست چند ساعت بعد از ملاقات علی لاریجانی، سرپرست هیئت مذاکره کننده ایران با اروپا که طی این دیدار ها تهدید کرد که در صورت تحریم های جدید، کشورش قدم بزرگ تری در زمینه برنامه های اتمی، بر می دارد، مصطفی پور محمدی، وزیر کشور ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران صاحب مقدار زیادی اورانیوم غنی شده است. این اظهارات بعد از چند ساعت، تکذیب شد. شاید بازی اظهارات و تکذیب کردنشان مانورهایی است که در آستانه گفتگوهای وین بین علی لاریجانی و محمد البرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، صورت می گیرد. علی لاریجانی بعد از این دیدار به لیسبون می رود تا با خاویر سولانا، رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا، گفتگو کند. نتیجه این دو گفتگو یا به مذاکرات جدید می انجامد و یا تحریم های جدید تری را برای ایران رغم می زند.

بر اساس گفته های پور محمدی، اورانیوم غنی سازی شده ایران از سه هزار سانتریفیوژ نطنز بدست آمده است. پور محمدی در این خصوص گفت: “در ابتدا روند کار ما متوقف شد، زیرا غرب برای کار 20 دستگاه اولیه موانعی ایجاد کرده بود، اما در حال حاضر3000 دستگاه در حال کار هستند و ما بیش از 100 کیلو اورانیوم غنی سازی شده، انبار کرده ایم”. آقای وزیر از درجه غنی سازی صحبتی به میان نیاورد، اما آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرد که این مقدار به حد نصاب کافی برای تولید سوخت هسته ای نرسیده است. رسیدن به سوخت اتمی، احتیاج به سانتریفیوژ های حساس تری دارد که قادرباشند با سرعتی نزدیک به سرعت صوت، بچرخند و مقاومت کنند. رسیدن به این مرحله فن آوری، ایران را به مرحله غیر قابل بازگشت نزدیک می کند و همانطور که آمریکا، اروپا و اسرائیل حدس می زنند، این کشور را صاحب سلاح اتمی خواهد کرد. به گفته کارشناسان، برای مونتاژ اولین سلاح اتمی، آزمایشگاه های ایران باید دستکم نیم تن سوخت اتمی تولید کنند.

یک بازی ناشیانه روی میز پوکر اتمی، این خطر را به همراه دارد که اسرائیل را هم به نقطه غیر قابل بازگشت بکشاند. بنجامین ناتنیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در آمریکا، اظهار داشت که جهان نمی تواند به وجود ایران اتمی، عادت کند. رهبر مخالفان اسرائیل معتقد است که فعالیت های ایران باعث شده است که همه اقشار سیاسی در اسرائیل به وفاق برسند. روز گذشته، اداره سانسور اخبار نظامی، اجازه پخش خبری در مورد لشگرآرایی اسکادران هوایی اسرائیل را که آماده حمله به تاسیسات اتمی ایران شده اند را صادر کرد. نیروی هوایی اسرائیل طی یک تمرین چند ماهه قصد دارد از طریق ترکیه به شمال، از طریق عربستان سعودی به جنوب و از طریق عراق به مرکز ایران حمله کند و با پنجاه جنگنده اف16 و اف15، از این سه دالان هوایی، عبور کند.

به گفته روزنامه معاریو، این حمله تا قبل از اینکه سرویس های جاسوسی اعلام کنند که ایران به مرحله غیر قابل بازگشت رسیده است، انجام نخواهد شد. به محض اینکه ایران به این مرحله رسید، فرمانده نیروی هوایی اعلام می کند که انجام عملیات آغاز شده و جنگنده های اسرائیلی، با پنجاه کلاهک 1000 و 2500 کیلویی، به تاسیسات اتمی ایران در نطنز و اصفهان و اراک، حمله خواهند کرد. حمله بزرگ قرار است بعد از جلسه ای که اسرائیل و آمریکا برای بررسی موثر بودن تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ایران در آخر سال جاری برگزار می شود، صورت بگیرد.

منبع: ایل جورناله، 23 ژوئن 2007