اخراج دانشجوی ایرانی از فرانسه

نویسنده

به نوشته روزنامه پاریزین، پلیس فرانسه روز چهارشنبه یک دانشجوی ایرانی 28 ساله به نام فرشاد مباشر فرد را که دانشجوی دوره فوق لیسانس مدرسه معدن پاریس بود، از این کشور اخراج کرد.

سازمان آموزش بدون مرز [RESF] در بیانیه ای نوشته است که این دانشجوی جوان که درحال خاتمه دوره فوق لیسانس مدیریت صنعتی و سیستم های لجستیکی بوده، از سوی دانشگاه پاریس 8 نیز برای یک دوره فوق لیسانس دیگر در سال تحصیلی 2007-2008 گزینش شده است. پلیس نانتر [شهری در حومه پاریس] حکم خروج از خاک فرانسه را برای این دانشجو ارسال کرده بود، ولی او به سبب تغییر آدرس خود این حکم را دریافت نکرده و به همین دلیل زمان کافی برای اعتراض نسبت به این حکم را دراختیار نداشته است. در این حکم آمده است که “حضور او در خاک فرانسه تهدیدی برای نظم عمومی است”.

به گفته سازمان آموزش بدون مرز، این حکم بر اساس یک سوء تفاهم صادر شده است: ظاهراً فرشاد مباشرفرد به عنوان یک دانشجوی مهندس ایرانی برای یک شرکت خصوصی ایرانی کار می کرده که نام آن در نوشتار زبان فرانسه با شرکت دیگری در زمینه هسته ای شباهت داشته است.

این دانشجو روز دوشنبه در محل اداره پلیس آنتونی [شهر کوچکی در حومه پاریس] که در آنجا قصد تمدید اقامت خود را داشت، مورد بازخواست قرار گرفت و سپس در شهر نانتر تحت بازداشت شد. پلیس نانتر روز چهارشنبه او را در هواپیمایی به مقصد ایران از خاک فرانسه اخراج کرد.

این درحالی است که اداره پلیس نانتر دلایل خود را در خصوص جاسوسی این دانشجوی خارجی اعلام نکرده است. مباشرفرد گفته است که “در زمینه هسته ای فعالیت نمی کرده و هیچ رابطه ای نیز با دولت اسلامی تهران ندارد”.

وکلای این دانشجوی جوان اقدام پلیس فرانسه را یک اشتباه دانسته اند و یک دادرسی فوری را به دادگاه اداری ورسای تسلیم کرده اند. به گفته وکلای او، فرشاد مباشرفرد بدون هیچ اعتراضی مسأله بازگشت به ایران و سوار شدن بر هواپیما را پذیرفته است، زیرا هیچ نکته مبهمی در فعالیت های تحصیلی او وجود ندارد. هدف آنها این است که هر چه سریعتر مشکل بازگشت او به فرانسه را حل کنند.

استاد این دانشجو در مدرسه معدن پاریس در خصوص او می گوید: “او دانشجوی خوبی است و داستان خاصی در مورد او وجود ندارد.”

منبع: نوول ابزرواتور، 21 ژوئن 2007

مترجم: علی جواهری