دروغ های تبلیغاتی در رسانه ملی

نویسنده

» کرونیکل و واکنش ها به پخش اعترافات تلویزیونی

یورگن بتز

 

روز سه شنبه یک نهاد بین المللی رسانه ای، اتهام جاسوسی علیه دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده در ایران در ارتباط با پرونده پر سر وصدای سنگسار را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد.

خبرنگاران بی مرز با انتقاد از نمایش روز دوشنبه این دو مرد در تلویزیون دولتی ایران، در حالی که به ارتکاب اشتباه اعتراف می کردند، این اقدام را “ترفند نیرنگ آمیز تبلیغاتی” خواند.  

جین فرانسوا ژیلیارد دبیرکل این نهاد با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد، خبرنگاران یاد شده جاسوس نبودند و تنها افرادی هستند که از حقوق انسانی آزادی رسانه ها استفاده کردند.

انجمن خبرنگاران آلمان نیز خواستار آزادی فوری این خبرنگاران شد. اولریک کیزر معاون دبیرکل این انجمن با صدور اطلاعیه ای گفت: “پوشش خبری دادن به تجاوز به حقوق بشر، جاسوسی نیست بلکه کسب اطلاعات مهم است.”

این دو خبرنگار در ماه گذشته و در حین مصاحبه با پسر و وکیل سکینه محمدی آشتیانی، زن 43 ساله ای که به اتهام زنا به سنگسار محکوم شده بود، بازداشت شدند.

مقامات ایرانی در خصوص حرفه خبرنگاری دو آلمانی تردید کرده و ضمن متهم کردن آنها به جاسوسی، می گویند آنها بدون ارائه مدرکی در اثبات ادعایشان، خود را خبرنگار معرفی کرده اند.

روزنامه آلمانی بیلد آم زونتاگ روز سه شنبه برای اولین بار فاش کرد این دو خبرنگار از طرف این رورنامه به ایران رفته اند.

والتر میر سردبیر این روزنامه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: “ما بیش از یک ماه است که درباره سرنوشت دو خبرنگار بیلد آم زونتاگ که در ایران بازداشت شده اند، نگران هستیم.” وی از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد و هویت خبرنگاران یاد شده را فاش نکرد.

دولت ایران اعلام کرده است که دو فرد یاد شده پذیرفته اند که به جای ورود استفاده از  روادید خبرنگاری برای ورود به کشور که برای فعالیت قانونی خبرنگاری لازم است، از روادید جهانگردی استفاده کرده اند.

دادستان استان آذربایجان شرقی، جائی که آشتیانی دستگیر شده است، به پرس تی وی، تلویزیون انگلیسی زبان دولتی ایران، گفت رفتار آلمانی ها نشان می دهد آنها به عنوان جاسوس وارد کشور شده اند.

حجت الاسلام مالک اشتر شریفی روز دوشنبه گفت آلمانی ها “قطعاً جاسوس هستند و به پرونده آنها در دادگاه رسیدگی خواهد شد.”

روز سه شنبه به یک دیپلمات سفارت آلمان در ایران اجازه داده شد برای دومین بار از زمان بازداشت دو فرد آلمانی در شهر تبریز با آنها ملاقات کند.

حکم سنگسار علیه آشتیانی فعلاً متوقف شده تا در دیوانعالی کشور مورد بازنگری قرار گیرد، اما وی همچنان با خطر اعدام به شیوه های دیگر روبرو است.

جنجال بر سر این پرونده به یکی از تازه ترین تنش ها در روابط ایران با جامعه بین المللی تبدیل شده است. ایالات متحده، اتحادیه اروپا و گروه های حقوق بشری از ایران خواسته اند حکم اعدام را لغو کند.

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 16 نوامبر