ایران، غرب را تهدید به قطع صدور نفت کرد

نویسنده

» گزارشی از لاتینو پست

ژان پل سالامانکا

رستم قاسمی، وزیر نفت ایران روز سه شنبه اعلام کرد که درصورت تشدید تحریم ها توسط آمریکا و اروپا، ایران همه صادرات نفتی اش را قطع خواهد کرد و این منجر به بالارفتن نفت در بازار جهانی می شود.

تحریم های آمریکا و اروپا برای متوقف کردن برنامه های اتمی ایران صورت گرفته که به گفته کشورهای غربی، برای تولید سلاح اتمی است.

قاسمی در کنفرانس خبری در دوبی گفت: “اگر غرب به تحریم ها ادامه بدهد، ایران صادرت نفتی خود را به جهان، قطع می کند. فقدان نفت ایران در بازار جهانی منجر به بالا رفتن قیمت نفت می شود.”

هفته گذشته، اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی در مورد ایران اعلام کرد که شامل سختگیری بیشتر در حوزه نفت و گاز بود، از جمله ممنوعیت نقل و انتقالات مالی بین ایران و اروپا و ممنوعیت واردات گاز طبیعی.

تهدید قاسمی، آخرین تهدید از سری تهدید های دولت ایران در پاسخ به تحریم ها بود که منجر به بالا رفتن تنش سیاسی در خاورمیانه و بدل به یکی از موضوعات بحث در انتخابات آمریکا شده است.

قاسمی گفت: “طرحی احتیاطی آماده کرده‌ایم تا کشور را بدون هیچ گونه درآمد نفت اداره کنیم. تا الان مشکلات جدی نداشته ‌ایم، اما اگرتحریم ها تشدید شود طرح احتیاطی را اجرا خواهیم کرد.”

وی افزود: “اگر تحریم ها تشدید شود، ما صادرات نفت خود را به جهان متوقف خواهیم کرد. امیدوارم چنین اتفاقی نیافتد زیرا مردم مورد آزار قرار می گیرند. ما دوست نداریم مردم آمریکا و اروپا عذاب بکشند.”

با اینحال برخی گمان می کنند که این آخرین تهدید کمتر قابل باور باشد.

لئو درولاس، مدیر اقتصادی مرکز مطالعات انرژی می گوید: “این ها هیاهویی بیش نیست. این یک لجبازی است. ایران نیازمند صادر کردن نفت اش است. خیلی بیشتر از کشورهایی که نیازمند وارد کردن نفت ایران هستند. آنها بشدت به پول نیاز دارند.”

لاتینو پست، 23 اکتبر