اولویت به مسئله ایران و فلسطین

نویسنده

» گزارش هافینگتون پست از سفر اوباما به اسرائیل

اوباما که هفته آینده به پر تنش ترین منطقه خاورمیانه سفر می کند، هیچ راه حل مشخصی برای مشکلات منطقه ندارد.

هدف او این است تا تلاش کند که مشکلاتی نظیر دستیابی ایران به سلاح اتمی و اختلافات بین اسرائیل و فلسطین را که به نقطه جوش خود رسیده اند، در همین حد حفظ کند.

اوباما روز چهارشنبه وارد اورشلیم می شود و این اولین دیدار او از اسرائیل و دیدارش با ناتنیاهو نخست وزیر اسرائیل است که حالا دیگر قدرت سابق را ندارد و دولتش یک دولت ائتلافی ضعیف است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین قصد دارد با مردم ظنین اسرائیل و مردم عصبانی فلسطین دیدار کند.

آرون داوید میلر، مشاور شش وزیر خارجه آمریکا درباره صلح در خاورمیانه که در حال حاضر در مرکز بین المللی وودرو ویلسون کار می کند، می گوید: “مسئله در حال حاضر، رسیدن به دستآورد های جدید نیست. به نظر من این یک سفر برای ادای دین است.”

در چهار سال اول ریاست جمهوری اوباما کاخ سفید دلیل زیادی برای این سفر نمی دید و به نظر معقول نمی رسید که وی بدون در دست داشتن شانس برای ایجاد صلح بین اسرائیل و فلسطین، به آنجا سفر کند. اما، روابط دو کشور بعد از سفر نکردن اوباما در دور اول به اسرائیل، در روابط دو کشور تاثیر گذاشت و به همین دلیل کاخ سفید در این مورد تجدید نظر کرد.

مقامات آمریکایی که حالا دیگر انتظارات خود را پایین آورده اند از اوباما خواسته اند که با رهبران دو طرف صحبت کند و آنها را به پای میز مذاکره بازگرداند. حیم مالکا، استاد مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی، می گوید: “اوباما در این دیدار تلاش می کند تا دوطرف دست از اقدامات یکجانبه که منجر به خودزنی می شود، دست بردارند.”

این سفر موقعیتی است برای اوباما تا با ناتنیاهو در کشور خودش دیدار کند و می تواند تنش بوجود آمده در روابط این دو نفر را بهبود ببخشد.

بن رودز، مشاور امنیت ملی اوباما، هشدار داده است که با دولت جدید نباید توقع داشت که به یک توافق کامل رسید اما این شروع خوی برای گفتگو هایی است که به رسیدن به نتیجه نهایی منجر خواهد شد.”

مسئله برنامه های اتمی ایران نیز جزو این توافق هاست.

اسرائیل بارها تهدید کرده است که به تاسیسات اتمی ایران که به ساخت بمب اتمی نزدیک می شود، حمله خواهد کرد. آمریکا تلاش کرده است که دیپلماسی و نتیجه دادن تحریم ها فرصت بیشتری بدهد، اگرچه اوباما تاکید می کند که حمله نظامی همچنان گزینه ای مطرح است.

غرب می گوید برنامه های ایران به منظور تولید سلاح اتمی است. ایران همواره گفته است که برنامه های اتمی اش دستیبابی صلح آمیز به انرژی اتمی است.

یک موضوع اختلاف بین دوکشوری که علیه ایران متحد شده اند، زمانبندی دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

ناتنیاهو در سخنرانی اش در سازمان ملل در ماه سپتامبر گفت که ایران تنها شش ماه فرصت می خواهد تا یک بمب اتمی بسازد. اوباما هفته گذشته به تلویزیون اسرائیل گفت که آمریکا گمان می کند ایران تا ساخت سلاح اتمی یک سال فاصله دارد.

مایکل اورن، سفیر اسرائیل در آمریکا، تلاش کرد تا مسئله ایران، سفر اوباما به اسرائیل را با مشکلات مواجه نکند. او روز جمعه گفت که آمریکا و اسرائیل نقاط مشترک زیادی در مورد برنامه های اتمی ایران دارند و به نتایج مشترکی رسیده اند.

سفر اوباما به آمریکا ممکن است بحران های بوجود آمده در آمریکا را کاهش بدهد زیرا عده ای معتقدند که سفر نکردن او به اسرائیل در دور اول ریاست جمهوری اش، نشان از عدم حمایت وی از دولت اسرائیل دارد. نمایندگان جمهوریخواه در دوران تبلیغات ریاست جمهور، بارها از این موضوع انتقاد کردند اگرچه جورج بوش هم تا آخرین سال ریاست جمهوری اش، به اسرائیل سفر نکرده بود.

هافینگتون پست، 16 مارس