تشدید فضای امنیتی در کردستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» گزارش روز از انفجار مهاباد

تنها یک روز پس از درگیری میان افراد مسلح ناشناس و نیروهای امنیتی در سقز، رسانه های دولتی خبر از کشته شدن 12 نفر و زخمی شدن 75 تن دیگر بر اثر انفجار یک بمب در ۵۰ متری جایگاه رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در شهرستان مهاباد دادند. مقامات جمهوری اسلامی بلافاصله “رژیم صهیونیستی” و”دشمنان انقلاب” را عامل این حادثه معرفی کردند، اما بنا به گفته فعالان کرد احتمال اینکه گروه مذهبی”سلفی ها” عامل اصلی حادثه باشند وجود دارد.

همزمان نیروهای سیاسی و احزاب کرد در بیانیه های جداگانه این اقدام را به شدت محکوم کردند. در همین حال روزنامه نگاران کرد در مهاباد در مصاحبه با “روز” خبر از انزجار عمومی مردم مهاباد از این حادثه تروریستی دادند. صلاح خدیو، روزنامه نگار کرد در مصاحبه با روز با “عادی” خواندن وضعیت امنیتی شهر مهاباد، می گوید: “پنج تن از کشته شدگان از کردهای ساکن محله منگور در مهاباد و بقیه از خانواده­ی نیروهای نظامی،انتظامی و امنیتی ساکن در این شهر بوده­اند.”
اجلال قوامی، سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان اما در خصوص عاملین این حادثه به روز می گوید: “به باور ناظران سیاسی و فعالان کرد، این احتمال وجود دارد که عامل این حادثه جریانهای بنیادگرای کشورهای همسایه ایران از جمله گروه مذهبی  سلفی ها باشد.”

روز برای کسب اطلاع بیشتر با نمایندگان شهرهای مهاباد و ارومیه هم تماس گرفت، اما آنها حاضر به ارائه هیچ گونه توضیحی در این زمینه نشدند.

از سوی دیگر محمد شافعی، فعال سیاسی و عضو دفتر سیاسی حزب کومله کردستان نیز در مصاحبه با روز ضمن “منحصر به فرد” و “تروریستی” خواندن این حادثه، آن را “تلاشی دیگر برای خدشه دار کردن مبارزه دمکراسی خواهانه ی کردها در ایران” خواند. آقای شافعی به روز می گوید: “ریشه اصلی این گونه حوادث را باید در سیاست گروه­های افراطی منطقه که حامی اصلی آنها جمهوری اسلامی است جست.”

این مصاحبه ها همراه با گزارش روز از انفجار مهاباد در پی می آید.

12 کشته، 75 زخمی، 1 روز تعطیلی، 3 روز عزای عمومی

روز گذشته، بر اثر انفجار بمبی در ۵۰ متری مراسم رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شهرستان مهاباد، ۱۲ نفر کشته و ۷۵ تن دیگر مجروح شدند. به گفته ی استاندار آذربایجان غربی دو نفر از کشته شدگان از همسران فرماندهان ارشد نظامی شهرستان مهاباد و 11 نفر از آنها زن هستند.

بر اساس گزارش عصر روز چهارشنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی- ایرنا ـ سید حمید حسینی، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آخرین آمار کشته شدگان انفجار در مهاباد را ‪ ۱۲‬تن و مجروحان را ۷۵ نفر اعلام کرد.
ارائه این آمار در حالیست که خبرگزاری فارس،وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی در خبری جداگانه آمار کشته شدگان این حادثه را به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان آذربایجان غربی، 11 نفر و تعداد کل آسیب دیدگان را 93 اعلام کرده است. ساعاتی پیش از اعلام این خبر، فارس، به نقل از منابع آگاه در بیمارستان امام خمینی مهاباد، شمار مجروحین را 58 نفر اعلام کرده بود.

روزنامه نگاران کرد اما خبر کشته شدن 12 نفر را تائید کردند. صلاح خدیو، روزنامه نگار در مهاباد، به روز گفت: “ پنج تن از کشته شدگان از کردهای ساکن محله منگورها در مهاباد و بقیه از خانواده­ی نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی غیر بومی ساکن در این شهر بوده­اند.”

به گفته آقای خدیو، وضعیت شهر در ساعات پایانی روز گذشته عادی بوده و کشته شدگان کرد با حضور نیروهای نظامی و خانواده های آنها به خاک سپرده شدند و اجساد هفت تن دیگر نیز طی مراسمی به زادگاهشان برگردانده شد.

این در حالیست که روز گذشته فارس، به نقل از فرماندار مهاباد اعلام کرده بود: “تشییع جنازه پیکر 10 شهید حادثه تروریستی مهاباد از ساعت 16 و 30 دقیقه در شهرستان مهاباد آغاز شد و هم اکنون به پایان رسیده است.”

تشعیع جنازه کشته شدگان در شرایطی صورت می گیرد که صلاح خدیو، روزنامه نگار کرد می  گوید: “بر خلاف سالهای گذشته که این مراسم در خیابانهای پر تردد شهر برگزار می شد، امسال  در محله منگورها که ساکنان آن عموما از اعضای فعال بسیج و نیروهای امنیتی هستند، برگزار شد.  بنابراین انتخاب این مسیر دقیقا به منظور  کنترل و نظارت امنیتی شدیدتر بر مراسم صورت گرفته و بر همین اساس نیز پوشش امنیتی بیش از سالهای قبل بوده است. با توجه به این شرایط وقوع این حادثه کمی عجیب به نظر می رسد.”

به دنبال این حادثه در مهاباد، از سوی استاندار آذربایجان غربی دراین شهرستان سه روز عزای عمومی اعلام شد. به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی- ایرنا ـ استاندار آذربایجان غربی روز چهارشنبه در آیین تشییع پیکرهای شهدای انفجار تروریستی مهاباد با اعلام عزای عمومی دراین شهر، امروز (پنجشنبه) را در این شهرستان تعطیل عمومی اعلام کرد.
انفجار مهاباد در شرایطی صورت می گیرد که به گفته رسانه های محلی کردستان یک روز قبل از این حادثه در جریان یک درگیری بین نیروهای امنیتی و افراد مسلح ناشناس در سقز دو نفر کشته و چند تن دیگر نیز زخمی شده بودند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روا نیوز، در پی درگیری پنج تن از افراد ناشناس با نیروهای امنیتی در خیابان “استاد شیرازی” شهر سقز، یک نفر از نیروهای امنیتی کشته و چند تن دیگر از پرسنل این نیروها زخمی شدند. این منبع خبری با گذاشتن ویدیویی از حادثه، گزارش داده که در پی این درگیری کودکی چهار ساله بنام “ متین ابراهیمی” فرزند “عطا” بعلت اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

کار کار صهیونیست هاست

اگر چه تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ گروهی مسئولیت انجام این انفجار را به عهده نگرفته بود، اما مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی بلافاصله مسئولیت آن را به گردن “عوامل رژیم صهیونیستی و حامیان آن” در واکنش به “اقتدار دفاعی کشور در هفته دفاع مقدس” و “موفقیت های دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در بزرگترین عرصه بین المللی در نیویورک ” انداخته اند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز چهارشنبه در گفت­گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، اعلام کرد: “این اقدام تروریستی همزمان با حضور تاثیرگذار هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر احمدی نژاد در نیویورک و دیپلماسی عمومی موثر وی در روشن کردن افکار عمومی ملتهای دنیا و دفاع از حقانیت کشورمان بود”.

وی همچنین تصریح کرد: “این اقتدار و توانایی دفاع از کشور برای دشمنان ملت مسلمان ایران، به ویژه رژیم صهیونیستی و حامیانش قابل تحمل نیست به همین سبب با سلسله اقداماتی در جهت تشدید جو روانی سنگین علیه ملت بزرگ ایران با توطئه های مختلفی رو به رو هستیم.”

همزمان، بهرام عزتی، رئیس پلیس راه مهاباد گفت: “بمب‌گذاری مهاباد در راستای مقاصد شوم تروریست‌ها و فقط برای انتقام‌گیری از مردم صورت گرفت.”

در همین ارتباط وحید جلال‌زاده، استاندار آذربایجان غربی، هشدار داد: “دشمن بداند که مردم همیشه آگاه و هوشیار بوده و فریب توطئه‌های آنان را نخواهند خورد و جواب این عمل ددمنشانه آنان را با حضور در صحنه‌های مختلف خواهند داد.”

جلال‌زاده تاکید کرد: “دشمن به این یقین رسیده است که مردم از آرمان‌های انقلاب و نظام دست برنمی‌دارند و به همین خاطر قصد دارد با چنین اعمال وحشیانه‌ای از مردم انتقام بگیرد.”

واکنش مقامات حکومتی به این حادثه و انتساب آن به “تروریست ها”،  “دشمنان” و “صهیونیست ها” در شرایطی صورت می گیرد که فعالان حقوق بشر کرد احتمال می دهند این اقدام از سوی گروه های بنیادگرای منطقه صورت گرفته باشد.

اجلال قوامی، سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، در مصاحبه با روز می  گوید: “ به باور ناظران سیاسی و فعالان کرد، این احتمال وجود دارد که عامل این حادثه جریانهای بنیادگرای کشورهای همسایه ایران از جمله گروه مذهبی  سلفی ها باشد.”

به گفته ی آقای قوامی تیم های تشکیلاتی جریان سلفی ها در سالهای گذشته مسئولیت مستقیم بسیاری از حرکت های تروریستی در کردستان را به عهده گرفته اند.

صلاح خدیو، روزنامه نگار ساکن مهاباد اما با تاکید بر اینکه هویت عاملان این حادثه مشخص نیست به روز می گوید: “علیرغم اینکه کردستان در سالهای اول انقلاب محل نزاع های خیابانی بوده، اما هیچگاه این منطقه شاهد حوادثی از این دست نبوده است.”

وی تاکید می کند در طول سی و یک سال گذشته تنها دو مورد انفجار در مهاباد به وقوع پیوسته است:“یکی مربوط به سال 59 که بدون تلفات بود و دیگری مربوط به 13 آبان سال 1366 که  تنها دو کشته برجای گذاشت.”

همزمان محمد شافعی، فعال سیاسی کرد و عضو دفتر سیاسی حزب کومله کردستان، با تاکید بر اینکه این حادثه “منحصر به فردترین حادثه سی سال گذشته بوده است” به روز می گوید: “در طول سی سال گذشته حتی افراطی ترین گروه های کرد در کردستان اقدام به حملات تروریستی کور نکرده اند. در برخی از برهه ها احزاب کرد در مقابل حملات جمهوری اسلامی به کردستان دست به مبارزه مسلحانه زدند، اما حتی در بدترین حالات ما شاهد چنین حوادثی نبوده ایم.”

تروریسم و نظامی گری محکوم است

همزمان با واکنش مقامات حکومتی به حادثه تروریستی روز گذشته مهاباد، احزاب سیاسی عمده و برخی از نهاد های حقوق بشری کردستان طی بیانیه­هایی جداگانه، ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی آن را تلاشی برای خدشه دار کردن جنبش مبارزاتی کردها و تشدید فضای امنیتی در مناطق کرد نشین تلقی کردند.

حزب دمکرات کردستان ایران، در بیانیه ی خود نوشته است: “این عمل زشت و قبیح را که مردم عادی را هدف گرفته است و شماری زن و بچه را به کام مرگ فرستاده است شدیدا محکوم می نماید و تاسف وتألم خود را از این رویداد اعلام می دارد.در همانحال به خانواده های قربانیان مردم عادی تسلیت گفته و خود را در اندوه از دست دادن عزیزانشان سهیم میداند.”

حزب کومله کردستان هم در بیانیه جدا گانه، اعلام کرد: “ اقدام تروریستی بمبگذاری و انفجار آن در میان مردم مدنی توسط هر گروه و دسته ای که باشد را به شدت محکوم است.”

در اطلاعیه این حزب همچنین آمده است: “بعید نیست که مسئول انجام این اقدام تروریستی، خود سران امنیتی رژیم در کردستان باشند. جنبش رهایی بخش کردستان و احزاب سیاسی آن در طول بیش از سی سال مبارزه ی آزادیخواهانه ی خود علیه رژیم جمهوری اسلامی، سنتاً با انجام عملیات انتحاری و بمبگذاری بیگانه بوده و اینگونه اقدامات را مذموم و محکوم نموده اند.”
شورای رهبری حزب حیات آزاد کردستان- پژاک-  هم طی بیانیه ای حمله تروریستی امروز مهاباد را محکوم کرد. پژاک اعلام کرد که این بمب گذاری مطلقا از سوی نیروها آنها صورت نگرفته و آنرا «پرواکسیون حکومتی »خواند. پژاک همچنین درگیری صورت گرفته در سقز را که چند روز پیش اتفاق افتادو منجر به کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان شد، محکوم کرده است.  

اجلال قوامی، سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان نیز در مصاحبه با روز گفت: “از همان ابتدا که ما خبر را از طریق خبرگزاری های داخلی ایران شنیدیم، بعد از پیگیری های مکرر سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، مبنی بر تلفات بالای کشته شدگان و مجروحین این حادثه، بلافاصله  شورای عالی دفاع از حقوق بشر کردستان تشکیل جلسه داد و در این جلسه با انتشار بیانیه­ای در محکومیت این حادثه تروریستی موافقت گردید و طی ساعات آینده بیانیه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در نفی و محکوم نمودن اقدامات تروریستی انتشار می یابد.”

در این بخشی از این بیانیه که صورت اختصاصی در اختیار روز قرار گرفته، آمده است: “ سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ضمن اظهار همدردی با بازماندگان حادثه تروریستی در مهاباد، این گونه اقدامات را ناشی از تعصب و جهل آمران و عاملان آن می داند و از مسولان قضائی، امنیتی فعالان مدنی و حقوق بشری انتظار می رود با درک و شناخت درست از پدیده ترور و تروریسم نسبت به ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار این پدیده شوم، غور بیشتری صورت گیرد.”

سخنگوی این سازمان حقوق بشری در ادامه به روز می گوید: “در حقیقت مردم کرد و حتی جریان های سیاسی که در کردستان فعالیت دارند با اینگونه فعالیتهای تروریستی در کردستان بیگانه هستند. کردها همیشه آنچه را برای احقاق حقوق و مطالبات خود انتخاب کرده یک کانال مدنی و مسالمت آمیز بوده و هیچگاه به حرکات کور تروریستی که منجر به سلب حق حیات شهروندان بی گناه شود متوسل نشده است.”

محمد شافعی هم در پایان مصاحبه اش با روز این حادثه را بی ارتباط به همگرایی متقابل کردها و جنبش سبز نمی داند. او می گوید: “در طول سال گذشته و پس از آغاز جنبش سبز نوعی همگرایی بین نیروهای کرد و افکار عمومی و دیگر گروه های سیاسی در ایران ایجاد و در این زمینه تفاهم هایی نیز حاصل شد. تفاهمی که به طور قطع برخلاف سیاست های جمهوری اسلامی است. آنها در طول سی سال گذشته سعی کرده اند تصوری دروغین و کاذب از مبارزه کردها به افکار عمومی ارائه دهند، اما موقعی که می بینند این تصویر به مرور زمان و با تلاش متقابل گروه های دمکراسی خواه در کردستان و دیگر جاهای ایران بازسازی شده است، چاره ای جز توسل به اقدام های اینچنینی برای برگرداندن همان تصویر قبلی از مبارزه کردها در ایران ندارند.”