تازه چه خبر

نویسنده
پیام رهنما

جای طفره رفتن به وظیفه خود عمل کنید…

تنها چند ساعت پس از برگزاری این جشن بود که خبرگزاری های وابسته به دولت کودتای ایران با درج گزارش و اخبار این مراسم برای چندمین بار به مسئولین نظام هشدار دادند و با مانورهای بزرگ تبلیغاتی خبر وقوع “حرکت خزنده براندازی در سینمای ایران” رامنعکس کردند. کیهان نوشت: آرزو می کنیم جریان مشکوک خزنده در پیکره خانه سینما، با همت خود اهالی سینما، بساط خود را از خانه ای که باید مبتنی بر منافع صنفی و حرمت به هویت ملی باشد، برچیند. گزارش کیهان درادامه می افزاید:“چهاردهمین جشن خانه سینما در حالی به کار خود پایان داد که این کانون صنفی به جایگاه محفلی برای عقده گشایی سیاسی و حمایت از مخالفان نظام و تقدیر از پیاده نظام شناخته شده آمریکا و اسرائیل سقوط کرد. نگارنده این گزارش دربازتاب سخنان اصغر فرهادی، کارگردان برتر سینمای ایران با فیلم “درباره الی” می نویسد: در این جشن برخی حاضران سخنانی مشابه نظرات شبکه های ماهواره ای بیگانه بر زبان آوردند. یکی از حاضران از نبودن هنرمندان ضدانقلاب فراری در این جشن انتقاد کرد و آرزو نمود تا وضعیت کشور هرچه سریع تر تغییر کند! فرهادی پس از دریافت جایزه کارگردانی خطاب به حاضرین گفت: “امیدوارم شرایط مملکت به گونه ای رقم خورد که امثال گلشیفته فراهانی بتوانند دوباره جلوی دوربین کارگردانان ایرانی قرار گیرند، امیدوارم که بهرام بیضایی برگردد. امیدوارم که جعفر پناهی وامیر نادری  هم بتوانند در ایران، درکشور خود، درخاک خود فیلم بسازند.از صمیم قلب آرزو می کنم که در سال های آینده مجبور نباشیم اعلام کنیم که ما عضوی از خانه سینما هستیم و به زودی وضع، بهترین وضع باشد.”

 

آن سوتر، خبرنامه دانشجویی ایران درعکس العمل تند خود نسبت به گفته های فرهادی می نویسد:” آغوش گشاده خانه سینما برای دعوت و حمایت از امیر نادری که تنها 2 سال بعد از انقلاب و در زمان وزارت ارشاد خاتمی ایران را به مقصد آمریکا ترک کرده است و دعا برای بازگشت وی که حتی در سالهای گذشته و در دوران هشت ساله اصلاحات نیز دعوت هم مسلکان خود را برای بازگشت به ایران نپذیرفته است و نیز دعوت و حمایت از محسن مخملباف که پانزده سال در آمریکا مقیم بوده و بی پروا در رسانه های آمریکایی ضد انقلاب علیه نظام سخن گفته و نقش عمده ای در هدایت جریان برانداز در ایام انتخابات در ایران داشته است؛ کنش هایی است که این محفل سیاسی سعی کرده است آشکارا در دستور کار جشن خود تدارک ببیند.”

درادامه اعتراضات سینمایی های ایران درجشن خانه ی سینما نسبت به وضعیت حاکم بر کشور، رخشان بنی اعتماد و باران کوثری با روسری و مچ بندهای سبز رنگ به صحنه آمدند و به ایراد سخنرانی پرداختند.بنی اعتماد که از کارگردانان مهم دهه های اخیر سینمای ایران است روند فعالیت های فرهنگی وهنری را درجامعه امروز به باد انتقاد گرفت و گفت:ما عضوخانه خود، خانه سینما هستیم.بیایید همه برای سربلندی سینما وایران دعا کنیم تا هرچه زودترروند پرسرعت  فرآیند دفع نخبگان دراین مملکت پایان پذیرد. باران کوثری هم با مچ بند سبز رنگ خود برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن به صحنه آمد.

 

 

درهمین حال خبرنامه دانشجویی وابسته به دولت ایران می نویسد: خانه سینما در جشن خود، یادآوری جریان به اصطلاح سبز را در دستور کار داشت و این نقش را باران کوثری با حضور با مچ بند سبز روی صحنه تکمیل کرد.

پخش کلیپی از ملیحه نظری درادامه برنامه هم موج اعتراضات هنرمندان درسالن را به یکباره دوچندان نمود. ملیحه نظری، بازیگر سینما، تنها به دلیل پرداخت نکردن هزینه بیمارستان میلاد، بعد از سکته مغزی و با بدنی از کار افتاده، پیچیده شده در لای پتوی بیمارستان، سرم در دست کنار خیابان رها شد.
درهمین راستا عسگرپور، رییس خانه سینما به صحنه آمد و با خشم خطاب به مدیران حکومتی گفت: این برنامه نه از طرف” voa” نه از طرف “بی.بی.سی” و نه از جانب “سیا” طراحی شده، کمی دقت کنید، قیافه ما هم به براندازها نمی‌خورد، به جای طفره رفتن به وظیفه خود عمل کنید.

امیرشهاب رضویان هم درادامه مراسم ازنفوذ دشمن به سینما برای تخریب فرهنگ ایرانی سخن به میان آورد. در ادامه پخش تصاویر مسعود ده نمکی و محمدرضا شریفی نیا  با طعنه های حاضرین همراه شد. سایت رجاء نیوز هم درمحکوم کردن این کلیپ و به دفاع از این دو فرد یادداشتی را منتشر می کرد: “ مجریان برنامه با پخش تصویر مسعود ده نمکی کارگردان پرفروش ترین فیلم سینمایی ایران و محمدرضا شریفی‌نیا، این دسته از هنرمندان را دشمنانی دانستند که در سینما نفوذ کرده اند! و حاضران در اقدامی هماهنگ، هنرمندان جبهه انقلاب را هو کردند.”

اما مهم ترین خبر برپایی این جشن، نامزد شدن گلشیفته فراهانی به عنوان بهترین بازیگر زن سینمای ایران بود. خبری که برای مدیران مسئول مطبوعات حامی وزارت ارشاد چندان خوش آیند نبود. روزنامه کیهان که در سال های پس از خروج این بازیگر زن ایرانی از ایران و پیوستن وی به سینمای هالیوود بارها وی را محکوم به خیانت نموده است بار دیگر حملات تند خود را به بهانه جشن سینمای ایران ادامه می دهد و می نویسد:” مهم ترین بخش اعلام آرای داوران جشن سینما انتخاب یک زن بازیگر ضدایران و ایرانی به عنوان نامزد بهترین بازیگر زن است. این زن، سینمای ایران را به امید حضور حرفه ای در هالیوود ترک نمود و در نخستین حضور هالیوودی خود، در فیلمی بازی کرد که به گونه ای در راستای سینمای صهیونیستی معنا می شود. وی در گفت وگوهای رسانه ای و نیز محافل به اصطلاح فرهنگی با ظاهری که در شان یک زن ایرانی نیست، آشکار شده و می شود. او در صحبتهای خود با رسانه ها و جمع های غیررسانه ای، گاه موضع گیری های غیرعلمی شبه سیاسی می کند و به روشنی علیه ایران و مقدسات دینی سخن می گوید.”

انتقادهای گسترده هنرمندان از وضعیت صنفی و “امنیت شغلی” حرفه ای سینما، تنها در حد کلام باقی نماند  در ادامه این اعتراض ها درقالب میان برنامه ای نمایشی و توسط مهران رجبی، بازیگر، در پلاکاردی به حاضران نشان داده شد. رجبی که در بخش های مختلف نمایشی به عنوان بازیگر و هربار با ظاهری متفاوت بروی صحنه می رفت، با برافراشتن پلاکاردی که بروی آن جزئیات بخشی از قانون برنامه چهارم توسعه نوشته شده بود، نارضایتی از روند رسیدگی به بیمه هنرمندان و پدیدآورندگان آثار هنری را یادآوری کرد.

گفتنی است اجرای مراسم بر عهده فرهاد آئیش و مائده طهماسبی بود.