مساله با حضور ایران و حزب‌الله در سوریه

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از شرایط مذاکرات ژنو

جان کری وزیر خارجه آمریکا با حمایت کاخ سفید خواستار برگزاری کنفرانس بین‌المللی در ماه ژوئن در ژنو شده تا نمایندگان دولت سوریه را با مخالفان بر سر میز مذاکره بنشاند.

این کنفرانس با هدف واگذاری قدرت به دولت انتقالی در صورت کناره‌گیری بشار اسد و پایان بخشیدن به جنگی داخلی صورت می گیرد در حالی  که تا کنون جان بیش از 80 هزار نفر را گرفته است.

به گزارش منابع غربی حمایت‌های ایران و حزب‌الله در ماه‌های اخیر، آقای اسد را به این باور رسانده که می‌تواند در قدرت باقی بماند و کنترل ارتش یا حداقل باریکه‌ استراتژیکی از کشور را در دست نگه دارد.

با کمک‌هایی  که آمریکا و متحدانش به مخالفان کرده‌اند بعید به نظر می رسد بشار اسد مجبور شود  به از راه حل سیاسی پیروی کند. اختلاف میان مخالفان سوری نیز، که باری دیگر به دنبال یک رهبر سیاسی می‌گردند، بر آسودگی خیال رئیس‌جمهور می‌افزاید.

ژنرال سلیم هدریس، رئیس فرماندهی نظامی مخالفان روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت، او آنقدر درگیر جنگ خونین در قصیر بوده است که وقت فکر کردن به شرکت در جلسه ژنو را نداشته است.

وی با اشاره به نقش سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و جان کری در سازماندهی این نشست گفت: “بگذارید رژیم، ایران و لاوروف به جلسه بروند.”

مساله مهم این است که مشخص نیست اگر آمریکا و متحدانش جایگزینی برای اسد نداشته باشند این نشست چه نتیجه ملموسی می تواند داشته باشد.

یکی از مقامات عالیرتبه وزارت خارجه آمریکا گفته مهم است بتوانیم محاسبات بشار اسد را برای رسیدن به یک توافق سیاسی تغییر دهیم.

قرار بود جان کری برای بررسی وضعیت سوریه با اعضای مخالفان سوریه و وزرای خارجه در اردن دیدار کند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته: “نقش ایران و حزب‌الله در ماه‌های اخیر رشد زیادی داشته است.”

تعداد محموله‌های سلاح ایران پس از فشار جان کری به نوری المالکی نخست وزیر عراق برای بازرسی پروازهای ایران کاهش یافته است. اما پس از وقفه‌ای کوتاه پروازها دوباره از سر گرفته شد. اوایل ماه مه اسرائیل حمله‌ای هوایی انجام داد و یک انبار مملو از موشک‌های زمین به زمین ساخت ایران را در فرودگاه بین‌المللی دمشق نابود کرد. اسرائیل بیم آن داشت که مقصد این موشکها حزب‌الله لبنان باشد.

پس از این واقعه پرواز‌ها وقفه کوتاهی داشتند اما به گفته یک مقام آگاه آمریکا از 11 مه دوباره از سر گرفته شده‌اند.

مخالفان سوری به آمریکا گفته‌اند که ایرانی‌ها در درگیری‌های قصیر به حزب‌الله پیوسته‌اند اما مقامات آمریکا می‌گویند به طور مستقل نمی‌توانند این ادعاها را مورد تایید قرار دهند.

منابع اطلاعاتی آمریکا گزارش داده‌اند که حدود 200 عضو نیروی قدس ایران در سوریه هستند. مقامات آمریکایی می‌گویند اخیرا قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس دستور کمک به بشار اسد را داده است. پس از کشته شدن سرتیپ حسن شاطری، یکی از افسران نیروی قدس در ایست بازرسی شورشیان، نقش ایران در سوریه کمی علنی‌تر شد.

آقای لاوروف گفته است، حضور ایران به دلیل تاثیر این کشور در وضعیت سوریه در این کنفرانس ضروری است. اما مقام آمریکایی نقش ایران را “مخرب” توصیف کرده و گفته که نیازی به حضور این کشور نیست.

در آمریکا بحث بر سر افزایش کمک به مخالفان جریان دارد. سناتور باب کورکر گفته است: “فکر می‌کنم همه ما خطرات افزایش کمک را می‌دانیم. اما همچنین می‌دانیم اگر موازنه را در آنجا تغییر ندهیم و گروه‌های معتدل اقبال موفقیت در روزهای بعد از اسد را نداشته باشند، فکر می‌کنم بعدا پشیمان شویم.”

 

منبع: نیویورک تایمز - 24 مه