مراقبت از آسمان و زمین، برای تمیزترین انتخابات

نویسنده
نازنین کامدار

» فرماندهان از آمادگی ۲۸ لشکر مسلح و آماده باش بسیج و حزب الله می گویند

با وجود آنکه رد صلاحیت دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری منجر به از بین رفتن تحرک انتخاباتی شهروندان شده و موجی از نومیدی و حیرت را در عرصه عمومی به بار آورده است، دستگاه های امنیتی مدام از “پروژه اغتشاش” دم می زنند و بر حجم تهدیدهای خود علیه شهروندان، رسانه های مستقل و فعالان سیاسی داخل که با کنار رفتن علی اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشائی عملا حاضر به فعالیت انتخاباتی نیستند، می افزایند.

در تازه ترین تهدیدها و  اعمال محدودیت ها، محسن کاظمینی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران که  اصلی ترین نقش را در سرکوب اعتراضات سال 88 و89  برعهده داشته، از “یگان شناسایی هوایی” برای رهگیری کسانی که وی “فتنه گر” نامیده، خبر داده و به گزارش خبرگزاری امنیتی فارس در جمع عوامل بسیج گفته است: “سپاه محمد رسول‌الله متشکل از لشکر 27 و لشکر 10 و منطقه مقاومت بسیج، دارای 23 ناحیه محلات و اقشاری است و تاکنون 50 هزار حلقه صالحین در محلات تشکیل شده است. سپاه تهران بزرگ با تشکیل مؤسسات فرهنگی، نقش بسزایی در عرصه فرهنگی تهران نیز دارد. همچنین در عرصه دفاعی، این سپاه با 24 گردان امام حسین و 4 گردان رزمی، لشکری بسیار آماده برای دفاع از انقلاب است”.

او افزوده است: “در حوزه امنیتی نیز دو تیپ حضرت زهرا و آل محمد و 4 یگان امنیتی ولی عصر، امام حسن مجتبی، امام هادی و امام رضا آمادگی‌های خوبی در حوزه امنیتی دارند. همچنین یگانی برای امداد و نجات و انتقال برای گردان‌های عاشورا و الزهرا تشکیل خواهد شد”.

وی می گوید: “امروز از اشراف اطلاعاتی بسیار خوبی در سطح تهران در حوزه‌های فرهنگی، ‌اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی برخورداریم و آمادگی لازم را در همه این عرصه‌ها داریم. ما هم اکنون با یک یگان شناسایی هوایی فتنه گران را از آسمان رصد می کنیم و همه تحرکات ضد انقلاب را زیر نظر داریم”.

گفتنی ست این اظهارات فرمانده قرارگاه سرکوب تهران بزرگ در نوع خود بی سابقه ارزیابی شده چرا که تا پیش از این و حتی در زمان اعتراض های خرداد  88 نیز سپاه حاضر نشد  میزان نیرویی ر ا که برای سرکوب معترضان به کار گرفت، اعلام کند. علاوه بر سپاه، نیروی انتظامی نیز تهدید های جدیدی را متوجه آنهایی کرده است که “فتنه گر” می داند.

بنا به گزارش خبر آنلاین، اسماعیل احمدی مقدم دیروز در اقدامی بی سابقه در جمع نیروهای لباس شخصی “انصار حزب الله” سخنرانی کرده و گفته است: “در مورد واکنش نیروی انتظامی در برابر تجمعاتی مانند تجمعات حوادث سال 88 که پیش‌بینی‌ها بر این است که چنین حادثه‌های رخ نمی‌دهد باید اعلام کنم که این گونه لشکرکشی‌ها کار درستی نیست باعث تنش و زحمت برای مردم می‌شود و برای نیروی انتظامی فرقی نمی‌کند که این تجمعات خودجوش باشد یا اینکه براساس فراخوان یک سایت افراد در این مقوله تجمع کنند و پیشنهاد می‌دهیم که نامزدها به جای این تجمعات از ظرفیت‌های تبلیغاتی قانونی خود استفاده کنند”.

او افزوده است: “البته ستاد یکی از نامزدهای رد صلاحیت شده هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و این از نظر نیروی انتظامی ممنوع است. البته ستادی  حق فعالیت ندارد  و اگر چنین رفتارهای علنی شود حتماً برخورد خواهد شد و تاکنون مشکلی در این زمینه وجود نداشته است و اگر این فعالیت‌ها در محافل دربسته باشد به ما مربوط نمی‌شود. به هر حال برخی صحبت‌ها پس از ردصلاحیت برخی نامزدها برای امیدوار نگه داشتن طرفدارانشان است که این امر کار صحیحی نیست زیرا وقتی شورای نگهبان صلاحیت را اعلام می‌کند دیگر نباید به سمت رهبری این مباحث را سوق دهیم زیرا رهبری نیز عنوان کرده است که در این مقولات دخالت نمی‌کند و نهادهای مرتبط مسئول برنامه‌های انتخابات هستند”.

احمدی مقدم می گوید: “میزان آمادگی نیروی انتظامی پس از فتنه 88  براساس  سیاست پیش بینی حداکثری برای احتمال حداقلی تنظیم می شود . براین اساس ناجا با قدرت تمام آمادگی  مهار هرگونه حاشیه سازی از سوی هر یک از جناحهای سیاسی و اشخاص را خواهد داشت”.

بر اساس توضیح وی منظور از حاشیه سازی  اردو کشی خیابانی طرفداران یک نامزد تایید صلاحیت شده تا اغتشاشات هواداران یک نامزد رد صلاحیت است.

نفر اول پلیس با تکرار شعارهای پیشین که در چند ماه گذشته برای ارعاب مردم از زبان مقامات مختلف بیان شده است بدون آن که منبع خبر خود را ذکر کند “تلاش غرب از تیر ماه سال گذشته براین بود تا جریان اعتراضات سیاسی را که در سال 88 از شمال به جنوب تهران جریان داشت با اعمال فشار های اقتصادی تغییر ماهیت داده و آن را تبدیل به سونامی غیر قابل مهار شامل اقشار ضعیف جامعه نماید.”

سردار احمدی مقدم بدون اشاره به فشارها و حبس ها و محدودیت هائی که برای  در سال گذشته بر اصناف و گروه های مختلف وارد آمده ادعا کرده که  “با وجود  فشارهای شدید اقتصادی، اعتراض کارگران و قشرهای محروم  38 درصد کمتر شده است”.

وی بدون نام بردن از جوانان، دانشجویان و زنان، نتیجه گرفته: “خاستگاه  تحرکات ضد امنیتی احتمالی جدید کماکان همان اقشار سال 1388 خواهند بود که تمهیدات کافی برای مهار سریع هر گونه اغتشاش  از سوی نیروی انتظامی در نظر گرفته شده و هماهنگی های لازم با نهادهای اطلاعاتی ، سپاه و بسیج انجام شده. ضمنا سیطره ناجا بر تمام فضاهای مجازی و اطلاع رسانی قابل مقایسه با سال 88 نیست. طرح جمع آوری دیش های گیرنده ماهواره در همین راستاست.

با همه این ها و با وجود همه امکانات سرکوب که فرمانده ناجا بدان ها اشاره کرده، بدون هیچ نوع پرده پوشی اقرار کرده که  از نیروهای لباس شخصی انصارحزب الله نیز خواسته است که آماده کمک به نیروهای امنیتی در موقع لزوم باشند.

علاوه بر تهدیدهای سپاه و نیروی انتظامی، روز گذشته کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی نیز به تعریف “مصادیق مجرمیت” در پیامک ها و ایمیل های مردم پرداخت و به صراحت اعلام داشت پیامک های شهروندان خوانده می شود و اگر در آنها دعوت به تجمع صورت گیرد، با صاحب خط تلفن برخورد خواهد شد.

محمدرضا آقامیری برای باور پذیرکردن تهدیدهای خود به روش های کنترل هم اشاره کرده و گفته در صورت لزوم “وقتی دعوت ها از یک مبدا با کاراکترهای یکسان به صورت فراوان صورت گیرد، رباتهای هوشمند، نسبت به ارسال پیامکهای جمعی حساسیت نشان داده و ملاحظات مدنظر را درنظر گرفته و اگر محتوای مجرمانه داشته باشد از ارسال آن جلوگیری خواهد شد”.

وی اطمینان داده دعوت های تجمع  کمتر از طریق شبکه های اجتماعی صورت نمی گیرد چون مبدا آن دعوت ها شناخته است و اگر دعوتی صورت گیرد مصداق بارز جرم محسوب می‌شود”.

بنابه گزارش سایت فرارو، تهدیدها و تدابیر امنیتی به گشت شناسایی هوایی و کنترل پیامک و ایمیل محدود نشده و مدیرعامل شرکت مخابرات اعلام کرده است که در صورت صدور “دستور امنیتی” اینترنت نیز قطع خواهد شد.

وی گفته است: “بر اساس قوانین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قطعی‌های اینترنت مشترکان حدود تعیین شده‌ای دارد که درصورت تجاوز از این حدود شرکت ارائه‌کننده خدمات با جریمه‌هایی مواجه می‌شود اما گاه برای قطعی‌های بلندمدت اینترنت جریمه‌ای وجود ندارد. آخرین دستور العمل ما به زمانی مربوط می‌شود که قطعی اینترنت ناشی از صدور احکام قضایی و یا امنیتی کشور باشد که در این حالت نیز مدت زمان قطعی از شارژ ماهانه کسر خواهد شد و البته اگر این دستور صادر شود، اپراتورها ناچار به اجرای آن هستند”.

در همین حال، معاون وزیر علوم نیز از عدم صدور مجوز فعالیت به تشکل های دانشجویی خبر داده است و گفته  بعید می دانم با توجه به برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه ها فرصت اعطای مجوز  به تشکل های سیاسی وجود داشته باشند و هم اکنون هم به اندازه کافی تشکلهای دانشجویی فعال هستند و نشست های انتخاباتی برگزار می کنند”.

در همین حال سایت آفتاب نیز در خبری از”اتمام حجت” صدا و سیما با مجریان برنامه های تلویزیونی خبر داده و اعلام کرده است که رئیس سازمان صدا و سیما، ضوابطی خاص را برای تعیین تخلف آنها ابلاغ کرده است. این سایت خبرداده که در این ابلاغیه، تحریک معترضان از مصادیق اقدام علیه امنیت ملی تلقی شده است.

براساس این گزارش، در حالی که روز گذشته مسئولان امنیتی و انتظامی از پروژه های سرکوب خود خبر داده اند و وضعیت دانشگاه ها و اینترنت هم با محدودیت های بیشتری مواجه شده، در سطح شهر تهران نیز شرایطی مشابه حکومت نظامی برقرارشده است.

به گفته شاهدان عینی از تهران، گشت های متعدد پلیس و ماشین های ضد شورش در سطح شهر جولان می دهند، نیروهای پیاده پلیس در تمامی میادین مستقر شده اند، موتورهای تکاوری نیروی انتظامی که یادآور روزهای سرکوب اعتراضات سال 88 هستند در خیابان ها جا داده شده اند، هلیکوپتر های سپاه متظاهرانه بر فراز شهر گشت می زنند و هر شامگاه معابر اصلی با ایست بازرسی مسدود می شوند. شرایطی که تهران را به یک پادگان تبدیل کرده است.

این تدابیر شدید امنیتی در حالیست که تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر اعتراض اجتماعی نسبت به رد صلاحیت کاندید مورد نظر اکثریت شهروندان گزارش نشده و حتی این حجم از نیروهای سپاهی و پلیس با تعجب مردم همراه بوده است.

و این همه در حالی صورت می گیرد که صدا و سیما و رسانه های نزدیک به حکومت و ارگان واحدهای امینتی و نظامی مدام ادعا می کنند که انتخابات ایران آرام ترین و بی مساله ترین و “تمیزترین” انتخابات در منطقه است.

کیهان در اولین روز هفته در سرمقاله خود انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را  در سطح منطقه از نظر فرم برگزاری و نسبت دقیق آن با توده‌های مردم- و غیر حزبی بودن- و از نظر نظم انتخاباتی- برگزاری در وقت خود- و از نظر میزان مشارکت بی‌بدیل دانسته و برای اثبات مدعای خود از انتخابات در ترکیه و پاکستان هممرزهای ایران یاد کرده که از نظر سابقه انتخاباتی  32 و 55 سال از ایران بیشتر  ولی باز این  در جمهوری اسلامی است که انتخابات موضوعیت پیدا کرده و دمکراتیک‌ برگزار می‌شود.

این روزنامه  پیش بینی کرده که انتخابات ریاست جمهوری در ایران  در فضایی امن و با رای بالای مردم برگزار شود به طور قطع یک سنجه قوی در ارزیابی شکست برنامه‌های ضد ایرانی غرب هم به حساب می‌آید چرا که وقتی بعد از چندین سال تحریم فشرده و تهدید فزاینده، ملت ایران با رای بالا انتخابات ریاست جمهوری را به نتیجه رسانده و فردی را با رای قاطع در این جایگاه بنشانند، نشان می‌دهد که تحریم‌ها به هیچ وجه توده‌های مردم و نیز مسئولان و نخبگان  را در ادامه راه خود دچار تردید نکرده است.