رهبر از قیام داخلی می ترسد

نویسنده

» تحلیل دی سایت از درگیری روسای قوا

چند روز پیش درگیری لفظی شدیدی بین محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی، رییس مجلس جمهوری اسلامی، در صحن مجلس اتفاق افتاد که در نوع خود بی سابقه بود. به نظر می رسد شرایط انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن حتی بدون حضور اصلاح طلبان بسیار تنش آمیز باشد.

نمایندگان مجلس ایران به اینگونه جنجال ها عادت دارند، ولی هیچ یک از آنها تجربه چنین حالتی را نداشت. علی لاریجانی خطاب به محمود احمدی نژاد گفت: “اقای رییس جمهور، شما اصول اخلاقی را رعایت نکردید.” او قبل از اینکه میکروفن احمدی نژاد را خاموش کند، صریحاً از “شیوه مافیایی” احمدی نژاد سخن گفت.

این رویارویی به مدت چند دقیقه با همهمه شدید ۲۹۰ نماینده مجلس همراه بود و این درحالی بود که جلسه مجلس به طور مستقیم از رادیو پخش می شد و بالاخره احمدی نژاد با خشم بسیار سالن را ترک کرد. تنها دلیلی که این دو خروس جنگی به جان یکدیگر نیفتادند، گوشزد چند هفته پیش علی خامنه ای دایر بر کنار گذاشتن اختلافات بود.

چهار ماه قبل از برگزاری انتخابات ۱۴ ژوئن، جنگ قدرت در محافل سیاسی جمهوری اسلامی به شدت بالا گرفته و به یک نبرد علنی تبدیل شده است. اردوگاه محافظه کاران به شدت نگران و تندمزاج شده و چنددستگی شدیدی میان آنها دیده می شود و این درحالی است که اردوگاه اصلاح طلبان نیز از صحنه سیاست کنار گذاشته شده. دو رهبر جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از دو سال پیش تاکنون همچنان در حصر خانگی بسر می برند و به طور کامل از رویدادهای سیاسی کشور دور نگاه داشته شده اند. اخیراً دو دختر موسوی و یکی از پسران کروبی به دادستانی احضار شده بودند و مأموران اطلاعات نیز خانه های آنها را مورد تفتیش قرار دادند. همچنین موجی از دستگیری ها علیه ده ها روزنامه نگار به اتهام تماس با کشورهای خارجی آغاز شده.

 

رهبر از قیام مردم می هراسد

تحریم های بین المللی نیز به نوبه خود مشکلات بسیاری را برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده اند: ایران نمی تواند نفت خود را بفروشد؛ کارخانه ها به اجبار تعطیل می شوند و ارزش واحد پولی این کشور تا حد قابل توجهی کاهش یافته. نرخ بیکاری در ایران تا بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته و حتی فرمانده سپاه پاسداران اخیراً نسبت به آغاز شورش ها از شهرهای کوچک و روستاها هشدار داده است. به نظر می رسد که سران جمهوری اسلامی قاطعانه تصمیم گرفته اند از حضور نامزدهای اصلاح طلبان در انتخابات و ایجاد امید برای نسل جوان جلوگیری بعمل آورند.

اکنون شخصیت های تندرو در اردوگاه محافظه کاران نبرد را علیه یکدیگر آغاز کرده اند. به عنوان مثال علی لاریجانی هفته گذشته در شهر قم قصد سخنرانی داشت، ولی گروهی از افراد حاضر در محل سخنرانی به سوی او کفش و مهر پرتاب کردند.

 

طعنه احمدی نژاد به برگزاری انتخابات سالم

احمدی نژاد در زمان سخنرانی اش در مجلس ناگهان ضبط صوتی را خارج کرد و آن را از میکروفن مجلس پخش نمود. صدا مربوط به جلسه دادستان سابق تهران سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی، برادر رییس مجلس بود. مرتضوی درحال حاضر ریاست سازمان تأمین اجتماعی را برعهده دارد. او به دلیل نقش اش در مرگ سه تن از معترضان انتخابات ۲۰۰۹ در زندان بدنام کهریزک، پرونده قضایی دارد. ظاهراً فاضل لاریجانی به او قول داده بود که با استفاده از نفوذ دو برادرش در جرم او ایجاد تخفیف کند و در ازای آن خواستار فعالیت اقتصادی و دریافت مواردی همچون آپارتمان شده بود.

محمود احمدی نژاد به مانند قهرمان گروهی از رجال سیاسی جوان عمل می کند که مایلند نفوذ خامنه ای و روحانیون حکومت شیعه در امور کشوری کاهش یابد.

و او که چهار سال پیش توانست با تقلب انتخاباتی، دستگیری های گسترده و دادگاه های نمایشی، سمت ریاست جمهوری ایران را برای دومین بار به دست آورد، اکنون در اواخر دوره تصدی اش به مانند یک اصلاح طلب و شخصیت پاک، و درعین حال رقیب رهبری مذهبی ظاهر شده است. او هفته گذشته در سی و چهارمین جشن انقلاب اسلامی به صورت رسمی اعلام کرد که ممکن است انتخابات پیش رو مهندسی شود.

منبع: دی سایت، ۱۴ فوریه