سه سال و نیم انتظار برای چند روز مرخصی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با خانواده محمد داوری مطرح شد

خانواده محمد داوری که روز گذشته وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی را تودیع کردند در مصاحبه با “روز” می گویند که امیدوارند او بعد از سه سال و نیم، حداقل برای حضور در مراسم چهلمین روز درگذشت برادرش امکان استفاده از مرخصی را بیابد.

برادر آقای داوری میگوید: سه سال و نیم تمام به محمد مرخصی ندادند. برادر کوچک تر ما که درگذشت هم متاسفانه او امکان حضور در مراسم خاکسپاری را نیافت اما روز گذشته وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی را تودیع کردیم و امیدواریم حداقل بتواند در مراسم چهلم حضور یابد.

محمد داوری که از ۱۷ شهریور ۸۸ در پی یورش ماموران امنیتی به دفتر حزب اعتماد ملی و همچنین دفتر مهدی کروبی بازداشت شد تاکنون به مرخصی نیامده. او سردبیر سایت سحام نیوز، ارگان رسمی حزب اعتماد ملی و عضو کانون معلمان ایران است.وی همچنین جانباز جنگ ایران و عراق است و از به عنوان یکی از افشاگران کهریزک شهرت دارد.

برادر محمد داوری روز گذشته در مصاحبه با “روز” درباره وضعیت جسمانی این زندانی سیاسی که طی روزهای گذشته خبر سکته قلبی و انتقالش به بیمارستان در سایت های خبری منتشر شده بود چنین توضیح داد: برادر کوچک ما که فوت کرد متاسفانه در سالن ملاقات زندان به شکل خیلی بدی به آقا محمد خبر داده بودند که برادرت فوت کرده و مادرت در بیمارستان است. شوک خیلی شدیدی به او وارد شده بود. همان جا مجبور شده بودند او را به بهداری زندان اوین منتقل کنند و بعد هم که به بیمارستان مدرس منتقل کردند. ما به شدت نگران بودیم بخصوص که آقا محمد ناراحتی قلبی هم دارد. اما خوشبختانه مشکل حادی پیش نیامد و اکنون هم او را به زندان بازگردانده اند.

اومی افزاید: روز گذشته هم آقا محمد با ما تماس گرفت و حالش بهتر بود. حالا هم که ما درگیر کارهای مربوط به مرخصی اش هستیم وثیقه ۳۰۰ – ۲۵۰ میلیونی خواسته بودند که برای ما جور کردن سند سخت بود. به همین دلیل چند روزی طول کشید ولی به هر حال جور کردیم و دیروز تمام کارهای مربوط به وثیقه هم انجام شد و منتظریم که اجازه دهند به مرخصی بیاید.

از آقای داوری می پرسم که برادر شما در سه سال و نیم گذشته اجازه مرخصی نیافت آیا دلیل خاصی برای عدم موافقت با مرخصی او ذکر می کردند؟ می گوید: دلیلی که به ما نمی گفتند. تا مدتها اصلا جواب نمیدادند بعد هم که گفتند خود آقا محمد باید درخواست مرخصی دهد و او هم قبول نمی کرد. ما هر چه درخواست مرخصی می نوشتیم توجهی نمی شد و خود او هم می گفت که خودشان باید ما را آزاد کنند و به ما مرخصی بدهند و من درخواست نمی دهم. از طرفی با توجه به مسافت طولانی ۱۵۰۰ کیلومتری خانواده ما عملا امکان ملاقات را هم از دست می داد. ما برای یک ملاقات ۲۰ دقیقه ای کابینی مجبور می شدیم مثلا یکشنبه شب راه بیفتیم که دوشنبه برسیم، اگر اتوبوس یا قطار هم تاخیری داشت یا مشکلی پیش می آمد و دقایقی دیرمی رسیدیم امکان ملاقات را کاملا از دست می دادیم.

می گویم همه اینها در حالیست که برادر شما به دلیل افشای جنایات کهریزک در زندان است و متهم اصلی کهریزک در مسند دولتی تکیه زده. برادر آقای داوری میگوید: هر کسی بخواهد مقایسه کوچکی بکند به حقانیت محمد پی می برد و می بیند که همه آنچه که گذشت حقانیت محمد را به اثبات می رساند. برادر من این مدت خیلی آزار دید و خانواده نیز خیلی اذیت شدند اما حقانیت محمد بر همگان اثبات شده و همین برای ما کافی ست.

او می افزاید: با توجه به شوک خیلی بدی که به آقا محمد وارد شده ما امیدواریم همین یکی دو روزه بگذارند به مرخصی بیاید. خودش که دیروز در تماس تلفنی می گفت اگر نیایم از پا در می آیم. خب به طرز واقعا وحشتناکی در جریان خبر درگذشت برادرم و بیمارستان مادرم قرار گرفته بود و واقعا شانس آورد که اتفاق دیگری برای خود او نیفتاد. ما امیدوار بودیم برای خاکسپاری و مراسم بیاید که نگذاشتند و حال برای مراسم چهلم چشم به راه او هستیم که کمی این بار روانی که هم بر او و هم بر خانواده ایجاد شده کاسته شود. کلا دلخوش کرده ایم به اینکه چند روزی بیاید.

برادر آقای داوری می گوید: طبیعتا اگر مسئولان خود را جای آقا محمد بگذارند نخواهند توانست امکان مرخصی را از او بگیرند.

“فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و اخلال در نظم عمومی” اتهاماتی است که به آقای داوری نسبت داده شده اما به نوشته سحام نیوز “سردبیر سایت سحام نیوز را به بهانه جمع آوری و تهیه مدارک مربوط به تجاوزات جنسی” بازداشت کردند.

وب سایت سحام نیوز که سردبیری آن بر عهده محمد داوری بود و دیدگاههای مهدی کروبی را منتشر میکند پیشتر اعلام کرده بود که “جریان حاکم با اعمال این فشارها بر محمد داوری قصد دارد تا وی در یک مصاحبه خبری و جنجالی صحت ادعاهای مهدی کروبی در خصوص تجاوزات جنسی را زیر سئوال ببرد”.

آقای داوری اوایل بهمن ماه امسال و در پاسخ به ادعاهای احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران که گفته بود “مدعیان تجاوز به زندانیان نتوانستند ادعای خود را ثابت کنند” اعلام کرد که اسناد و شواهد تجاوز در زندان ها وجود دارد.اگر راست می گویید دادگاه علنی برگزار کنید.

سردبیر زندانی وب سایت سحام نیوز در نامه ای از بند ۳۵۰ زندان اوین پرسیده بود: چگونه ما و دیگر مدعیان می توانستیم ادعای خود را ثابت کنیم و در حالی که بعنوان مدعی و شاکی بازداشت و زندانی شدیم؟

او توضیح داده بود: اگر این ادعا بی اساس بود، حتما مانند سایر موارد برنامه هایی که در صدا و سیما برای پاسخ به افکار عمومی تهیه وارایه می شود، درحالیکه من هیچ سندی برای رد این ادعا ندیدم ونشنیدم.هرچند موارد مشابه نیز پاسخ قانع کننده ای نداشته است. برگزاری غیر علنی دادگاه بنده و حصر بدون محاکمه آقای کروبی خود دلیل بر مستند بودن ادعاهای ما دارد و در غیر این صورت دادگاه علنی می توانست ادعای اقای احمد خاتمی را به اثبات برساند.

او دی ماه امسال هم در نامه ای از زندان اوین همچنان اعلام آمادگی کرد تا مستندات خود را در دادگاه متهمان کهریزک ارائه دهد، تا حقیقت های مخفی نگاه داشته از سوی مسئولان آشکار شود.

آقای داوری توضیح داده است: بعنوان یکی از افراد مطلع به دلیل انجام گفتگو با بازداشتی های کهریزک و خانواده های کشته شدگان با نظارت و اطلاع شخصی آقای کروبی و در قالب سردبیر سایت خبری سحام نیوز آمادگی دارم درصورت برگزاری علنی دادگاه شهادت دهم که چه جنایت هایی در بازداشتگاه کهریزک بوقوع پیوسته است حداقل اسنادی که بنده به آن استناد خواهم نمود انجام مصاحبه ۶ ساعته با ۱۰ تن از بازداشتی‌های کهریزک و گفته‌های خانواده‌های کشته شدگان می‌باشد. چرا که تابستان ۸۸ ده تن از افرادی که پس از دستگیری در ۱۸ تیر روانه بازداشتگاه غیر قانونی کهریزک شده بودند، پس از دیدار با آقای کروبی طی گفتگویی تمام جزییات را از زمان بازداشت و انتقال به کهریزک و نگهداری در آن محل و شکنجه و آزار و کشته شدن چند تن از افراد و سپس انتقال به اوین و آزادی ابراز نمودند. این افراد به همراه تعدادی از اعضاء خانواده‌هایشان که جمعا حدود ۲۰ الی ۲۵ تن می‌شدند به دفتر آقای کروبی مراجعه و پس از اطمینان از حمایت ایشان به خود جرات ابراز مطالب را دادند حتی آن‌ها نگرانی خود را اینگونه ابراز کردند که اگر مورد حمایت قرار نگیرند و سیستم اطلاعاتی و امنیتی آن‌ها را تحت فشار قرار دهند توان ایستادگی را نخواهند داشت. لذا اینجانب پس از تحمل بیش از ۳ سال حبس ناعادلانه برخود فرض دانستم تا برای اتمام حجت با مسوولان قضایی و هم برای اطلاع مردم مظلوم کشورمان آمادگی خودم را اعلام کنم و مهم‌تر اینکه کسانی که به ما پناه آورده بودند حتی بر گردن ما دارند که باید نسبت به اداء آن حق، کوتاهی ننماییم.

آقای داوری به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود اما یکسال دیگر نیز به دلیل حضور او در تجمع اعضای کانون معلمان ایران بر محکومیت اش اضافه شده است.