وزیر علوم می خواهند برای استیضاح

نویسنده
فیروزه متین

» فشار همه جانبه به روحانی در نیویورک

همزمان با سفر حسن روحانی به نیویورک، حمله همه جانبه مخالفان راستگرای وی در جبهه پایداری و مجلس، حالا به ماجرای عدم معرفی وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم رسیده و تندروهای درون حکومت به او با باوجود باقی ماندن فرصت قانونی در معرفی وزیر تذکر داده اند.

این در حالی ست که دولت اعلام کرده، پس از بازگشت حسن روحانی از نیویورک وزیر علوم جدید را به مجلس معرفی می کند. وزیری که چنین پیداست که باز هم قرار است با بهانه جویی های بی پایان تندروها روبرو شود، و هنوز گزینه نهایی برای آن نیز معلوم نیست.

بر اساس این گزارش، روز گذشته محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس به روحانی در خصوص عدم معرفی وزیر علوم انتقاد کرده و گفته است: “دولت باید هر چه سریع تر و قبل از اتمام موعد مقرر نسبت به معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام کند زیرا معرفی گزینه پیشنهادی به مجلس و در نتیجه انتخاب وی معطلی دارد. دولت باید در خصوص معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم به گونه ای عمل کند که با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید وزیر بتواند قبل از پایان 3 ماه مقرر رای اعتماد از مجلس اخذ کند. آقای روحانی از اول ریاست جمهوری خود سعی کردند که رعایت دقیق قانون را در دستور کار خود داشته باشند و ما انتظار داریم که این بار نیز این اتفاق رخ دهد و معرفی گزینه های پیشنهادی قبل از پایان مهلت مقرر از سوی دولت صورت بگیرد”.(لینک)

سخنان او پس از آن بود که از هفته گذشته رسانه ها و نمایندگان تندرو، ساز “دیر شد، دیر شد” معرفی وزیر علومی که خودشان در آستانه سال تحصیلی استیضاح اش کردند را زدند.

در همین باره، محمد مهدی زاهدی رییس کنونی کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزیر سابق علوم در دولت احمدی نژاد گفته است: “در رابطه با وضعیت انتخاب وزیر علوم تحقیقات و فناوری خواهش ما از رییس جمهور این است که با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید هر چه سریعتر وزیر علوم را به مجلس معرفی کند. انتظار از رییس جمهور این است که فردی را معرفی کند که جایگاه مناسب علمی باشد و از ویژگی‌های این وزیر این باشد که تعهد کاری داشته و متدین باشد همچنین بتواند مدیریت امور دانشگاهی را بر عهده گیرد. وزیر علوم باید بدون حاشیه باشد زیرا حاشیه داشتن وزیر یقینا به ضرر وزارت خانه و دولت تمام می‌شود. اگر وزیر علوم فردی با چنین ویژگی‌های بیان شده باشد یقینا مجلس با رای خوبی ان شاالله اعتماد به آن وزیر را اعلام می‌کند”.(لینک)

محمد صالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم خواستار تعجیل دولت شده و گفته است: “طبق آنچه در قوانین وجود دارد، دولت می‌تواند به مدت سه ماه برای وزارت علوم سرپرست معرفی کند و سپس وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کند. اما هر چه زودتر در این خصوص تعیین تکلیف صورت گیرد و وزیر پیشنهادی معرفی شود به نفع وزارت است و در واقع می‌تواند از این فرصت استفاده کند تا دانشگاه‌های ما بتوانند با برنامه‌ریزی بهتر مسیر را ادامه دهند. مهم این است که زمان را برای معرفی وزیری با قابلیت‌های لازم، کوتاه کنیم. امیدواریم وزیر معرفی شود که با رعایت تدابیر مقام معظم رهبری در مدیریت جامع و مسائل علمی کلان‌نگر باشد”.(لینک)

این فشارها موجب شده است تا روز گذشته، محمد علی نجفی با توجه به مشخص نبودن گزینه حسن روحانی برای معرفی به مجلس چنین بگوید: “مساله به تصمیم رئیس جمهور بستگی دارد. در حال حاضر شخص خاصی مدنظر ما نیست و قرار است پس از سفر رئیس جمهور به نیویورک، در این خصوص تصمیم‌گیری شود”.(لینک)

سخنان او در حالیست که چندی پیش حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی در صفحه فیس بوک خود خواستار ارائه گزینه های پیشنهادی برای وزارت علوم شده بود و این امر خشم اصولگرایان را برانگیخت تا این بار به بهانه زمان به مواجهه با دولت بپردازند.(لینک)

تعجیل عوامل پایداری در مجلس برای معرفی گزینه وزیر علوم با انتقاد روزنامه اعتماد مواجه شده به طوری که این روزنامه در مطلبی نوشته است: “حسن روحانی تذکر گرفت. تذکر بابت اینکه هنوز با وجود آنکه مهلت قانونی‌اش پایان نیافته اما برای وزارتخانه بدون وزیرش، وزیر معرفی نکرده است. دو ماه دیگر برای معرفی وزیر علوم فرصت دارد اما نمایندگان مجلس عجله دارند. همان‌طور که برای استیضاح وزیر قبلی تعجیل به خرج داده بودند حالا هم برای معرفی جایگزین او عجله دارند. «عجله» ویژگی اصلی این روزهای نمایندگان مجلس شده است. مهم نیست که دولت یک ساله است یا هشت ساله. مهم این است که وزارتخانه‌یی این روزها با سرپرست اداره می‌شود هرچند که اداره وزارتخانه با سرپرست در گذشته یک روال عادی و روتین بوده است”.

این روزنامه افزود: “وزارتخانه‌های آموزشی کشور وزارتخانه‌های پردردسر این روزهای دولت هستند. وزارتخانه‌هایی که در همان ابتدای امر هم مجلس به وزرای پیشنهادی دولت برای آنها رای نداد و در مرحله دوم معرفی وزرای آن مورد قبول مجلس قرار گرفتند. با این حال از همان روزهای ابتدایی این دو وزارتخانه به دردسرهای شماره یک حسن روحانی تبدیل شدند. وزرایش بیشتر زمان و وقت‌شان را در مجلس سپری می‌کردند تا نمایندگان مجلس را قانع کنند. سوالات مجلس اما تمامی نداشت. تلاش این دو وزیر برای قانع کردن آنان هم به جایی نرسید و کمتر از نه ماه پس از روی کار آمدن وزیر علوم او را زیر تیغ استیضاح بردند و عزلش کردند. حالا اما در کنار آنکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش را دنبال می‌کنند به دنبال فشار به دولت برای معرفی وزیر جدید علوم نیز هستند. دولت اعلام کرده است که تا پایان زمان سه‌ماهه خود وزیر علوم را معرفی می‌کند اما مجلس عجله دارد. کمی آن‌طرف‌تر استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز مطرح است. دو بال آموزشی دولت در حال شکستن است و نمایندگان برای معرفی وزیر بعدی عجله دارند”.(لینک)