وزیر استیضاح شد، سیاست ها ماند

نویسنده
حسین محمدی

» نجفی می ماند یا یک استیضاح دیگر؟

اصول‌گرایان مجلس که پیش از این وزیر علوم را به دلیل سیاست‌هایی که در پیش گرفته بود استیضاح کردند، اکنون می‌گویند که این استیضاح نیز باعث تغییر در سیاست‌های این وزارت‌خانه نشده است.

محمدصالح جوکار، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس، با اشاه به این‌که حتی استیضاح وزیر علوم نیز باعث نشده نمایندگان مجلس “شاهد اصلاحات مورد نظر و تغییر رویه” در این وزارت‌خانه باشند،‌گفت: “مشکلاتی که موجب استیضاح فرجی‌دانا شد همچنان در این وزارت‌خانه وجود دارد”.

به گفته جوکار “متاسفانه فرد مدیر و مدبری در راس وزارت علوم وجود ندارد که سیاست های بالادستی و کلان نظام را اجرا کند”.

اصول‌گرایان از مواردی چون انتصاب برخی معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال هشتاد و هشت، بازگشت دانشجویان ستاره‌دار و برخی استادها به دانشگاه را از جمله دلایل این استیضاح معرفی کرده بودند. استیضاحی که در نهایت منجر به برکناری فرجی‌دانا و انتصاب محمدعلی نجفی به سمت سرپرستی وزارت علوم شد.

حسن روحانی باید تا دو ماه دیگر گزینه پیشنهادی خود را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند. گزینه‌ای که هنوز مشخص نیست چه کسی باشد. او پس از استیضاح فرجی‌دانا و انتصاب نجفی، گفته بود که سیاست‌های این وزارت‌خانه تغییری نخواهد کرد.

گرچه پیش از این زمزمه‌هایی درباره امکان معرفی نجفی به این سمت به وجود آمده بود، اما جوکار درباره امکان معرفی نجفی چنین اظهارنظر کرد: “آقای نجفی مریض‌احوال هستند و به همین دلیل از سازمان میراث فرهنگی استعفا دادند بنابراین چطور می‌تواند وزارت علوم را مدیریت کند”.

نجفی در زمان معرفی کابینه روحانی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح شده بود. با این حال نمایندگان مجلس به او رای اعتماد ندادند تا نجفی چندی بعد به سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی انتخاب شود. وی اما پس از چند ماه این پست را ترک کرد.

آن زمان اخبار رسمی دلیل ترک این سمت را از سوی نجفی ، بیماری قلبی می‌دانستند. گرچه برخی اخبار غیررسمی از نارضایتی نجفی از این پست و اختلاف او با برخی مقام‌های دولتی حکایت داشت.

خود نجفی در پاسخ به این سوال که روحانی چه زمانی و چه کسی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی خواهد کرد، چنین گفت: “فرصت مشخص شده برای آقای دکتر روحانی در مجموع سه ماه است که از این سه ماه حدود یک ماه و سه الی چهار روز آن گذشته است و فرصت ایشان حداکثر تا دو ماه دیگر تمام می‌شود و احتمالا ایشان قبل از اینکه فرصت به اتمام برسد در این مورد تصمیم خواهند گرفت… فکر نمی‌کنم تا کنون با کسی در این مورد صحبت شده است اما اینکه در آینده صحبتی در این مورد صورت بگیرد یا خیر بحث دیگری است”.

پیش از این حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس، از علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و سورنا ستاری، معاون علمی روحانی، به عنوان گزینه‌های دولت برای پست وزارت علوم نام برده بود.

هفته گذشته محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس، گفته بود که “پروسه رای اعتماد به وزیر علوم” پروسه‌ای زمان‌گیر خواهد بود. باهنر به همین دلیل خواستار تعجیل دولت در معرفی وزیر علوم به مجلس شده بود.

روزنامه اعتماد - نزدیک به اصلاح طلبان - اما در گزارشی پیرامون اختلاف‌های میان دولت و مجلس بر سر وزارت علوم چنین نوشت: “این «زمان‌ گیر» بودن هیچ دلیلی ندارد جز اینکه کار وزیر پیشنهادی علوم برای گرفتن رای اعتماد از مجلس قدری سخت باشد. چیزی که نشان می‌دهد مسیر دولت و مجلس در جریان اختلافات بر سر سیاست‌های وزارت علوم هنوز خیلی به هم نزدیک نشده است”.

برخی رسانه‌های اصول‌گرا پیش از این احتمال معرفی محمد فرهادی سخن گفته‌اند. محمد فرهادی، در حال حاضر رییس جمعیت هلال‌احمر است. او در دولت میرحسین موسوی چهار سال وزیر علوم بود. بعدها و در دولت سیدمحمد خاتمی نیز فرهادی چهار سال به عنوان وزیر بهداشت در کابینه حضور داشت. هنوز مشخص نیست که آیا او گزینه‌ای جدی برای این پست است یا مطرح شدن نام وی نیز بیشتر تبلیغاتی بوده.

وزارت علوم، از همان روزهای نخست آغاز به کار دولت، مورد توجه منتقدان اصول‌گرای دولت قرار داشت. در ابتدا خبرها از معرفی جعفر توفیقی به عنوان وزیر علوم حکایت داشت؛ انتخابی که بعدها علی مطهری فاش کرد با مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مواجه شد. بعدها جعفر میلی‌منفرد به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شد که موفق به کسب رای‌اعتماد نشد. جعفر توفیقی برای مدتی سرپرستی این وزارت‌خانه را به عهده گرفت و پس از رای اعتماد مجلس به رضا فرجی‌دانا، کارها را به او تحویل داد.