سردار به سیم آخر زد

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» رویانیان: یا امتیاز می‌گیرم یا خیلی ‌ها را با خودم می ‌برم

مسابقه پرسپولیس با داماش گیلان در آخرین مسابقه هفته بیست و نهم لیگ برتر فوتبال ایران پی آمدی جنجالی و کم سابقه داشت. پس از قطع مسابقه به دلیل اوج گرفتن فریاد ناسزاهای تند هواداران پرسپولیس، توسط داور ـ– که بیشتر توهین ها متوجه او بود ـ- برتری دو بر یک داماش از سوی کمیته انضباطی به پیروزی سه بر صفر بدل شد؛ از امتیازهای پرسپولیس دو امتیاز کم و این تیم ده میلیون تومان جریمه شد؛ داور (محمود رفیعی) چهار جلسه محروم شد تا خود اعلام کناری گیری کامل کند؛ علی کریمی تشویق و پنج میلیون تومان پاداش برایش منظور شد تا خود از این تصمیم بسیار متعجب شود و بگوید: کمیته انضباطی چرا من را تشویق کرد؟! و سرانجام سردار محمد رویانیان، مدیرعامل پرسپولیس آشفته از تصمیم های کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال شمشیر را از رو بست و گفت: یا دو امتیاز را می‌گیرم یا خیلی ‌ها را با خودم می ‌برم. این خیلی ها چه کسانی هستند؟

خبرگزاری فارس در شروع نشست رسانه ای مدیرعامل پرسپولیس در بعد از ظهر سه شنبه از زبان سردار محمد رویانیان نوشت: “من در حوزه‌های مختلف کار کرده‌ام اما خبرنگاران ورزشی از نظر دانش،‌بینش و تشخیص صحیح توانمند و بزرگ هستند. خبرنگاران خیلی جلوتر از مسئولان هستند و خوب مسائل را درک و تحلیل می‌کنند و بسیار تأثیرگذارند. باید به خبرنگاران بیشتر توجه شود، منظورم از این توجه به صورت شخصی نیست، چون خبرنگاران از مسئولان انتظار ندارند. آنها بدون بنزین سهمیه‌ای و بدون خودرو با دست خالی و با قلم و مغزشان کار می‌کنند.”

پس از این صحبتها سردار اعلام کرد که نام پرسپولیس دیگر پیروزی نیست. این تصمیم تا کنون چند بار از زمان ریاست حسن غفوری فر بر سازمان تربیت بدنی اعلام و سپس بر نام پیروزی پافشاری شده است؛ نامی که هیچگاه بر زبان هواخواهان پرشمار این تیم نیامده است.

رویانیان در مورد جریمه های اتخاذ شده برای پرسپولیس هم ادعا کرد: “من می‌دانم چون دست‌هایی در کار است، رای هم قبلا صادر شده بود. شاید ردپای منصور آریا در هر دو جا باشد اما در آن پرونده آن قدر با طمانینه و در این پرونده یک شبه رای صادر می‌شود آن هم چه رایی.”

رویانیان در بخشی دیگر اظهار کرد: “از الان خط می‌دهند و شایعه می‌کنند که شما (اشاره به بازیکنان پرسپولیس) نیستید، مثل کاپیتان صبا که با وی تماس می‌گیرند و می‌گویند هر بازی که ببازید 10 میلیون تومان می‌دهیم؛ و این بی اخلاقی اضافه می‌شود به سایر مشکلات فوتبال.”

 

کفاشیان؛ پلیسی در کنار دزدان

 سردار پرسپولیس همچنین گفت: “ما کنار نمی‌آییم و کفاشیان (رییس فدراسیون فوتبال) هم باید رسالت خود را انجام دهد. ضمن اینکه او هم اشتباهات داوری را تایید کرده بود و مثل این است که یک پلیس کنار یک دزد ایستاده و بگوید او را بگیرید!”

او با حمله مستقیم به مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال افزود: “اگر همچنان مثل چهار سال گذشته دبیر کل تصمیم بگیرد و همه چیز در اختیار وی باشد تا ته کار همین می‌شود و این موضوع یعنی هیچ. اگر کفاشیان اختیار را در دست افرادی که تصمیمات آنچنانی می‌دهد بدهد مطمئن چیزی درست نمی‌شود.

 

رویانیان: چهار تماشاگر می فرستیم تا امتیاز بگیریم

 رویانیان در ادامه تهدید کرد: “از این پس یاد گرفتیم یکی از راه‌هایی که می‌توانیم در لیگ بالا برویم همین است. چهار تماشاگر در یک تیم فرستاده و با فحاشی امتیاز می گیریم.در بازی تراکتور و استقلال 10 هزار صندلی می‌شکنند و چیزی نمی‌گویند اما به پرسپولیس می‌رسند قانون مند می‌شوند و این موضوع جالب است این یا مسخره کردن ما است و اینکه جریان دیگری است. از این به بعد باب شده و داور بازی را قطع می‌کند و 4 طرف را فحش می‌دهند تا شرایط عوض شود. فدراسیون در سال جدید طرح جدید و شیوه نویی را به مردم ایران ارائه کرده و این کار ابتکار و خلاقیت محسوب می‌شود.”

 

اشاره به ماجرای شیث رضایی و محمد نصرتی  

رویانیان همچنین گفت: “چه شد که بازی رفت ما با داماش جهانی شد و بازیکنان ما انگشت‌نما شدند و در بازی برگشت هم این گونه می‌بازیم. کجا به کجا وصل است؟ کی به کی بدهکار است و چه کسی به چه کسی نان قرض می‌دهد؟ البته مردم و خبرنگاران کجا به کجا و کی به کی را خوب می فهمند.”

شایان یادآوری است که پس از ماجرای به زیر ذره بین بردن شیث و نصرتی توسط سیمای جمهوری اسلامی، رویانیان نخستین کسی بود که رای سنگینی برای این دو بازیکن صادر کرد.

 

در آزادی چه گذشت؟

در ورزشگاه آزادی تهران تعداد هواداران پرسپولیس با وجود پیروزیهای درخشان این تیم بر الشباب امارات و الغرافه قطر (در لیگ قهرمانان آسیا) کمتر از حد انتظار، اما فریاد اعتراض آنان کم سابقه بود. در میان اعتراضهای تند هواداران به داوری محمود رفیعی، به گفته صادق درودگر، رییس پیشین کمیته فوتسال به رسانه های داخلی، توهین شامل سردار محمد رویانیان هم بود. به همین دلیل بود که روز بعد از ماجراهای فوتبال رویانیان به خبرگزاری مهر گفت: “دنبال کشف پشت پرده ها هستیم”.

محمد رویانیان همچنین گفت: “نوع قضاوت داور بازی پرسپولیس و داماش باعث شد که هواداران احساسی پرسپولیس تحریک شوند و برخی از تماشاگران اهانت کنند. مطمئن باشید اتفاقاتی که روی سکوها افتاد خارج از اراده ما در باشگاه پرسپولیس بود و مسئولان و بازیکنان پرسپولیس تلاش زیادی کردند تا جو سکوها را آرام کنند تا مانع از اهانت به داور شوند اما متاسفانه موفقیت چندانی در این خصوص حاصل نشد.”

 

سردار در پی عوامل اغتشاش

رویانیان بی توجه به اینکه معترضان در آزادی هوادار پرسپولیس بوده اند، در پایان تاکید کرد: “در حال حاضر در حال بررسی این موضوع هستیم که چرا بعضی از تیم ها مانند پرسپولیس زمانی که به ثبات رسیده، نتیجه می گیرند و در حال اوج گرفتن هستند با روشهای مختلف دچار حاشیه و اتفاقات ناخواسته می شوند؟ چه عواملی یا چه افرادی پشت این موضوع هستند؟ هواداران پرسپولیس مطمئن باشند که ما پیگیر این موضوع هستیم.”

 

فعالیتهای به اصطلاح فرهنگی

 رویانیان در حالی که خود و نیروهای حامی اش را از بروز حوادث ناهنجار فوتبال بری می داند، در پایان گفت: “باشگاه پرسپولیس در حد توان خود کارهای فرهنگی را از طریق کانون هوادارانش انجام داده که اجرای برنامه های فرهنگی در صدا و سیما، توزیع بسته های فرهنگی بین هواداران، برگزاری مراسم فرهنگی مختلف و ایجاد مرام نامه هواداران از جمله آن است. اما آیا یک باشگاه به تنهایی می تواند در جریان فرهنگی فوتبال ایران تاثیر بگذارد یا نیاز به حضور نهادهای دیگری نیز هست؟”

سردار در این گفت و گو از بازیکنان پرسپولیس دفاع کرد اما حسن عابدینی، مدیر عامل پیشین پرسپولیس و مدیر عامل تیم حریف (داماش گیلان) در همین خبرگزاری ادعا کرد: برخی بازیکنان پرسپولیس بازیکنان ما را می زدند تا کارت بگیرند! 

به گفته مدیرعاملی که باشگاهش درگیر پرونده فساد هزار میلیاردی اخیر است “تیمی که بهترین‌های ایران را دارد، نباید این گونه بازی کند. البته خیلی خوشحالم که به ما باختند ولی در مجموع نباید این گونه می‌باختند… من مانده‌ام پرسپولیسی‌ها چرا این گونه بازی می‌کردند. از برخی بازیکنان مانند غلامرضا رضایی و مازیار زارع توقع ندارم طوری خطا کنند که انگار می‌خواهند کارت بگیرند. آنها خطا نمی‌کردند که بازیکن حریف را متوقف کرده یا از کار بیاندازند بلکه برای کارت گرفتن بازیکن را می‌زدند!”

جالب اینکه علی کریمی، کاپیتان تیم پرسپولیس بعد از بازی به خبرنگاران گفت: “داوری دیدار پرسپولیس و داماش هیچ مشکلی نداشته است.”