سربازان بی‌نام و نشان مانع شدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ادعای تازه اطلاعات در مورد انهدام تیم تروریستی

در ادمه جدل لفظی و رسانه‌ای چند ماهه جمهوری اسلامی و اسرائیل، وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای از کشف یک “شبکه تروریستی” وابسته به اسرائیل و تعدادی از هسته‌های حفاظت شده عملیاتی آن‌ها در کشور خبر داد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز سه شنبه ۲۲ فروردین همچنین اعلام کرد که با انجام سلسله عملیاتی در چند استان مرزی و مرکزی کشور اعضای این “شبکه تروریستی” را به همراه گروهی از “تروریست‌های جنایت‌پیشه و مزدوران همکاری‌کننده” بازداشت کرده است.

این بیانیه چند روز پس از اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منتشر می شود که اسرائیل را تهدید کرده بود اگر “دست از پا خطا کند، ما بسیاری از نقاط مهم سرزمین‌های اشغالی را شخم خواهیم زد”.

بیانیه وزارت اطلاعات و اظهارات فیروزآبادی در شرایطی منتشر شده که تنش میان دو کشور به اوج خود رسیده است. اسرائیل در ماه‌های گذشته و پس از شدید‌تر شدن جدال‌های جهانی بر سر پرونده اتمی، بار‌ها جمهوری اسلامی را تهدید به حمله نظامی کرده است. مقامات جمهوری اسلامی نیز در برابر اسرائیل را تهدید به “نابودی کامل” در صورت حمله نظامی کرده‌اند.

 محمود احمدی‌نژاد هم که بارها موجودیت کشور اسرائیل و وقوع فاجعه هولوکاست را انکار کرده بود، در تازه‌ترین مصاحبه خود با تلویزیون زد دی اف آلمان بار دیگر بر مواضع پیشین خود در قبال اسرائیل تاکید کرد.

در چنین فضایی روابط عمومی وزارت اطلاعات در تازه‌ترین مورد از جدال‌های دو کشور از کشف یک “شبکه تروریستی” خبر داده و اعلام کرده که “تعدادی از هسته‌های عملیاتی بازداشت شده در حالی که آماده انجام عملیات تروریستی بودند، مورد ضربه رعد آسای سربازان بی‌نام و نشان ایران و اسلام قرار گرفته و از ماموریت‌های تروریستی آن‌ها پیشگیری به عمل آمد.”

بر اساس این بیانیه از بازداشت شدگان “مقادیر قابل توجهی بمب‌های سنگین آماده انفجار، انواع مسلسل و سلاح‌های کمری و صدا خفه کن، تجهیزات نظامی، مخابراتی و دیگر ابزارآلات تروریستی” کشف و ضبط شده است.”

در این بیانیه اشاره‌ای به محل و جزئیات بازداشت این افراد نشده اما تاکید شده که به خاطر “ ضرورت رعایت ملاحظات امنیتی و محدودسازی امکان عملیات ایذایی احتمالی از جانب دشمن” دادن اطلاعات بیشتر در این زمینه از جمله “تعداد افراد، ماموریت‌های آن‌ها، وسایل و ابزار مکشوفه، پایگاه منطقه‌ای شناسایی شده” به آینده موکول می‌شود.

 روابط عمومی وزارت اطلاعات در بیانیه خود همچنین با اشاره به کشته شدن مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز، نوشته”خون پاک” او انگیزه دوچندان برای عملیات شناسایی و بازداشت اعضای این “شبکه تروریستی” وابسته به اسرائیل بوده است.

مصطفی احمدی روشن، ۳۲ ساله، که از او به عنوان معاون بازرگانی تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز نام برده می‌شود، صبح روز چهارشنبه ۲۱ دی بر اثر انفجار بمبی که به اتومبیل او چسبانده شده بود، به همراه محافظ و راننده‌اش به قتل رسید. مقامات جمهوری اسلامی مسئولیت کشته شدن این افراد را به عهده اسرائیل گذاشتند و اعلام کردند که این کشور در راستای جلوگیری از پیشبرد انرژی هسته‌ای ایران دست به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران می‌زند.

پیش از ترور مصطفی احمدی روشن مسعود علیمحمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران در دی ماه ۱۳۸۸ در مقابل منزل شخصی‌اش و بر اثر انفجار بمبی که از راه دور کنترل می‌شد، جان خود را از دست داده بود.

یک سال قبل از کشته شدن آقای علیمحمدی، مجید شهریاری یک استاد دیگر فیزیک دانشگاه شهید بهشتی تهران بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی که به اتومبیل او چسبانده شده بود کشته شد در حالیکه‌‌ همان روز فریدون عباسی دوانی، دیگر استاد فیزیک از یک سوء قصد مشابه جان به در برد.

در تمامی این موارد جمهوری اسلامی اسرائیل را به دست داشتن در‌این ترور‌ها متهم کرده است، مقامات اسرائیلی اما تاکنون این اتهامات را تائید یا تکذیب نکرده‌اند اماجمهوری اسلامی را در برابر متهم به دست داشتن در ترور دیپلمات‌های اسرائیلی در چند کشور منطقه کردند. در یک نمونه بیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، جمهوری اسلامی را مسئول بمبگذاری علیه دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان دانست.

اخیرا در ارتباط با سوء قصد به جان دیپلمات‌های اسرائیلی، دادگاهی در دهلی نور برای سه ایرانی مظنون به شرکت در این سوء قصد‌ها قرار بازداشت صادر کرد.

دولت اسرائیل هنوز نسبت به ادعای جدید وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی واکنشی نشان نداده است.