وکیل محکومان آزاد شده، گروگان سیستم قضائی

نویسنده
آرش معتمد

» پس از افشاگری کوهنوردان آمریکایی

یک هفته پس از شهادت دو کوهنورد آمریکایی مبنی بر شکنجه های زندانیان سیاسی در زندان های جمهوری اسلامی، دستگاه قضائی به وکیل آن ها اجازه خروج از کشور را نداد. این در حالی است که آن ها هفته گذشته نیز به خانه وی هجوم برده بودند و با جستجوی وسایل وی، او را ساعت ها تحت بازجویی قرار دادند. همچنین رسانه ها فاش کرده اند که پدر یکی از دو کوهنورد از تابعیت اسرائیلی برخوردار است.

ماموران حراست فرودگاه امام خمینی تهران روز گذشته به مسعود شفیعی اجازه ندادند وارد هوایپمایی شود که عازم ایالات متحده بود. گرچه وکیل کوهنوردان آمریکایی دیروز حتی مهر اجازه خروج را نیز بر گذرنامه خود دید، اما در آخرین لحظات، گذرنامه وی با حکم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ضبط شد تا پیش بینی هفته گذشته وی به واقعیت بپیوندد.

این وکیل دادگستری پس از آن که پنجم مهر، خانه اش توسط ماموران امنیتی مورد بازرسی قرار گرفت به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که نگران است “ممنوع الخروج” شود. وکیل دو شهروند جوان آمریکایی که اخیرا از اوین، آزاد شده و به کشور خود بازگشته اند در این باره گفته بود: “من یکشنبه آینده (دیروز) عازم سفر برای دیدن دخترم هستم و می‌خواهم سر قبر خواهرم بروم که مدتی پیش فوت کرد…حالا نگرانم که نکند ممنوع الخروج شده باشم که به نظر می‌رسد شده‌ام. صبح امروز به اوین مراجعه کردم تا در این مورد پرس‌و‌جو کنم تا اگر ممنوع الخروج هستم حداقل بروم پول بلیط پروازم را پس بگیرم که اجازه ورود ندادند و گفتند خبرت می‌کنیم.”

مسعود شفیعی برای بیش از دو سال وکالت یکی از جنجالی ترین پرونده های قضایی- دیپلماتیک جمهوری اسلامی را عهده دار بود. پس از آن که تیرماه سال 88، ماموران جمهوری اسلامی در حوالی مرز اقلیم کردستان، سارا شوورد، جاشوا فتال و شین بائر را به اسارت گرفتند و بعد ها اتهام جاسوسی را متوجه آن ها دانستند وی تصمیم گرفت از حقوق این سه شهروند ایالات متحده دفاع کند.

وی هفته گذشته نیز برای چند ساعت بازداشت شده بود تا پاسخ گوی پرسش های ماموران وزارت اطلاعات باشد.

 

گوشه ای از خشونت

دردسر ها پس از آن به سراغ این وکیل دادگستری آمدند که چهارم مهر، جاشوا فتال و شین بائر کمتر از یک هفته پس از خروج از ایران، در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر نیویورک گفتند در مدتی که توسط جمهوری اسلامی به “گروگان” گرفته شده بودند توانستند که گوشه‌ای از “خشونت و بی‌رحمی رژیم ایران” را بچشند.

آن ها همچنین از شنیدن “فریاد” زندانیانی گفتند که در زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند.

 این دو کوهنورد آمریکایی که توسط سارا شورد همراهی می شدند به ویژه از تلاش های مسعود شفیعی برای آزادی آن ها تشکر کردند.

 شهریور سال 89 سارا شورد توانست با تلاش های وکیل خود و البته گذاشتن قرار وثیقه نیم میلیارد تومانی از زندان آزاد شود و به کشورش بر گردد.

یکسال بعد در آخرین روزهای مرداد سال جاری همزمان با صدور شانزده سال زندان برای دو شهروند ایالات متحده محبوس در زندان اوین، وکیل آن ها اتهام جاسوسی را فاقد “موضوعیت” دانست و تصریح کرد از تمام لوازم برای استیفای حقوق موکلین خود بهره خواهد برد.

گفتنی است شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، شین بائر و جاشوا فتال را به خاطر “ورود غیر مجاز به خاک جمهوری اسلامی” به سه سال حبس و به اتهام “جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی آمریکا” به ۵ سال حبس محکوم کرد.

در آن زمان وکیل این دو آمریکایی، با تاکید بر اینکه اتهام جاسوسی برای موکلان وی “اصلا موضوعیت ندارد” گفته بود: “جاسوس تعریف مشخص دارد. جاسوس کسی است که به اسناد سری دسترسی داشته باشد… و این اسناد را در اختیار دُوَل بیگانه بگذارد. اصولا موکلین من در پایگاه و جایگاهی نبودند که بتوانیم آن‌ها را مصداق جاسوسی بدانیم. من هم دلیلی در خصوص جاسوس بودن این‌ها در پرونده ندیده‌ام.”

 ادعایی که درست از آب در آمد. چهارشنبه دو هفته پیش، پس از یک نزاع سیاسی دراماتیک میان دولت احمدی نژاد و دستگاه قضائی بر سر آزادی کوهنوردان،  رئیس شعبه 36 تجدید نظر دادگاه انقلاب، سرانجام موافقت کرده بود تا قرار بازداشت آنان به قرار وثیقه “یک میلیون دلاری” تبدیل شود. وثیقه ای که سلطان قابوس – پادشاه عمان – آن را تهیه کرد و در اختیار مسعود شفیعی قرار داد تا به دادگاه تحویل دهد. وکیل این دو کوهنورد 29 ساله، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، دولت عمان را به عنوان تامین کننده وثیقه صادر از سوی دادگاه معرفی کرده و گفته بود: “صبح چهارشنبه در شعبه‌ ۳۶ دادگاه تجدید نظر مستقر در دادگاه انقلاب حضور یافتم و موافقت شعبه مذکور مبنی بر تبدیل قرار بازداشت به وثیقه را اخذ کردم.”

تلاش های مسعود شفیعی باعث شد تا آن ها با یک هواپیمای اختصاصی به عمان و از آنجا به ینگه دنیا پرواز کنند. جایی که در امان بودند تا بتوانند علیه جمهوری اسلامی افشا گری کنند.

 

سفرهای جاشوا به اسرائیل

غیر از کنفرانس مطبوعاتی آن دو، به نظر می آید مصاحبه هفته گذشته پدر جاشوا فتال با روزنامه چپ گرای “هاآرتص” نیز آتش خشم مقامات سیاسی در تهران را شعله ورتر از پیش ساخت. پدر این کوهنورد به این نشریه اسرائیلی گفته بود که او “ یهودی” است و “تابعیت اسرائیلی‌” دارد.

در همین ارتباط سایت رادیو فردا نوشته است آویوا دانیل، عمه جاش فتال که ساکن اسرائیل است به “کانال دو” تلویزیون اسرائیل گفته است که جاش فتال در سال‌های گذشته “چندین بار” برای مسائل “خانوادگی” به اسرائیل سفر کرده است.
جیکوب فتال گفته است که با توجه به روابط ناخوشایند ایران و اسرائیل، خانواده فتال در این مدت همواره نگران بودند که در صورت آگاه شدن مقامات جمهوری اسلامی از تابعیت اسرائیلی پدر جاش، مشکلاتی در پرونده وی ایجاد شده و روند پیشرفت پرونده پسرش با کندی مواجه شود.

ناظران می گویند احتمالا حق با پدر جاشوا است. گرچه مقامات قضائی پرونده های شهروندان آمریکایی متهم به جاسوسی را عموما پس از صدور حکم سنگین نهایتا با “رافت اسلامی” همراه می کنند، اما آن ها که به جاسوسی برای اسرائیل متهم شوند، از این عطوفت سهمی نمی برند.

حالا در ایران این نظریه مطرح است که مقامات قضائی می خواهند انتقام خود را از وکیل کوهنوردان آمریکایی بگیرند. کسی که البته در طول بیش از دو سال تنها سه بار توانست موکلین خود را به صورت “حضوری” ببیند.