نتیجه مخالفت با حکومت

نویسنده
اردلان صیامی

» حمله به آیت الله وحید خراسانی

دیروز پدرهمسر صادق لاریجانی، توسط یک سایت اصولگرا مورد حمله قرار گرفت. سایت الف با این ترجیع بند که “از آیت الله انتظار میرفت”، تمام دلخوری های جناح حاکم از این روحانی رابیان کرد. آیت الله وحید خراسانی درمرز 90 سالگی امروزه از بزرگان قم محسوب میشود؛ او در واقع سنت حوزه نجف که مخالفت با تئوری حکومت اسلامی و ولایت فقیه بود را در قم نمایندگی میکند.

 در همین راستا جریان سفر ده روزه آقای خامنه ای به قم، ایت الله وحید به دیدار وی نرفت وحاضر نشدرهبر جمهوری اسلامی را در بیت خودبپذیرد. اینک واکنش دیروز سایت الف به گمان برخی کارشناسان تسویه  حساب آبان ماه است.

بهانه اخیر از آنجا شروع شد که عوامل سریال مختارنامه اعلام کردند  قصد دارند چهره ابوالفضل برادر امام حسین را در این سریال نشان دهند. حتی سایت خبر آن لاین چهره هنر پیشه ای  را هم که این نقش را بازی کرده بود منتشر کرد.

“مختارنامه”سریالی است که جمعه شبها از شبکه اول سیما پخش میشود ودر آن به حوادث سال های 60تا 67 هجری میپردازد که منجر به واقعه  عاشورا وبعد از آن قیام توابین ومختار ثقفی شد. متعاقب این اعلام بحث گسترده ای میان سایت های اصولگرا در گرفت که این کار از لحاظ شرعی درست است یا نه. عوامل سریال مختارنامه اعلام کردند که مراجع تقلید بااین کار موافق هستند، اما سایت شیعه نیوز نوشت که:” حضرات آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، مظاهری، علوی گرگانی، موسوی اردبیلی، حسینی شاهرودی و ملکوتی تبریزی و نیز اقشار مختلف مردم متدین، مخالفت خود را با نشان دادن حضرت عباس(ع) اعلام کردند.”

در ادامه آیت الله وحید خراسانی در جمع مبلغان اعزامی سخنرانی و تهدید کرد “در صورتی که چهره ابوالفضل العباس به صورت هنرپیشه به نمایش درآید، عاشقان قمر بنی هاشم در روز تاسوعای امسال محشری بر پا خواهند کرد که در روز قیامت کمر عوامل پخش چنین تصاویری را خواهد شکست.”

پیامد این واکنش، سخنان رییس مرکز سیما فیلم اعلام کرد: “صحنه‌های مربوط به چهره نورانی حضرت ابوالفصل از سریال مختار نامه حذف شده و عدم نمایش چهر‌ه ایشان از مدت‌ها قبل به تیم سازنده اعلام شده است.”

انتظارمیرفت با این عکس العمل پرونده نشان دادن یکی از چهره های مقدس شیعیان در سیما بسته شود اما سایت خبری الف متعلق به احمد توکلی، چهره  منتقد واصولگرای دولت که مواضع معتدلی در خصوص حوادث از خود نشان میدهدبه انتقاد از ایت الله وحید پرداخت. بهانه سایت الف همین واکنش ایت الله وحید بود ولی ادبیات تند الف با این انتقاد هماهنگی نداشت. الف با خطاب قرار دادن پدر همسر صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه نوشت: “اکنون قرن‌هاست که افرادی در تعزیه‌ها نقش حضرت عباس و حتی نقش حضرت امام حسین علیهماالسلام نقش آفرینی و مصائب اهل بیت در کربلا را برای مردم بیننده مجسم می‌کنند. بنابراین نقش آفرینی یک بازیگر نه تنها در نقش حضرت عباس علیه السلام بلکه حتی در نقش حضرت ابی عبدالله هم در فرهنگ و عرف ما بدون سابقه و غیرعادی نبوده و نیست.”

این انتقاد در ادامه به راهی می رود که با مقدمه مطیلب همخوان نیست: “هر چند حساسیت و موضعگیری مراجع عظام تقلید درباره مسایل روز دلگرم کننده و مایه مباحات است اما از علمای برجسته‌ای نظیر حضرت آیه الله وحید خراسانی انتظار می رود در مسایل روز متناسب وزن مسایل موضعگیری بفرمایند. از حضرت آیه الله وحید انتظار می‌رفت زمانی که اوباش سبز یکسال پیش در تشیع جنازه مرحوم آیه الله منتظری به صدر و ذیل مقدسات اسلامی توهین کردند و در جوار حرم حضرت معصومه (س) سوت و کف به راه انداختند هم  از خود حساسیت نشان داده و موضعگیری می‌فرمودند. از حضرت آیه الله وحید انتظار می‌رفت زمانی که آشوبگران سبزپوش در عاشورای حسینی وحشیانه خیمه عزاداری ابی عبدالله را به آتش کشیدند، بانوان محجبه و مومن را تهدید کردند و چادر از سر مادر شهیدی کشیدند، نمازگزاران ظهر عاشورا را سنگباران کردند، برای عزاداران رعب آفریدند و اماکن عمومی را به آتش کشیدند و در روز عزای حسینی هلهله و شادی کردند هم از خود حساسیت نشان داده و موضعگیری می‌فرمودند. نمایش چهره حضرت عباس علیه السلام کار زشت‌تری است یا انجام آن اعمال پلید در روز عاشورای حسینی؟”

این نوشته بدون واکنش نماند؛ شیعه نیوز در این موردنوشت: “سایت خبری  الف در تحلیلی بی سابقه ! سعی نموده است با خلط چند موضوع بی ربط مواضع حکیمانه بزرگ مرجع عالم تشیع، ایت الله وحید خراسانی ( دامت ظله) در خصوص حرمت شکنی به تصویر در اوردن چهره و صحنه غیر قابل پخش شهادت حضرت ابالفضل العباس (علیه السلام) را زیر سوال برده و  در حرکتی سخیف خواسته است به پرچمدار مکتب حقه تشیع درس سخنوری دهد !متولیان این وبگاه باید هر چه سریعتر با حذف این مطلب توهین امیز و اعلام برائت از جسارت به ساحت مقدس مرجعیت شیعه که همانا جسارت به حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است سعی نمایند در آینده نیز از درج هرگونه مطلب که در جایگاه ان نمیباشند خودداری نموده تا انشالله از عاقبت بخیر شدن در دنیا و اخرت محروم نگردند. “

آینده نیوز هم در این واکنش همراه شیعه نیوز شد ونوشت: “در سال گذشته هم برخی طلاب تندرو با جمع شدن مقابل بیت این مرجع تقلید، با تعیین تکلیف برای ایشان، شعار «مرجع تقلید ما، بصیرت، بصیرت» سر داده بودند. از آنجا که دکتر احمد توکلی مالک این سایت فردی متدین است و خود را پایبند به شرع و حرمت مراجع می داند، انتشار این مطلب بسیار عجیب است، به ویژه که در ادامه مطلب مذکور، ده ها کامنت خلاف شان علیه ایشان که  مرجع اعلم حوزه علمیه قم شمرده می شود و سایر مراجع که دارای سلیقه سیاسی مشابه گردانندگان الف نیستند، منتشر شده که اکثر خوانندگان الف نیز به نظرات همسو با موضع این سایت علیه مراجع تقلید، رای مخالف داده اند.”

 

نمایندگی نجف در قم

آیت الله وحید خراسانی درس آموخته مکتب نجف وآیت الله خویی است که با تئوری ولایت فقیه وحکومت اسلامی  آیت الله خمینی مخالف بود. بعد ازفوت مراجع بزرگ چون آیت الله گلپایگانی و اراکی وهمین اواخر ایت الله بهجت زعامت قم از لحاظ مرجعیت به وی وآیت الله صافی گلپایگانی رسید که هر دو ازمراجع سنتی محسوب میشوند ومعمولا بامواضع حکومت اختلاف دارند ولی بنا به رسم وسنت به جامانده از آیت الله بروجردی از دخالت مستقیم وعلنی در سیاست پرهیز دارند ودرنهایت به سنت “پند ونصیحت  ملوک” برای اصلاح امور دست میزنند. در مقابل این طیف در قم، طیف حکومتی ها قرار دارد که وظیفه روحانی را اول از هر چیر دفاع از حکومت اسلامی و ولایت فقیه میدانند. این طیف برآمده از تئوری فقه حکومتی آیت الله خمینی است بااین تفاوت که وی درپی آن بود که فقه را بامسایل روز ومستحدثه تطبیق دهد ولی اینان بیشتر در پی تاییدیه گرفتن از فقه برای حکومت هستند. چهره شاخص این طیف آیت الله مصباح یزدی است. این اختلافات اماپس از حوادث انتخابات از سال گذشته بیشترنمود پیداکرد. به گونه ای که دادن وندادن پیام تبریک به احمدی نژاد نمونه ای از همراهی باحکومت ونا همراهی تلقی شد. در میان مراجع قم فقطایت الله نوری همدانی بود که به احمدی نژاد پیروزی اش را تبریک گفت.

 

رفاقت های 50 ساله

آیت الله وحیدخراسانی در یک سال ونیم گذشته در چندین مورداختلاف خود راباحکومت آشکار کرد. در تابستان88وقتی صادق لاریجانی قصد ورود به قوه قضاییه را داشت وحتی روزی را به عنوان تودیع وی تعیین کرده بودند، به یکباره مراسم لغو شد وبه روزی دیگرافتاد.

همان زمان سایت ها خبر دادند که ایت الله وحید دامادخود رااز احراز این پست بر حذر داشته است. این خبر توسط دفتر ایت الله هیچ وقت تکذیب نشد ولی چند ماه بعد لاریجانی بعد از اینکه این پست را پذیرفت آن را تکذیب کرد. موضوع دیگری که افتراق آیت الله وحید را باحکومت نشان داد دیدار او بابیت ایت الله منتظری بعد از رحلت  وی بود. به  گزارش کلمه “آیت الله العظمی وحید خراسانی در بیت آیت الله العظمی منتظری(رضوان الله تعالی علیه) حضور یافت و رحلت ایشان را به بیت آن فقید سعید تسلیت گفت… آیت الله وحید خراسانی در این دیدار خطاب به حجةالاسلام احمد منتظری گفت: من هنگام رحلت ایشان مشهد مقدس مشرف بودم و با شنیدن این خبر بسیار متأثر شدم. من سابقه دوستی ۵۰ ساله با آن مرحوم داشتم و آن بزرگوار را در همه جهات و در همه زمانها عالمی عامل می دانستم. رحمت و رضوان خدا بر ایشان باد”.

رخداد دیگر روزچهاردهم خرداد و در جریان به هم خوردن سخنرانی سیدحسن خمینی در مراسم سالگرد پدر بزرگش بود که توسط عوامل دولت برنامه ریزی شده بود. به گزارش سایت جماران “حضرت آیت الله وحید خراسانی از اهانتهای واقع شده در روز چهارده خرداد ابراز تاسف کردند.”

اما مهم ترین کنش مخالف گونه این ایت الله کم گو در جریان سفر آبان ماه آقای خامنه ای به قم رقم خورد. آنجا که تمام رسانه های حکومتی ودولتی برای تبلیغ تمام عیار این سفر بسیج شده بودند   وهر ملاقات مرجعی با رهبری را با لعاب بسیارپوشش میدادند.

در میان رفت وآمدهابه اقامتگاه ایت الله خامنه ای، نرفتن ایتالله وحید بیش از همه به چشم آمد، تا جاییکه یکی از منسوبین بیت رهبری برای توجیه این موضو ع گفت: “برخی می‌گویند پس چرا حضرت آیت الله وحید خراسانی در سفر اخیر رهبری به قم به دیدار ایشان نرفت؛ ایشان شخصا فرزندان خود را فرستادند، تشخیص من این است که ایشان دغدغه مهمی نسبت به اهل سنت در کشور دارند و معتقدند که اهل سنت دارند خیلی در این کشور میدان می‌گیرند، مقام معظم رهبری نیز معتقدند که باید با محبت رابطه شیعه وسنی تقویت شود تا هم شیعیان در دیگر کشورها در امنیت باشند و هم شیعه و سنی بتوانند در جهان در برابر استکبار بایستند، حکم اولیه اسلام هم همین است.”

این گفته های خسروپناه در حالی  بود که برخورد بااهل سنت در 5سال گذشته شکل امنیتی به خود گرفته است و تعدادی از علما ی اهل سنت بازداشت شده اند ومدارس مذهبی آنان توسط نیروهای امنیتی خراب شده است . به تازگی نیز دامادهای مولوی عبدالحمید، امام جمعه پر نفوذ زاهدان دستگیر شدند واز خروج خود وی از کشور نیز ممانعت به عمل آمد. اما خسرو پناه برای توجیه  علت عدم دیدار ایت الله وحید به بیان برخی خاطراتی پرداخت که منبع و راوی آنها خودش بود. بهررو با واکنش دیروزسایت الف گویا آیت الله وحید نیز از دایره مراجع درحصار امنیت وسلامت به در آمده است مانندایت الله منتظری، صانعی، گرامی، روحانی، شیرازی و….